Dagelijkse overdenking
FavorietFavoriet opgeslagen2

Psalm 121: jouw Bewaarder zal niet sluimeren of slapen!

Heb jij wel eens zo’n moment in je leven dat je het gevoel hebt dat God er niet is? Het voelt dan net of Hij niet zit op te letten of in slaap gevallen is, want hoe had er anders zoiets in jouw leven kunnen gebeuren? Gelukkig mogen we weten dat God echt niet sluimert of slaapt en Hij altijd jouw Bewaarder is. Psalm 121 leert ons erover!

Een pelgrimslied.
Ik sla mijn ogen op naar de bergen,
vanwaar mijn hulp komen zal.
Mijn hulp is van de HEERE,
Die hemel en aarde gemaakt heeft.
Hij zal uw voet niet laten wankelen,
uw Bewaarder zal niet sluimeren.
Zie, de Bewaarder van IsraΓ«l
zal niet sluimeren of slapen.
– Psalm 121:1-4 (HSV)

Bemoediging voor pelgrims

Psalm 121 behoort tot de pelgrimsliederen. Waarschijnlijk werden deze gezongen wanneer de Joodse pelgrims drie keer per jaar voor de feesten afreisden naar Jeruzalem. De nadruk in deze liederen ligt op vertrouwen in de God van de berg Sion, de God van IsraΓ«l. De auteurs van deze pelgrimspsalmen beschrijven dat God met Zijn volk is, ongeacht welke moeilijkheden of beproevingen er ook zijn. Psalm 121 begint eigenlijk met een vraag: ‘Ik sla mijn ogen op naar de bergen. Vanwaar zal mijn hulp komen?’ De vraag wordt vervolgens in de psalm meteen beantwoord. 

Mijn hulp is van de HEERE

De vraag die de pelgrim stelt, komt voort uit de gevaren die de pelgrimstocht naar Jeruzalem met zich meebrengt. De reis is lang en vol gevaren en dat roept angst op bij de pelgrim. Logisch toch?! Als onze situatie misschien langdurig vol moeilijkheden is en we angstig zijn, kunnen we soms ook wel uitroepen: β€œWie helpt mij nog?” We beseffen ons dan, net als deze pelgrim, dat we hulp nodig hebben in onze situatie. De dichter van deze psalm geeft meteen het antwoord: ‘Mijn hulp is van de HEERE, die hemel en aarde gemaakt heeft.’ Het is God die ons in elke situatie helpt en bijstaat. De God die alles gemaakt heeft, heeft ook alles in Zijn hand en daarom is het zinvol om naar Hem te gaan voor hulp.

Uw bewaarder zal niet sluimeren of slapen

De reis die de pelgrims maken is moeilijk en gevaarlijk, maar er is er EΓ©n die bewaart! Ons leven is soms ook moeilijk. Ja, dat is niet te ontkennen. Maar ook in onze levens is er EΓ©n die bewaart: God onze Vader! Psalm 121 beschrijft dat de HEERE de hele reis als een persoonlijk lijfwacht beschermend aanwezig zal zijn. Hij, de Bewaarder, zal niet sluimeren of slapen. Dat betekent dat God constant alert is. Ook in de reis die wij maken in ons leven is God als een alerte Bewaarder aanwezig. Hij verliest jou niet uit het oog, geen seconde! 

De Heere zal u bewaren voor alle kwaad, uw ziel zal Hij bewaren. De Heere zal uw uitgaan en uw ingaan bewaren, van nu aan tot in eeuwigheid.
– Psalm 121:7-8 (HSV)

Het overweldigende aan Psalm 121

Ik vind dat zo’n overweldigende gedachte: God is nooit afwezig; Hij is nooit even afgeleid. God is de Bewaarder die altijd over ons waakt. Zoals vers 8 beschrijft, bewaart de Heere ons ingaan en ons uitgaan, overal waar we zijn. Vanaf nu tot in de eeuwigheid. God bewaarde de pelgrims op hun tocht naar Jeruzalem, en zo zal Hij ook jouw leven bewaren als de Bewaarder die nooit sluimert of slaapt. Als je soms het gevoel hebt dat God er niet bij is, lees dan Psalm 121 om je eraan te herinneren dat Hij je nooit uit het oog verliest. De Heere is trouw en daar mogen wij op vertrouwen! 

Aan de slag! 

Luister Opwekking 640 en denk na over wat de tekst van dit lied, gebaseerd op Psalm 121, met je doet.


EΓ©n reactie op “Psalm 121: jouw Bewaarder zal niet sluimeren of slapen!”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dagelijkse mail


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking in je mailbox! 

Dagelijkse Appje


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking via WhatsApp

Zij Lacht shop


Met onze boeken en Bijbels helpen wij jou om de Bijbel beter te leren lezen, begrijpen en leven.

Volg Zij Lacht


De community


Start een Zij Lacht groep

In onze besloten Facebookgroep met meer dan tweeduizend leden kun je je aansluiten bij een Zij Lacht (bijbelstudie)groep, of je kunt er zelf een starten!