Nieuwe wijn

29

nov

Vivian Straver

Rood of wit? Zoet of droog? Lang of kort gerijpt? Op deze vragen moet je antwoorden als je de meest perfecte wijn wil uitkiezen. Een ingewikkeld kunstje – sterker, vinologen zijn mensen die het bestuderen van wijn tot hun beroep hebben gemaakt. In de Bijbel wordt in verschillende contexten gesproken over wijn. In zijn allereerste wonder veranderde Jezus water in wijn. En deze wijn was niet ‘zomaar’ een goede wijn, er zit een diepere betekenis achter!

Het allereerste wonderteken dat Jezus verrichtte, gebeurde tijdens de bruiloft in Kana. Dit kunnen we lezen in Johannes 2: 1-10. Jezus is op de bruiloft in Kana, en op een bepaald moment raakt de wijn op. Paniek alom! Wijn drinken was in deze cultuur een belangrijk onderdeel van het feestvieren. Sterker, een feest zonder wijn was het niet waard een feest genoemd te worden. Vervolgens is dit wat er gebeurt:

“Nu stonden daar voor het Joodse reinigingsritueel zes stenen watervaten, elk met een inhoud van twee à drie metrete. Jezus zei tegen de bedienden: ‘Vul de vaten met water.’ Ze vulden ze tot de rand. Toen zei hij: ‘Schep er nu wat uit, en breng dat naar de ceremoniemeester.’ Dat deden ze. En toen de ceremoniemeester het water dat wijn geworden was, proefde – hij wist niet waar deze vandaan kwam, maar de bedienen die het water geschept hadden wisten het wel – riep hij de bruidegom en zei tegen hem: ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste wijn tot nu bewaard!’”
(Johannes 2: 6-10, NBV)

Even een snelle rekensom; er waren zes watervaten, van elk twee à drie metrete (= 40 liter). Dat zijn zo’n 480 flessen wijn. Wat een wonder! Jezus verricht niet voor niets een wonder waarbij wijn betrokken is. Wijn in de Bijbel staat voor de glorie die in de tijd van Jezus is gekomen, maar ook voor de glorie die ooit nog komen zal.


Wil jij samen met de Zij Lacht community toeleven naar Kerst én “jouw” manier van stille tijd ontdekken? Dan is ons allereerste e-book ‘Stil bij de Vader‘ echt iets voor jou!


Nieuwe wijn in oude zakken

In de Bijbel wordt door Jezus gesproken over nieuwe wijn. Hij wordt bevraagd door de mensen om hem heen over de reden waarom de discipelen niet mee doen aan het vasten. Hierop antwoordt Hij met een tweetal gelijkenissen. In de tweede gelijkenis spreekt Hij over nieuwe wijn in oude zakken, er staat het volgende:

“En niemand giet jonge wijn in oude leren zakken, want dan scheuren de zakken door de jonge wijn en wordt de wijn verspild, terwijl de zakken verloren gaan. Jonge wijn moet in nieuwe zakken worden gedaan. Maar niemand die oude wijn gedronken heeft, wil jonge; hij zegt immers: “De oude wijn is goed!””
(Lukas 5: 37-39, NBV)

Jezus vertelt deze gelijkenis aan de Farizeeërs, en wil hen met deze gelijkenis duidelijk maken dat er met Zijn komst een nieuwe werkelijkheid aangebroken is. De joden van deze tijd leefden onder strikte wetten en geboden, Jezus wil hen laten inzien dat deze tijd nu voorbij is. Hij vergelijkt het strikte jodendom hier met de oude zakken, en zijn komst die vernieuwing brengt, vergelijkt hij met de nieuwe wijn. De wijnzakken werden destijds gemaakt van geitenvel. Na verloop van tijd werden deze zakken wat stugger en minder flexibel. Nieuwe wijn gaat nog een gistingsproces door, en doordat er gassen vrijkomen zet dit uit. Wanneer er dus nieuwe wijn in oude, niet-flexibele zakken werd gedaan, ging het fout en knapten de wijnzakken; zo gaat zowel de wijn, als de wijnzak verloren.

Nieuwe wijn in nieuwe zakken

Om nieuwe wijn te mogen ontvangen, heb je dus nieuwe zakken nodig. Interessant is het om hiervoor even in de grondtekst van het Grieks te duiken. In vers 38 worden namelijk twee verschillende woorden gebruikt voor ons Nederlandse ‘nieuw’. Wanneer er gesproken wordt over ‘nieuwe wijn’ wordt het woord νεος (neos) gebruikt, wat ‘nieuw’ betekent in de zin van ‘recent’. Bij de ‘nieuwe zakken’ wordt het woord καινος (kainos) gebruikt, wat ‘nieuw’ betekent in de zin van ‘hernieuwd’. Interessant, want de oude wijnzakken konden worden vernieuwd door grondig te wassen met water en daarna in te smeren met olie.

Nieuwe wijn voor ons

Maar goed, wat is die wijn dan? En hoe mogen wij dat ontvangen? Kortom, wat betekent deze gelijkenis voor ons?
Als christen kun je vast zitten in oude tradities, in de sleur van het geloofsleven of op een andere manier niet open staan voor vernieuwing – je bent dan als ’t ware een ‘oude zak’. Maar, we kunnen worden hernieuwd. Door regelmatig bezig te zijn met de Bijbel leer je steeds nieuwe dingen over Jezus, en wordt je denken vernieuwd. Met de Bijbel bezig zijn brengt je een heel eind, maar niet naar het einddoel.
Om echt vernieuwd te worden, is het nodig dat je ingewreven wordt met olie, om weer flexibel te worden. Olie is het teken van de Heilige Geest (o.a. Jesaja 61:1). Als wij ons open stellen om vernieuwd te worden, zal de Heilige Geest daar doorheen werken.
En als we dan eenmaal een ‘hernieuwde wijnzak’ mogen zijn, dan wil God ons vervullen met de nieuwe wijn. We mogen zijn vreugde, kracht, rust en vrede gaan ervaren.

Aan de slag!

Ben jij je ervan bewust dat je als christen keer op keer vernieuwd mag worden? En hoe ga je om met die vernieuwing, zie je jezelf als een oude of een nieuwe wijnzak?

– In ’t geval van de oude wijnzak: ga eens bij jezelf te rade waar dit in zit. Ik zou je uit willen dagen om die vernieuwing op te zoeken.
– In ’t geval van de nieuwe wijnzak: wat geweldig mooi! Ik wil je uitdagen om te kijken wie je in jouw omgeving mee kan nemen in jouw vernieuwing.

Luister dit lied.

‘Cause where there is new wine,
there is new power, there is new freedom
And the kingdom is here.’

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Wat een prachtige blog Vivian!
    En het is inderdaad geweldig om te ervaren dat je door je te laten leiden en vullen met Gods Geest en Zijn Woord vernieuwing en verrijking kunt krijgen! Genieten van een vol leven met Jezus!
    Bedankt, Gods rijke Zegen !

  2. Kim schreef:

    Prachtig, dankjewel! :’) Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven <3

  3. Tineke schreef:

    Wauw, wat een mooie overdenking!!!
    Dank!! Ook voor de tip van het zó passende lied!!

  4. Suzanna schreef:

    Ik betrapte mij dubbel op lachen terwijl ik de site naam las )) Dank ♡

  5. Harm schreef:

    Nu snap ik hem heel erg bedankt voor je steun en uitleg groetjes harm

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap