Voel jij je een gebroken vaas? – Hoe God jouw gebrokenheid ziet

02

okt

Irene Poot

Een vrouw zittend op de grond met om haar heen scherven van een ooit zo mooie vaas. Bang om de scherven op te pakken en te lijmen, want het zou nooit meer zo mooi worden als vroeger. Zo voelde ik me. Een vrouw die door haar verleden allemaal barsten had opgelopen die allemaal nog zichtbaar bleven in haar dagelijkse leven. Een gebroken vaas die nooit meer de schoonheid zou hebben die ze had kunnen hebben. Niet zoals ze bedoeld was. 

Voel jij je ook een gebroken vaas? Tof, want dat maakt je waardevol! 

Iedereen heeft wel zo haar littekens opgelopen in het leven. Ben je gepest? Heb je een kind of ouder verloren? Ben je vaak afgewezen? (Emotioneel) mishandeld? Zijn er grenzen overschreden die je nooit had willen (laten) overschrijden? Vaak zorgen deze gebeurtenissen voor littekens, barsten in de mooie vrouw die God heeft gemaakt. Voor mijzelf zorgde het ervoor dat ik me onrein ging voelen, wat tussen mij en anderen en tussen mij en God in kwam te staan.  

Dingen die je hebt meegemaakt of hebt gedaan, kunnen je zo gaan belemmeren in je leven. Het kan voor negatieve gedachten en acties zorgen. Je voelt je waardeloos, van weinig toegevoegde waarde, gebruikt en vies. Littekens die je misschien altijd wel met je mee zal moeten dragen. Maar deze littekens hoeven helemaal niet iets negatiefs te zijn! 

Kintsugi – de kunst van het waardevoller maken 

In tegenstelling tot wat vele anderen vinden, zijn gebroken dingen in Japan juist heel kostbaar. Hier kennen ze namelijk de kunst van Kintsugi. Bij Kintsugi worden alle scherven weer aan elkaar gelijmd met goudlijm, waardoor de vaas alleen maar unieker, mooier en waardevoller wordt. Juist de barsten geven de vaas een speciale, prachtige uitstraling! 

Zo zit het ook met jou en de littekens die jij met je mee draagt. Je wordt er niet lelijk, onrein, nutteloos of waardeloos van, maar juist uniek, kostbaar, mooi en waardevol. 

Gods licht wordt stralender door jouw barsten 

God vindt jouw barsten ook heel waardevol. Heb je er wel eens over nagedacht dat licht juist mooier weerkaatst door oneffenheden en barsten? Gods licht kan mooier stralen door jouw littekens, de nare dingen die je hebt meegemaakt en je misschien gebroken laten voelen. Juist dat kan God gebruiken om doorheen te werken! 

Over het volk Israël, die vele zware jaren van ballingschap, vijandschap en onrust achter de rug heeft, wordt gezegd in Jesaja:  

Sta op, word verlicht, want uw licht komt en de heerlijkheid van de HEERE gaat over u op.
– Jesaja 60: 1 (HSV).

In plaats van dat u verlaten en gehaat bent geweest, zodat niemand door u heen trok, zal Ik u tot een eeuwige glorie maken, tot een vreugde van generatie op generatie.
– Jesaja 60: 15 (HSV).

Kun je nagaan! Als God al zoiets moois kan maken van een volk als Israël, dat zelf koos voor vele slechte dingen, wat voor iets moois zou Hij dan wel niet voor jou hebben? God zal dan dus ook jou verlichten zodat je tot vreugde zal zijn voor anderen, ondanks de dingen die je hebt meegemaakt en met je meedraagt. In Gods ogen ben jij juist super waardevol en perfect – gebroken vaas of niet! Wie weet kan je nu juist anderen, die met hetzelfde zitten als jij, helpen of tot zegen zijn?  

Neem nou Maria Magdalena. Een vrouw met een gebroken verleden van prostitutie. Mogelijk vond zij zichzelf niks meer waard en begreep ze niet dat Jezus iets met haar zou kunnen. Maar juist deze vrouw krijgt een bijzondere plek in de Bijbel en speelt een grote rol in het Evangelie. Juist deze gebroken vaas straalt als geen ander! Zo ook zal jij stralen als geen ander en een grote rol spelen in Gods Koninkrijk.  

Lijm jouw vaas samen met God 

In Gods ogen ben jij nog steeds prachtig en enorm waardevol, littekens of niet. Wel is het belangrijk dat je dat zelf ook gaat geloven en God de ruimte geeft om jouw vaas te lijmen met zijn goudlijm. Je moet God toelaten in die pijn, zodat Hij er wat mee kan gaan doen. 

Zelf heb ik veel gebeden of God dingen uit mijn verleden wilde helen, wegnemen of dragen. Ook door ministry-gebed wist ik zo mijn vaas weer te lijmen en heeft God nu de mogelijkheid om door mijn zwakte heen te werken. Littekens van vroeger hoeven niet per se weg te gaan, zolang ze maar geen belemmering voor je vormen in je dagelijks leven en leven met God.  

God houdt van je zoals je bent en Hij kan alles wat Hij in je heeft gelegd of wat jou is overkomen, gebruiken voor zijn Koninkrijk. God ziet die stralende vaas al. Nu moet alleen jij het nog zien. 

Aan de slag!

  • Luister Broken Vessels (Amazing Grace) – Hillsong Worship 
  • Bid (of laat voor je bidden) of God je littekens wil helen en deze ten goede wil gebruiken 

Deel deze overdenking

  1. Gré schreef:

    Vandaag heb ik heel wat mensen mogen bemoedigen met dit stukje.
    Bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap