Als onze Hemelse Vader voor de vogels zorgt, zorgt Hij dan niet voor jou?

18

aug

Gastblogger

Zorgen maken, dat doen we allemaal wel eens. Soms maken we ons zorgen om iets heel kleins en soms zijn onze zorgen erg groot. Misschien maak jij je op dit moment wel zorgen over iets? Het zorgen maken op zichzelf is menselijk en in bepaalde situaties ook heel goed te begrijpen. Maar hoe ga jij met zorgen om? De Bijbel is er heel duidelijk over. Je hebt de bijbelteksten hierover vast al vaker gelezen, toch gaan we vandaag opnieuw naar verschillende teksten kijken. Lees je mee?

Een nieuwe dag

Ik vind het heerlijk om, wanneer ik ‘s ochtends wakker word, de vogels te horen zingen. Het horen zingen van de vogels in de ochtend is voor mij een bevestiging van Gods trouw.

Alsof de vogels mij er aan willen herinneren dat ook deze nieuwe dag, een dag is waarin God voor mij zorgt.

Kijk eens naar de vogels. Ze zaaien niet, ze maaien niet en ze bewaren geen voorraden in schuren. Jullie hemelse Vader geeft ze te eten. Jullie zijn toch veel belangrijker dan de vogels?
(Matteüs 6:26, BasisBijbel)

Als God voor de vogels zorgt en wij veel belangrijk zijn dan de vogels, dan mogen wij erop vertrouwen dat God ook vandaag weer voor ons zorgt.

Zo mooi hoe God, Schepper van Hemel en aarde, zijn schepping gebruikt om ons zijn liefde en trouw te tonen.

Neem eens heel even de tijd om stil te zijn en te luisteren naar het getjilp van de vogels, het is alsof God als het ware tegen je wil zeggen: “Goedemorgen mijn geliefde kind, ontspan en geniet van deze nieuwe dag die je mag ontvangen uit mijn hand. Een dag waarin Ik voor jou wil zorgen.”

Maak je geen zorgen!

Er zijn helaas ook weleens momenten waarop ik de vogels ‘s ochtends helemaal niet hoor. Niet omdat ze er niet zijn, maar omdat ik er geen aandacht voor heb. Dan ben ik vanuit een slaaptoestand al direct in de 4e versnelling aan het racen, en maak ik me zorgen over van alles en nog wat. Herkenbaar? Je bent druk aan het bedenken hoe je alles wat je op je to-do-lijstje hebt staan weer kan afvinken? Of misschien maak jij je wel zorgen hoe je de dag door moet komen door bijvoorbeeld ziekte? Misschien heb jij wel financiële zorgen, of zorgen over je relatie?

Verderop, in hetzelfde bijbelgedeelte uit Matteus 6, vertelt Jezus aan zijn discipelen dat zij zich nergens zorgen over moeten maken. Niet over wat ze zouden moeten eten en drinken, maar ook niet hoe ze zich zouden moeten kleden. Later zegt Hij nog een keer: ‘Maak je dus nergens bezorgd over en pieker niet.’

Zorgen groot of klein, het maken van zorgen, kan ervoor zorgen dat je de vogels niet meer opmerkt. Maar als je de vogels dan niet hoort, wil dat niet zeggen dat ze er niet zijn. Zo is dat  ook met het ervaren van Gods zorg en aanwezigheid in je leven.

Stop, hou op!

Zorgen maken houdt je vaak af van Gods woord en zijn beloften. In plaats van jouw zorgen in Gods hand te leggen, ben je zelf al aan de slag om allerlei oplossingen te bedenken. Je focus ligt bij je problemen en zorgen, en niet meer bij God en zijn belofte dat Hij voor je zal zorgen.

In Psalm 46:11 staat:

“Houd op! Want Ik ben God.”

Waar moet je mee ophouden? Om je zorgen te maken! Om zelf de touwtjes in handen te willen houden, zeker in tijden dat het allemaal tegen zit in het leven.

En natuurlijk zijn er situaties in het leven dat het helemaal niet gek is om zorgen te hebben, maar wat doe je er vervolgens mee?

God wil dat je in ontspannenheid met Hem leeft. Hem vertrouwt, dat Hij voor je zorgt.
God wil dat je al je zorgen, spanningen of wat dan ook aan Hem geeft.

Petrus zegt in Gods woord:

“Gooi alles waar je je zorgen over maakt maar in Gods handen, want Hij zorgt voor je.”
(1 Petrus 5:7, BasisBijbel)

Zoek eerst Gods Koninkrijk

Als jij je blijft richten op je zorgen, hoor je ook niet meer de stem van Heilige Geest die jou wil bemoedigen, wil troosten en het hart van de Vader aan je bekend wil maken, Wie Hij is, en wie Hij voor je wilt zijn: een liefdevolle en zorgzame Vader. JAHWEH. De IK BEN en zal er zijn. En als God zegt dat Hij er zal zijn, dan is het geen optie voor Hem om er niet voor jou te zijn.

Deze liefdevolle God wil niets liever dan jou zijn vrede schenken, onder alle omstandigheden. En een vrede die wij met geen mogelijkheid kunnen begrijpen. Vrede van God, die ons hart en onze gedachten zal beschermen in Jezus Christus.

Jezus leert ons dan ook:

“Zoek liever eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. Maak je dus geen zorgen v0or de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.”
(Matteüs 6:33-34, NBV)

Aan de slag!

Ik ken jouw situatie niet, maar ik ken God! Hij is een burcht waarin je veilig bent.

Heb je zorgen, moeilijke situaties, problemen op welk vlak dan ook, en vind jij het moeilijk om ze los te laten? Dan wil ik je nu toch uitdagen om het in Gods hand te leggen. In de Statenvertaling staat in Psalm 46: 11: ‘Laat af […]’ of ook wel: ‘laat los’. Een liefdevol commando van God omdat Hij weet dat Hij jouw situatie beter onder controle heeft dan jijzelf. Je mag op Hem vertrouwen.

Leg het in Zijn handen, laat het los en laat het zorgen aan Hem over.

Lees nog eens Matteüs 6:25-34 op je gemak door en laat de woorden rustig op je in werken.
Luister als afsluiting ook nog naar dit mooie lied van Sela.

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Lieve Carola,
    Zoooveel dank! :’) ik vind het soms zo moeilijk, het loslaten :’- maar voel me door jouw woorden zeker bemoedigd :’) bedankt voor de belangrijke boodschap en herinnering dat onze focus moet zijn op onze grote & liefdevolle God en niet op onze problemen… En wat een mooi en prachtig voorbeeld van de vogels die we elke dag mogen horen fluiten :’)
    Zoveel dank en Gods rijke zegen met veel liefs <3

  2. Carola schreef:

    Lieve Kim,
    Ik dank God dat je bemoedigd bent door dit stukje!
    Loslaten is ook echt iets moeilijks, dat vind ik zelf ook nog steeds hoor. Maar zoals er zo mooi gezongen wordt in het lied van de Casting Crowns, just be held:”there is freedom in surrender, lay it down and let it go… And just be held.
    Laat je vasthouden en dragen door je Hemelse Vader die voor je zorgen wilt!
    Blessings en een lieve groet 💞 Carola

  3. Dag Carola,
    Heel hartelijk dank voor deze mooie, diepgaande uitleg! Ik heb een schilderij gemaakt van Jezus en de vogels, n.a.v dit Bijbelgedeelte. Hierover zou ik juist morgenavond spreken o.a bij een vrouwenvereniging.
    Verbonden zijn we in Christus !

    Lieve groet,
    Grietje Boersma- de Ruiter

  4. Indigo schreef:

    Ik vind het altijd zo jammer, dat een mooi onderwerp en een goede uitleg (want wie herkent dit niet?) wordt verzwakt door taalfouten. Ook onze taal, waarmee we elkaar kunnen ondersteunen en bemoedigen, hebben we van God gekregen. Helaas lees ik in dit stukje nu ook weer:
    Als jij je blijft richten op je zorgen, hoor je ook niet meer de stem van Heilige Geest die jou wil bemoedigen, wil troosten en het hart van de Vader aan je bekend wil maken, Wie Hij is, en wie Hij voor je wilt zijn: een liefdevolle en zorgzame Vader.
    Kennelijk hebben steeds meer mensen moeite met het woordje “wil”. Het is dan ook niet “wie Hij voor je wilt zijn”, maar “wie Hij voor je wil zijn”. Het geeft zoveel meer waarde aan een stuk als het goed geschreven wordt. Desondanks hartelijk bedankt voor de mooie en waardevolle uitleg!
    Met hartelijke groet, Indigo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap