Verlang jij naar verandering? Laat geloof je levensstijl zijn!

17

aug

Yael Juch

Are you desperate for change? Deze vraag werd mij gesteld tijdens een seminar van David Tremontozzi. Yes? Let faith be your lifestyle. Mijn eerste reactie: wauw, dat wil ik! Maar hoe dan? Wanneer je energie wil hebben, moet je zorgen voor voeding. Wanneer je auto wil rijden, moet je zorgen voor brandstof. Wanneer je jouw mobiel wil blijven gebruiken, moet je hem opladen.  Maar hoe doe je dit met je geloof? Hoe zorg je dat je geloof levend is en blijft?  
 

Voed je geloof door kennis 

Maar Jezus gaf hem ten antwoord: ‘Er staat geschreven: “De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.”’ 
– Mattheüs 4:4 (NBV). 

Ik heb een tijdje terug fanatiek de voetbalvrouwen van het Nederlands elftal gevolgd. Deze dames hebben zich waarschijnlijk verdiept in kennis over voetbal: wetenschappelijke onderzoeken, verhalen van professionals, voedingstips en beschrijvingen van allerlei technieken. Echter, wanneer je niet tegen een bal gaat trappen en geen passie en gedrevenheid hebt om het te leren, dan zou je niet op het WK staan. Ook hersenonderzoek zegt ons, dat je niet iets echt eigen kunt maken, wanneer je er alleen kennis over tot je neemt. Door kennis uit de Bijbel tot je te nemen, leer je God kennen. Toch heb je dan maar één ingrediënt om jouw geloofsleven mee te voeden. Kennis moet hand in hand gaan met emotie en gedrag om het volledig deel van je leven te laten zijn.  

Gedrag  

Maar hij zei: ‘Gelukkiger zijn zij die naar het woord van God luisteren en ernaar leven.’ 
Lucas 11:28 (HTB).

Het uitleven van de kennis uit Gods woord maakt gelukkig. Misschien ga je één keer in de week naar de kerk en heb je doordeweeks wel je eigen momentjes waarop je bidt. Dit is zeker goed, maar gedrag gaat verder. Wanneer je bijvoorbeeld moeder bent, dan maakt dit deel uit van je identiteit. In alles wat je doet, houd je rekening met je identiteit als moeder. Wanneer je kiest voor Jezus, word je Gods kind. Hij heeft je een nieuwe identiteit gegeven, waar ander gedrag bij hoort.  

Niemand doet een lamp aan en zet die ergens onder, waar hij niet te zien is. Nee, hij zet hem op een verhoging. Ieder die de kamer binnenkomt heeft dan licht. Als uw oog zuiver is en alleen op het goede gericht, leeft uw hele lichaam in het licht.  
– Lucas 11: 33-34 (HTB). 

Jezus geeft hier aan dat je als kind van God niet verborgen kunt blijven. Je voed je misschien wel met energie om licht te produceren, maar als je het licht niet op een standaard zet, dan verspreid je het niet.  Jij bent na jouw keuze om christen te worden het licht geworden voor jouw omgeving. Om dit licht te blijven moet je oog gericht zijn op het goede. Jezus leert de Farizieeërs dat dit niet alleen leren over God is in de tempel en tienden betalen, maar ook gedrag vraagt wat van binnenuit wordt aangedreven: rechtvaardig zijn en God liefhebben (vers 42).  

Misschien zeg je, net als ik: dit is ook mijn verlangen! Ik wil dat mijn geloof verweven is in mijn gedrag en hiermee verandering brengen in mijn leven en in dat van de mensen om mij heen. 
Maar waarom lukt het dan niet? Ik ben erachter gekomen wat mijn grootste drempel was om mijn gedrag daadwerkelijk helemaal op mijn geloof af te stemmen. Dit was: tijd. Je hoort het jezelf vast wel eens roepen of denken: ‘Ik heb echt geen tijd.’ Maar klopt dit? Heb ik echt geen tijd? Of ben ik afgeleid, door alle drukte meegesleept op een dag, waardoor er geen ruimte is voor door God geleid gedrag. David Tremontozzi zei heel treffend: 

While God is always present to us, we are not always present to God.  

Terwijl God altijd beschikbaar is voor ons, zijn wij niet altijd beschikbaar voor Hem. In een maatschappij die voortdurend afgeleid is (mede door technologie), is het soms lastig om stil te staan bij wat er echt toe doet. De uitspraak van David moedigde mij aan, om vaste momenten op een dag in te plannen waarin ik God de ruimte geef om te spreken. Soms kan het afstemmen alleen al mijn ogen openen voor wat echt belangrijk is die dag en welke dingen er minder toe doen. 

Je emoties 

Als mens kun je soms erg emotioneel op situaties reageren, ‘vooral vrouwen’ voegt menig man er dan aan toe. Het kan soms net voelen als eb en vloed. Soms snak ik naar stabiliteit in mijn emotie. In God kan ik immers altijd vrede, rust, liefde, vreugde, goedheid en trouw ervaren. In de wereld wordt ons voor geschetst dat we deze stabiliteit vinden in bijvoorbeeld ons werk, de mensen om ons heen en onze gezondheid. Wanneer we ons fundament op deze vlakken bouwen dan is het als zand. Het is vatbaar voor stormen. Ervaar jij nog die eerste liefde, dat verlangen naar meer van God? Het weten dat je geliefd bent. Het kan zijn dat je te druk bent met hard ‘werken’ voor God of ‘studeren’ over God, maar dat dit geen voldoening geeft. Hoe vaak geef je God de tijd en ruimte om jou te vullen met zijn liefde? Hij weet precies wat je nodig hebt om jouw relatie met Hem nieuw leven in te blazen.  

Aan de slag! 

Waar ligt op dit moment jouw uitdaging? In de kennis over geloof, je gedrag door je geloof of in stabiliteit in je emoties vinden door je geloof? Het begint bij herhaaldelijk je tot God keren met al je kennis, gedrag en emoties. Als je tot Hem nadert, zal Hij tot jou naderen!  (Jakobus 4:8) 

Be present to God. He will always be present to you.  

De Heilige Geest bezit alles wat jij nodig hebt om welk vlak dan ook in jouw geloofsleven van nieuwe energie te voorzien. Hij wil jou van binnenuit veranderen. Het verlangen geven om opnieuw het Woord van God te lezen, je te voorzien van ideeën om je gedrag op je geloof af te stemmen en je stabiliteit te bieden in je emoties. Ga met hem de uitdaging aan, kies vandaag om je geloof jouw levensstijl te laten zijn.  

Naar: Salvation in the Flesh: Understanding How Embodiment Shapes Christian Faith  (Eugene, OR: Pickwick, 2018), Chapter 2. 

Leestips:
Rethinking Faith, Knowledge, and Emotions
Devotional Poem: The Ebb and the Flow

Deel deze overdenking

  1. Lois Dijkstra schreef:

    Bedankt Yael, voor jouw prachtige bemoediging! Voor mij weer een opsteker om meer tijd aan God te geven zodat Hij steeds meer door mij Zijn licht mag schijnen. Veel zegen voor jou.

  2. Anke schreef:

    Bedankt voor je overdenking! Het sluit mooi aan bij andere gedachten van deze week. Het gedicht in je link over ‘Eb and Flow’ is prachtig (ook de uitwerking in zijn volgende blogs zijn mooi om te lezen). Dank je wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap