Psalm 91: een bron vol van bescherming en veiligheid

26

aug

Esmeralda van Dijke

‘Wat is jouw favoriete Bijbeltekst?’ De vraag werd ons, schrijfsters van Zij Lacht, gesteld tijdens een tuinfeest en wij hadden daar niet 1-2-3 een antwoord op. Er zijn zoveel mooie Bijbelteksten! Hoe kun je daar nu uit kiezen?! De vraag zette mij aan het denken, welke tekst is voor mij van zo’n grote waarde dat het mijn favoriete tekst is? De eerste tekst die bij mij naar boven kwam, staat in Psalm 91. Een psalm waar ik veel moed, vertrouwen, bescherming en veiligheid uit ontvang en waar inderdaad mijn favoriete Bijbeltekst in staat. Vandaag wil ik met jullie kijken naar de krachtige boodschap van Psalm 91.

Psalm 91 staat in het teken van bescherming en veiligheid. De psalmdichter voelt zich volledig veilig bij de Heer omdat hij weet dat de Heer hem altijd en overal zal beschermen. Zo begint hij de psalm dan ook:

“Als je bescherming zoekt bij de Allerhoogste God, ben je helemaal veilig.”
(Psalmen 91:1, BasisBijbel)

Veiligheid

Wat een krachtige en mooie boodschap! Helemaal veilig zijn, in deze wereld met al zijn gevaren en verleidingen, waar veiligheid soms ver te zoeken is en waar je de krant maar open hoeft te slaan om getuige te zijn van deze gevaren, is er een plek waar je helemaal veilig kunt zijn: bij de Heer. In de volgende verzen schrijft de psalmdichter over die veiligheid, het is zo veilig als een burcht (vers 2), de Heer redt je uit vallen en ziektes (vers 3), Hij beschermt je onder zijn vleugels en zijn trouw is als een schild (vers 4). Voel jij de rust al settelen in je hart?

Zonder angst

Oké, de Heer beschermt mij en bij Hem ben ik veilig, maar ik ben soms zo bang! Gelukkig is Psalm 91 nog niet ten einde en schrijft de Psalmdichter als volgt verder:

“Je hoeft niet bang te zijn.”
(Psalm 91:5a, BasisBijbel)

Je hoeft niet bang te zijn, niet voor gevaren die ’s nachts dreigen of pijlen die op je afgeschoten worden (vers 5), niet voor ziekten of de dood (vers 6), jou zal niets overkomen (vers 7). Het is echt waar, bij U Heer, ben ik veilig omdat U mij beschermt (vers 9). Ik vroeg mij vaak af hoe ik dan beschermd word, hoe kan ik vol vertrouwen de wereld in gaan zonder angst? Dat brengt ons bij mijn favoriete Bijbeltekst. De tekst die mij de moed en het vertrouwen gaf om zes maanden in mijn eentje naar Nepal te gaan en die mij ook vandaag de dag nog de rust en veiligheid geeft dat ik mag schuilen bij mijn Heere

“Want Hij zal zijn engelen bevelen dat ze je moeten beschermen, waar je ook gaat.”
(Psalm 91:11, BasisBijbel)

Bescherming

Waar je ook heen gaat, naar je werk, naar de kerk of naar het andere einde van de wereld, de engelen van de Heer zullen met je meegaan en ze beschermen jou. Je ziet ze niet, maar ze zijn er wel. Hoe bijzonder! De psalmdichter sluit af met de reden waarom de Heer ons beschermt, om alle twijfel die wij kunnen hebben over de bescherming en veiligheid van de Heer teniet te doen.

“De Heer zegt: “Omdat hij heel veel van Mij houdt, zal Ik hem redden. Ik zal hem beschermen, omdat hij Mij kent. Als hij Mij om hulp roept, zal Ik hem antwoorden. In moeilijkheden en gevaar zal Ik bij hem zijn. Ik zal hem redden en voor de mensen eren. Ik zal hem een lang leven geven. Ik zal hem redden en goed voor hem zijn.”
(Psalm 91:14-16, BasisBijbel)

De Heer beschermt jou omdat je van Hem houdt, net zoals Jezus zijn leven gaf omdat Hij van jou houdt! Stap uit je eigen bubbel en stap in zijn bubbel van bescherming en veiligheid en leef je leven voor de Heer!

Aan de slag!

Ik daag je uit om te ontdekken wat jouw favoriete Bijbeltekst is en om dit te delen met de wereld om je heen. Zo maakten wij tijdens het tuinfeest foto’s met onze favoriete Bijbeltekst om te delen op social media. Ik gebruikte de foto met Psalm 91 vers 11 als profielfoto op WhatsApp en weet je wat het bijzondere is? Spontaan kreeg ik van verschillende mensen, christenen en niet-christenen, de vraag wat de tekst betekende en wat het christelijk geloof inhoudt. Een prachtige manier om het Evangelie te vertellen! Deel jouw tekst en zie het geloof in Jezus opbloeien in de wereld om je heen. Be blessed!

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Prachtig, Esmeralda!! Bedankt voor deze inspiratie en bemoedigende woorden <3 Gods rijke zegen!

  2. Netty schreef:

    Mooi verwoord en we moeten er allemaal zo nu en dan aan herinnerd worden hoe veilig we zijn bij onze grote, almachtige Vader. Bedankt

  3. El Al schreef:

    Ja, geweldig mooi.
    Deze psalm bidden we vaak in de auto en gebedsapp van de Internationals F. B. B.ms
    Intercessors groep
    Amen Alleluia!

  4. Karin Kok schreef:

    Ik googelde vandaag op “bijbeltekst uit de psalmen over veiligheid en angst”. Ik kwam bij deze overdenking uit. Ik zocht en vond wat ik nodig had. Bedankt.

  5. Mohamed schreef:

    Beste god hulpskerk Goeiedag met mohamed ik wil graag aanvraag indienen graag wil ik psalm 91 bescherming van god ik ben uw heel erg dankbaar daarvoor en bijvoorbaatdank en ik ben in afwachting daarvan.groetjes Mohamed

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap