Rust in de chaos! Jezus doet het voor

27

aug

Gastblogger

Pure paniek. Vanuit alle kanten wordt er aan je getrokken. Terwijl je op je werk probeert te laten zien dat jij die promotie écht waard bent, ligt er een heel huis in puin dat aan je vraagt om onderhouden te worden. Ondertussen zijn er nog voldoende taken die kunnen worden ingevuld bij de kerk en is er een weelde aan sociale contacten, die dolgraag tijd met je willen doorbrengen. En laten we vooral niet beginnen over de sportieve activiteiten die je nog wilt ondernemen en die stapel boeken die roept om gelezen te worden. Chaos alom! Je leven wordt zo gemakkelijk gevuld, dat je haast geen tijd meer hebt om even op adem te komen en rust op te zoeken. Herkenbaar?  

Voor God is rust ontzettend belangrijk. De zevende dag van de schepping werd immers Zijn rustdag. Rust creëren, dat is iets waarin ik nog ontzettend veel te leren heb.

Jezus is ons voorgegaan in het leiden van een leven met God. In het Nieuwe Testament lezen we verschillende keren over hoe Jezus rust wist te creëren te midden van allerlei hectiek. Zoals in het verhaal van de wonderbare spijziging en de storm op het meer.  

Rust te midden van de mensenmassa 

Jezus heeft zojuist voor meer dan vijfduizend man een prediking gehouden. Het einde van de dag is inzicht. Zijn discipelen stellen voor dat Jezus de mensenmassa naar huis stuurt, omdat ze moeten eten. Jezus geeft hen echter de opdracht om voor eten te zorgen. De paniek breekt uit! Hoe moeten twaalf discipelen, met een minimaal bedrag, eten voor zoveel man verzorgen?! Jezus behoudt de rust en zegt:  

Hoeveel broden hebt u? Ga eens kijken. En toen zij het te weten waren gekomen, zeiden zij: Vijf, en twee vissen. Hij droeg hun op om allen in groepen te laten gaan zitten in het groene gras. En zij gingen zitten in groepen van honderd en van vijftig. Toen Hij de vijf broden en de twee vissen genomen had, keek Hij op naar de hemel, zegende en brak de broden en gaf ze aan Zijn discipelen, opdat zij die aan hen zouden voorzetten, en de twee vissen verdeelde Hij onder allen. En zij aten allen en werden verzadigd.
– Markus 6:38-42 (HSV)

Rust te midden van de storm 

Het is een lange dag geweest. Jezus besluit samen met Zijn discipelen in de boot te stappen en er een eind aan te breien voor vandaag. De menigte blijft achter op het land en de schepen gaan het meer op. Maar dan steekt er een storm op. De golven schuimen hoog op en de wind doet het schip wankelen. De discipelen raken in paniek, maar Jezus ligt ergens achterin het schip te slapen.  

En Hij lag in het achterschip te slapen op een hoofdkussen; en zij wekten Hem en zeiden tegen Hem: Meester, bekommert U Zich er niet om dat wij vergaan? Hij, wakker geworden, bestrafte de wind en zei tegen de zee: Zwijg, wees stil! En de wind ging liggen en er kwam een grote stilte. En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?
– Markus 4:38-41 (HSV)

Wat onze situatie ook is, we mogen uit deze twee verhalen over Jezus leren. Wanneer Hij omringd wordt door mensen die allemaal iets van Hem verlangen of wanneer Hij zich middenin een storm bevindt: Hij weet rust te vinden. En Hij leert ons hoe wij ook die rust kunnen vinden!

In welke storm aan mensen of zaken je je ook bevindt, je mag naar God kijken en erop vertrouwen dat Hij rust geeft in jouw chaos. Jezus keek op naar de hemel (Markus 6:41) en Hij had geloof dat God rust zou geven (Markus 4:41).

Aan de slag! 

Nu jij. Kijk eens met een kritisch oog naar de drukte in jouw leven. Maak jij ruimte om tot rust te komen? Jezus leert ons om echte rust bij God te vinden.  

David schrijft in Psalm 62:2-3 (NBV) het volgende: ‘Alleen bij God vindt mijn ziel haar rust, van hem komt mijn redding. Hij alleen is mijn rots en mijn redding, mijn burcht, nooit zal ik wankelen.’  

Luister het lied Rest In You’ van All Sons & Daughters en laat dat je gebed zijn voor momenten van chaos.

Deze overdenking verscheen eerder op Zij Lacht en is geschreven door oud-schrijfster Vivian Straver.

Deel deze overdenking

  1. Nathalie Engberts schreef:

    De spijker op z’n kop. Zo’n dag waarin je denkt hoe kom ik hem door. Daarbij kies ik ervoor even op de bank te ploffen om rust te pakken ondanks de was huishouden boodschappen enz. Het voelt gek om te doen maar zowel mijn gezin als ikzelf hebben er baat bij. Thnx

    • Andrea schreef:

      Dit stuk is vandaag voor mij een antwoord op mijn gebed en diepe zuchten hoe het allemaal verder moet. Dankjewel voor de overdenking!

  2. Kim schreef:

    Mooi ✨ Dankjewel 🙏❤️:)

  3. Yael schreef:

    Dankjewel! Mooie blog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap