Vriendschap met God – wat we hierin kunnen leren van Abraham

11

apr

Eva van de Kraats

In het dagelijks leven weten we allemaal wel hoe je dat aanpakt. Je praat met iemand, maakt samen iets mee en je drinkt een kopje koffie met z’n tweeën. Vaak heb je al snel door of er een match is tussen jou en de ander. Wanneer je vriendschap sterker wordt, ga je de mooie en vervelende dingen die je meemaakt met elkaar delen. Je wilt een betrouwbaar persoon zijn en het leven vieren. In een notendop wat vriendschap kan zijn. En zo klinkt het nog best wel makkelijk om contact te maken met iemand. Maar hoe zit dat als we contact met God willen maken? In de Bijbel staat dat wij een vriend van God kunnen zijn. Een vriend, zoals Abraham was. Hoe werkt dat dan? Laat Abraham wat tips and tricks zien aan ons?  

Abraham wordt de voorvader van het volk Israël genoemd. Dat is niet zomaar een rol, uit hem zouden vele velen nakomelingen komen. Zelfs de zoon van God, Jezus, zou nog uit deze bloedlijn voortkomen. Abraham was alleen heel realistisch en zag zichzelf helemaal niet als de voorvader van het grote volk Israël. Hij en Sara, zijn vrouw, konden namelijk geen kinderen krijgen. De stappen die Abraham met God mocht zetten, maakten dat hij toch de voorvader van het volk Israël werd.  

Abraham gelooft God 

Om eerlijk te zijn zat Abraham niet in een gemakkelijk pakket. Hij bespreekt met God, zijn vriend, de kinderloosheid uit zijn huwelijk nadat God hem het volgende visioen had laten zien:  

“‘Wees niet bang, Abram: ikzelf zal jou als schild beschermen Je loon zal vorstelijk zijn.’ 
‘Heer, mijn God,’ antwoordde Abram, ‘wat voor zin heeft het mij te belonen? Ik zal kinderloos sterven, en alles wat ik bezit zal het eigendom worden van Eliëzer uit Damascus. U hebt mij immers geen nakomelingen gegeven; daarom zal een van mijn dienaren mijn erfgenaam worden.’ Maar de Heer sprak opnieuw tot hem: ‘Nee, niet je dienaar zal jouw bezittingen erven, maar een kind dat jijzelf zult verwekken.’ “
(Genesis 15: 1-4, HSV) 

God benoemt hier letterlijk dat hij Abraham een eigen kind zal geven. Een kind wat zijn bezittingen mag erven, maar dat is niet het enige. God wil hem nog veel meer geven! 

“Daarop leidde hij Abram naar buiten. ‘Kijk eens naar de hemel,’ zij hij, ‘en tel de sterren als je dat kunt.’ En hij verzekerde hem: ‘Zo zal het ook zijn met jouw nakomelingen.’ Abram vertrouwde op de Heer en deze rekende hem dit toe als een rechtvaardige daad.” 
(Genesis 15: 5-6, HSV) 

In eerste instantie dacht ik altijd: ‘wow, God geeft Abram een volk zo groot als alle sterren in het heelal. Wat een belofte is dat!’ Maar ik heb nooit eerder naar de oorzaak van deze belofte gekeken. En het is een simpel klein zinnetje, maar dit zet de standaard voor de relatie die wij met God mogen hebben: 
 
“Abram vertrouwde op de Heer en rekende hem dit toe als een rechtvaardige daad.”
(Genesis 15:6, HSV)

In de BasisBijbel staat het zo verwoord: 
“Abram geloofde de Heer. Dat is wat de Heer wil, en daarom was de Heer blij met Abraham.” 
(Genesis 15:6)

En je herkent dit vast wel: als jij je zorgen bij God neerlegt, wil dat nog niet zeggen dat het gevoel wat je nog hebt, het verdriet en de teleurstelling gelijk weg is. Abrams gevoel is waarschijnlijk nog niet weg. Hij wil graag zijn vriend, God, geloven. Abram kiest ervoor om God te vertrouwen, ook al zegt zijn gevoel iets anders. En God beloont die keuze.  
 
Dat vind ik zelf het lastige van de Bijbel en geloven. Je moet Gods kracht boven je eigen verstand zetten, en dat is menselijk gezien niet makkelijk. Elke dag is het weer een keuze om dit te doen. Om God groter te achten dan jijzelf. Abram deed dit en we lezen dat God deze keuze waardeert.  
 

Abram houdt stille tijd 

We lezen dat God en Abram elkaar keer op keer opzoeken, zoals  je dat bij een vriend doet. Ze brengen tijd met elkaar door en ik lees uit deze verhalen dat de band die zij hebben hierdoor sterker wordt. In Genesis 17 lezen we zelfs dat God een verbond aangaat met Abram. Een enorme belofte waarin God echt laat zien: Ik wil er voor jou zijn, Ik sta voor jou in de bres.  
Vanaf dat moment geeft hij Abram ook een andere naam, namelijk Abraham. Dat laatste betekent: ‘vader van vele volken’.  

Ook jij en ik kunnen tijd met God doorbrengen, daar ben ik van overtuigd. God wil net zo goed met jou en mij communiceren als hij met Abraham heeft gedaan. Dit is tegelijkertijd een lastig punt, want hoe God met Abraham omging was heel uniek. Hij was niet voor niets de voorvader van het volk Israël! Het zou heel uniek zijn als God zo met ons communiceert.
Ik denk dat God meerdere communicatietools inzet. Denk aan gebed, de woorden die de Heilige Geest tot je kan spreken, gebeurtenissen die ‘toevallig’ plaatsvinden of een persoon die precies zegt wat jij nodig hebt. Ontdek hierin hoe jij met God het makkelijkste communiceert. Bedenk wel, door zijn zoon, Jezus, kunnen wij ook een verbond met Hem sluiten en dezelfde relatie aangaan als Abraham met God had. God wil jouw vriend zijn! 

Abraham houdt vast aan de belofte van God  

God belooft dit stel, Abraham en Sara, een zoon. Hij geeft zelfs zijn naam al door. 
 
“God zei: ‘Nee, je vrouw Sara zal een zoon baren, die je Isaak moet noemen, en met hem zal ik mijn verbond voortzetten. Het zal een eeuwigdurend verbond zijn, dat ook voor zijn nakomelingen zal gelden.”
(Genesis 17:19, HSV)

Isaak betekent: hij lacht! En we zien in Genesis 18 dat Sara in zichzelf moet lachen om dit verhaal. Ze is al hoog op leeftijd, zou zij echt nog een kind kunnen krijgen? Dan spreekt God opnieuw tegen Abraham met duidelijk woorden: 

“Toen vroeg de Heer aan Abraham: ‘Waarom lacht Sara, waarom vraagt ze zich af of ze op haar leeftijd nog wel een kind ter wereld kan brengen? Is ook maar iets voor de Heer onmogelijk? Op de vastgestelde tijd, over precies een jaar, kom ik bij je terug en dan heeft Sara een zoon.”
(Genesis 18: 13-14, HSV)

Vrienden houden elkaar scherp, en zo houdt God ook Abraham en Sara scherp. Zo zal hij ook ons scherp houden. Uit liefde.  

Aan de slag!

God spreekt met Abraham op verschillende manieren. In zijn slaap, met een visioen of door mensen om hem heen. En God belooft hem iets onwaarschijnlijks: hij en zijn vrouw zullen een zoon krijgen. 

God belooft jou ook de meest grote dingen! Het meest onwaarschijnlijke in jouw leven kan hij waarmaken. En dat is fantastisch, maar het kan zomaar zijn dat jij dit niet in jouw leven ziet. Dat je daar naar op zoek bent en denkt: ‘help, waar moet ik met mijn vragen heen?!’ Leg dit ook bij God neer, hij kent deze gedachten.  
 
God belooft iedereen iets anders, en dat maakt Gods beloften ook zo uniek! Het eerste wat hij belooft is dat Hij jouw vriend wil zijn!  
 
Maar wat zeg jij, wat doe jij? Als je een grote belofte van God krijgt? Moet je stiekem ook in jezelf lachen om het feit dat God dit kan doen?  
Volg de stappen van Abraham: geloof in God, neem tijd met God en blijf zijn geloftes voor jou geloven. Want je ziet, zelfs Abraham heeft dit nog nodig gehad. Pak Gods hand en wees zijn vriend.

Deel deze overdenking

  1. Lia schreef:

    Wow wat krijgen we vandaag weer een wijze les mee!!! Respect voor jullie allemaal hoe inspirerend jullie schrijven, iedere dag opnieuw!! Fijn, duidelijk om te lezen. Dikke duim voor jullie allemaal 👍😄

  2. Wilma schreef:

    Zo mooi! Abrahams verhaal raakt mij keer op keer. Ook bemoedigd het me. Wat me bemoedigd is de vriendschap en trouw van God!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap