Twijfel, twijfel, nog meer twijfel

22

okt

Belinda Bos

Lazarus die tot leven kwam. De Heere Jezus die opstond uit de dood. Water dat in wijn veranderde. Wat klinkt dat onwerkelijk hè? Het is moeilijk te bevatten en nog moeilijker voor te stellen. Kan het eigenlijk allemaal wel? Herken je dat? Dat je de ene dag vol overtuiging bent van God, iedereen erover wil vertellen of helemaal enthousiast wordt van geloven in Hem, maar de volgende dag weer vol twijfel zit. Over het geloof misschien, of over jezelf, of je wel goed genoeg bent voor God. Geen zorgen, je bent zeker niet de enige met twijfel! 

Toen ik begon als blogger bij Zij Lacht was ik ontzettend onzeker. Ik vond het schrijven ontzettend leuk, maar wist niet zeker of ik wel goed genoeg was en liet mijn stukjes daarom eerst aan verschillende vriendinnen lezen voordat ik het instuurde. Daarbij vond ik dat ik niet genoeg Bijbelkennis had. En ook ik twijfel weleens als ik de beeldspraak in de Bijbel niet kan bevatten of wanneer ik God niet denk te merken in mijn leven en ik weer eens helemaal niets van zijn plan begrijp.

Maar ook hierop heeft God een antwoord:

En als iemand van u in wijsheid tekort schiet, laat hij die dan vragen aan God, die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.
(Jakobus 1:5, De Bijbel in Gewone Taal)

Als ik het niet begrijp, of als ik weer eens tekort schiet in Bijbelkennis, dan mag ik Hem om hulp vragen. Wij hoeven niet alles zelf te doen en we hoeven ook niet alles te begrijpen. We hoeven niet de hele wereld te begrijpen, of alles op school of op het werk of waar dan ook. En we hoeven ook niet Gods plan te begrijpen. Want als we het niet begrijpen, mogen wij Hem om hulp en wijsheid vragen en Hij zal ons het geven. Al hebben we soms vast ook wel het gevoel dat dit niet helemaal zo is; er zijn dingen die voor ons onverklaarbaar en niet uit te leggen blijven, ze gaan ons menselijk verstand ver te boven.

Maar geloven blijft soms lastig. Je hoort het steeds vaker: ‘eerst zien, dan geloven’. Een menselijke gedachte, die steeds meer overheerst. En je hebt God toch niet gezien? Dus hoe kun je dan weten of Hij bestaat? In de tijd van de discipelen was dit vast veel makkelijker. Zij hebben Hem meegemaakt, gehoord, gezien, aangeraakt. Zij ondervonden aan den lijve hoe en wie Jezus was, en zij ervoeren hoe Jezus aan het werk was. Dat maakt het toch zoveel makkelijker? Dan kun je elke vorm van twijfel zo aan de kant schuiven!

Ook in de tijd van Jezus waren er veel partijen die het niet met Hem eens waren. De farizeeërs bijvoorbeeld, die niets van Jezus wilden weten. En al die duizenden mensen die niet geloofden dat Hij de Messias was. Ook toen was er veel twijfel en ongeloof. De mensen konden het dan misschien wel zien of hoorden het vertellen, ook toen konden ze niet bevatten wat de Heer allemaal kan.

Daarbij ben jij absoluut niet de enige! Ik merkte aan mijzelf dat ik mij eigenlijk schaamde voor mijn twijfel die soms de kop opsteekt. Maar ik merk ook dat ik niet de enige ben die twijfel heeft, en dat ben jij ook niet! Dat is menselijk, dus absoluut geen reden tot schaamte. Je kunt erover praten, het kenbaar maken bij je vrienden of naasten. Zij worstelen misschien wel met hetzelfde.

Judas gaf ons nog de volgende woorden mee wat betreft twijfel: (Judas 1:24-25, De Bijbel in Gewone Taal)

De machtige God kan ervoor zorgen dat jullie niet twijfelen. Hij zal ervoor zorgen dat jullie voor zijn troon komen te staan met een volmaakt geloof, juichend van vreugde. Door die God worden jullie gered, dankzij onze Heere Jezus Christus. Alle eer, kracht en macht aan de enige God, voor altijd en eeuwig! Amen.  

Aan de slag!

Waarover twijfel jij het meest en wat maakt jou snel aan het twijfelen? Steekt het op als je erg moe bent, als er van alles misgaat of als je de Bijbel leest? Praat erover en ken jouw momenten waarop je het lastig vindt, dan kun je er iets mee doen! Je hoeft je er niet voor te schamen en vraag vooral God ook om hulp. Hij zal je wijsheid geven, zodat twijfel niet meer nodig is.

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

Deel deze overdenking

  1. Bep schreef:

    Uit een preek opgeschreven in mijn notities oo mijn telefoon :
    -Geloof zonder twijfel is als een lichaam zonder afweer.
    -Waar geloof is,is twijfel. Zorg dat je gewapend bent, blijf in de buurt van medegelovigen.
    Gezegende dag allemaal.

  2. Manusa Sipkes schreef:

    Wat een zegen om met God mee te kunnen werken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap