Niet elke dag is goed, maar er zit iets goeds in iedere dag

23

feb

Sarah Rokach

De titel van deze overdenking is een quote die ik tegenkwam in de dagen dat ik me verdiepte in Psalm 103. Ergens klopt deze quote wel, alleen zou ik zelf ‘goeds’ met een hoofdletter schrijven: niet elke dag is goed, maar er zit iets Goeds in iedere dag. Iedere dag worden we gezegend en mogen we een loflied zingen voor God!

Oefenen in danken

Loof de HEERE, mijn ziel, en vergeet geen van Zijn weldaden;
Die al uw ongerechtigheid vergeeft, Die al uw ziekten geneest,
– Psalm 103:2-3 (HSV)

Iedere ochtend spreek ik de Brachot Hashachar uit. Dit zijn ‘morning blessings’. Iedere zin begint met: ‘Gezegend bent U, God onze Heere, Koning van het heelal’, waarop mijn oudste zoon ‘amen’ zegt. Iedere ochtend zeggen we hetzelfde, om zo Gods weldaden nooit te vergeten. En om te blijven danken, ook op dagen dat dit moeilijk is.

Danken vraagt om oefening. Hoe vaak worden we weggedragen door negatieve gedachten of verdrinken we in negatieve gevoelens, waardoor God danken naar de achtergrond verdwijnt. Psalm 103 begeleidt ons in het oefenen van dankbaarheid. Een aantal voorbeelden die de psalm aanwijst als redenen tot dankbaarheid zijn: Gods trouwe zorg, Zijn eindeloze genade en Zijn diepe liefde. Lees je mee?

Geneest God al onze ziekten?

In vers 3 lezen we dat God al onze zonden vergeeft en al onze ziekten geneest. Dit roept vragen op, omdat God zeker niet altijd mensen geneest. Rabbijn Rashi zegt hierover dat God ons gedrag vergeeft en de reden achter het gedrag geneest. Een voorbeeld is het stelen van een snoepje. Als er berouw over betoond is, wil God dat vergeven. Maar echte genezing vindt plaats op het moment dat iemand gaat begrijpen waar het gedrag vandaan komt. Waarom steel je een snoepje? Welke emotionele pijn zit daaronder? Dit wil God genezen, want alleen dan zal het zondige gedrag stoppen.

God wil niets liever dan ons genezen van alles wat ons belemmert en waaronder wij lijden. Hij wil je verlossen van al het verderf en jou kronen (vers 4). Dat betekent niet dat God je hier en daar wat goeds toestopt. Nee, Hij geeft om jou. Hij wil jou kronen. Zo belangrijk ben jij voor Hem!
Waarmee wil Hij ons kronen? Met ‘chesed’, zo staat er in het Hebreeuws. Dat betekent: met een onuitputtelijke genade en liefde.

De arend

Die uw mond verzadigt met het goede, uw jeugd vernieuwt als die van een arend.
– Psalm 103:5 (HSV)

Hoe meer ik dit vers las, hoe minder ik ervan begreep. In het Nederlands wordt ‘edijech’ vertaald met ‘uw mond’. Toch is dat volgens Rabbijn Eliyahu Kin niet in lijn met het tweede deel van de zin. Het woordje ‘edijech’ is namelijk ook te vertalen met ‘iemands oude jaren’. Oude jaren staan symbool voor aftakeling, ziekten, moeilijkheden en zelfs de dood. Het gaat dan niet specifiek over ouderen, maar over zware perioden in ieders leven. In die perioden wil God ons verzadigen met het goede en vernieuwen als een arend. Een arend behoudt zijn (stuur)kracht door oude veren los te laten, waarvoor nieuwe veren in de plaats komen. Op die manier kan de arend op zijn prooi afsturen. Die arend staat dus voor een vernieuwing van krachten. Zo wil God jou ook hernieuwde krachten geven. Hij wil ons verzadigen met het goede in de oude jaren, zodat we vernieuwd worden en op ons doel, namelijk God, afgaan.

Ik hoop dat deze prachtige psalm je aanspoort om op zoek te gaan naar alle zegeningen in jouw leven, zodat je mee kan zeggen: ‘Loof de Heere!’

Aan de slag!

Probeer de zegeningen die je ontving van God hardop te benoemen. En kijk ook naar de mensen om je heen: wie kan jij vandaag bedanken?

Deel deze overdenking

  1. Evelien schreef:

    Amen!
    Wat een prachtige uitleg van deze mooie psalm!
    Dank je wel Sarah,.

  2. Henk schreef:

    Mooi uitgelegd, dankje.

  3. Gea De Rooij schreef:

    Dankjewel voor deze mooie overdenking. Ik ben door een dankende moeder opgevoed en onze gezinssituatie was echt niet makkelijk (op z’n zachtst gezegd), toen dacht ik weleens het mijne ervan, had als kind m’n bedenkingen erbij, maar wat ben ik dankbaar dat ik heb leren danken! Het is een liefdevolle opdracht van God zelf, om Hem IN ALLES te danken (niet om alles). Al zoekende naar dankpunten ontdek je Zijn armen onder jou, je raakt nooit de bodem van de diepste put want daar is alleen plek voor Jezus en Hij vangt ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap