Psalm 123 – vertrouwen als een dienaar

14

jan

Sanne van Heukelum

In Psalm 123 wordt de vergelijking gemaakt tussen het vertrouwen van een dienaar op zijn meester en van ons als gelovigen op God. Hoe wordt dit bedoeld? Moeten we bevelen van God opvolgen zonder eigen keuze? Mogen we dan geen vragen stellen? Lees mee hoe de Psalm wordt uitgelegd.

De hond van mijn buurvrouw is perfect afgericht. Hij zit wanneer zij zegt ‘zit’, hij apporteert, loopt netjes naar zijn baasje toe, etc. Hij is trouw aan haar tot aan het eind. Wanneer hij gevaar ziet, begint hij wel even te blaffen, maar blijft dichtbij haar, alsof hij volledig vertrouwt dat zij hem zal beschermen. Mooi toch?

Psalm 123

In Psalm 123 wordt bezongen hoe de ogen van de gemeente gericht is op God:

Zie, zoals de ogen van dienaren gericht zijn op de hand van hun heren en zoals de ogen van een dienares gericht zijn op de hand van haar meesteres, zo zijn onze ogen gericht op de Heer, onze God, totdat Hij genadig is.
– Psalm 123:2 (HSV)

Al een grote periode kennen wij het concept van ‘dienaren’ niet meer zoals het vroeger was. Er zijn nog steeds butlers, maar niet meer in de grote hoeveelheden die er waren in tijd van het Oude Testament. Het zijn van een dienaar was anders dan het zijn van een slaaf. Als slaaf had je geen vrije wil, maar was je gevangen. Je had geen keus, maar moest je meester dienen. Een dienaar had een keus: hij kon ook een andere meester gaan dienen, maar de dienaar koos om deze meester te dienen.

In deze psalm wordt de vergelijking gemaakt tussen een dienaar en ons als gelovigen. Het gaat hier niet om het verwachten van bevelen, zoals een dienaar een bevel krijgt. Volgens de Studiebijbel (van Zij Lacht) verklaart de context dat het hier gaat om geduldig wachten en vertrouwen op het handelen van de meester, of in ons geval: van God. Net zoals de hond van mijn buren en de dienaren uit deze psalm volledig vertrouwden dat hun baas wist wat goed was en zou handelen als dit nodig was. Dit blind vertrouwen op de Heer kan enorm lastig zijn. Vertrouw jij God dat Hij handelt, wanneer Hij dit nodig vindt? Ben je hier geduldig voor?

Dit betekent niet dat je God hier niet om mag vragen. In het volgende vers vraagt de zingende gemeente om hulp aan God. Dus eerst erkennen zij dat hun ogen op God gericht is en daarna vragen ze om hulp. Dit kan dus! Je kan het volledige vertrouwen hebben in God, en toch om hulp vragen. Fijn hè? Je mag God altijd om hulp vragen. Echter, vertrouw je daarna ook dat Hij alles in handen heeft? Heb je geduld wanneer God niet direct genadig is?

Aan de slag!

Denk eens na of je zelf volledig vertrouwen in God hebt. Hoe kan je dit vertrouwen vergroten? Wat heb je hiervoor nodig? Vraag God vandaag om hulp voor een specifieke situatie.

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap