Wandelen met Jezus als jouw wandelcoach

14

okt

Marijke Gootjes-Verhoeve

Wandelen is een laagdrempelige activiteit en goed voor je fysieke en mentale gezondheid. Daarnaast zijn steeds meer mensen op zoek naar coaching en… Je voelt ‘m al aankomen, 1+1=2: wandelcoaching! Ik weet niet of jij van wandelen houdt, maar het blijkt dus goed voor je te zijn en een uitgelezen moment om je te laten coachen. En waarom niet meteen combineren met geloof? Daarom vandaag de vraag: Is Jezus ook jouw wandelcoach?

Wandelen geeft rust, verstilling en ontspanning. Een gevoel van vrijheid en ruimte, wat doorwerkt in je hoofd. Terwijl je in beweging bent, kun je je gedachten en creativiteit de vrije loop laten. In de natuur wordt dit effect nog eens versterkt. Ook is gebleken dat van sámen wandelen je band met elkaar geïntensiveerd wordt. 

Een wandelcoach is een zorgprofessional die al wandelend door de natuur mensen begeleidt en ondersteunt. Hij of zij maakt daarbij gebruik van wat er in de omgeving gebeurt, wat er te horen of te zien is. Juist de mix van wandelen en natuur maakt dat je meer openstaat voor nieuwe inzichten, die je ook beter kunt onthouden en toepassen.

Jezus als wandelcoach

Jezus trok wandelend met Zijn vrienden door het land. Natuurlijk was dat in die tijd de gangbare manier om je te verplaatsen, maar het waren ook de momenten dat Jezus Zijn vrienden wees op wat ze onderweg tegenkwamen: een vijgenboom, korenaren, vogels, bloemen, gras. 

‘Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren; het is de hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij? Wie kan van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één dag aan zijn levensduur toevoegen?’
– Matteüs 6:26-27 (NBV’21) 

Wijs mij Uw weg, HEER,
laat mij wandelen op het pad van Uw waarheid,
vervul mijn hart met ontzag voor Uw naam.

– Psalm 86:11 (NBV’21)

Als wij door de Geest leven, laten we dan ook door de Geest wandelen.
– Galaten 5:25 (HSV) 

Wandelen wordt in de Bijbel gebruikt als metafoor voor onze levenswandel met (of zonder) God. Er wordt dus niet zozeer fysiek wandelen bedoeld. Toch geloof ik dat we bovenstaande teksten ook mogen toepassen op wandelingen waarbij we Jezus als onze wandelcoach uitnodigen. Tijdens het wandelen mogen we Hem vragen ons de weg en de waarheid te wijzen voor ons leven. Ons hart mag vervuld worden met ontzag voor Zijn Naam en we mogen de Geest uitnodigen om in en door ons te werken. Het kunnen kostbare momenten zijn, die ons geloofsleven verrijken en onze band met God intensiveren.

Jezus als mijn wandelcoach

Wandelen is dus niet alleen goed voor ons fysiek en mentaal welbevinden, maar ook voor ons geestelijk leven. Zelf word ik door te wandelen in de natuur sterk bepaald bij de Schepper. De seizoenen leren mij dat er voor alles een tijd is. Maar ook heb ik mogen ervaren dat God tot mij spreekt door wat ik tegenkom.

In een moeilijke periode worstelde ik met de gedachte waarom ik als kind van God Zijn vrede niet kon ervaren. En terwijl ik buiten in de zon liep, voelde ik ineens druppels regen op mijn gezicht. Hè, zon en regen horen toch niet bij elkaar? En toch was het er tegelijk. God liet mij zien dat ik niet vertwijfeld hoefde te raken door de onrust die ik ervoer, terwijl ik Zijn kind was. En ineens was daar een regenboog, het teken van Gods trouw. Hij zou mij niet alleen laten: wat een troost en bemoediging! 

Aan de slag!

Misschien hou je helemaal niet van wandelen, gaat het je te langzaam of lijkt het je saai. Misschien vind je de stilte zo stil en kies je liever voor een muziekje of podcast onderweg. Misschien woon je in een stad of woonwijk en lijkt er geen natuur in de buurt. Toch wil ik je uitdagen om deze week minimaal twee keer een kwartier tot een half uur te wandelen, met Jezus als jouw wandelcoach.
Als er geen bos, hei, strand of duinen in de buurt zijn, zoek dan een park, een dijkje, de weilanden aan de rand van de bebouwde kom, of een wandelommetje via internet. Open je hart voor God. Geniet van wat je ziet. Ga met Jezus in gesprek en vraag Hem om tot jou te spreken. Als het goed is sta je meer open voor nieuwe inzichten, die je ook nog eens beter kunt onthouden en toepassen. Succes met jouw wandelavontuur! 

Bron: ‘Trendrapport jongeren en wandelen’, Wandelnet

Deel deze overdenking

  1. Marielle schreef:

    Deze was voor mij,dank je Marijke,zit nu in een moeilijk seizoen…maar ik houd van wandelen. Ik ga deze zeker proberen

  2. Gracina schreef:

    Wandelen geeft mij ook zo’n rust, meermaals per week wandel ik alleen …mijn moment om tot rust te komen bij Mijn Vader, mijn gedachten bij Hem te brengen, te genieten van al het moois wat Hij voor ons geschapen heeft. Here U bent goed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap