Met je rug tegen de muur, en dan?

09

mrt

Marijke Gootjes-Verhoeve

Het is alweer ruim een jaar geleden dat ik uitgenodigd werd bij ‘Bij Jorieke’ op Groot Nieuws Radio om geïnterviewd te worden naar aanleiding van mijn boek Laat er licht zijn. Tijdens het programma kunnen luisteraars reageren en vragen stellen. Aan het einde kwam er een indringende vraag van een moeder. Haar dochter was depressief en stond niet open voor hulp. Wat moest ze doen? Ken je ook van die momenten: met je rug tegen de muur, en dan?

Het gaat om situaties waarbij je iemand, die je heel dierbaar is, ziet (afg)lijden en je je afvraagt hoever dit moet gaan. Je voelt je machteloos en gefrustreerd; je kunt de ander niet bereiken, er lijkt niets te zijn dat je kunt doen. En dan maakt het niet uit wat de situatie is; psychische problemen, een verslaving, een dierbare die het geloof loslaat, verkeerde keuzes maakt, noem maar op. Je staat met je rug tegen de muur, en dan? Wat blijft er over als huilen, schreeuwen, smeken en dreigen allemaal niet lijkt te werken?

Met je rug tegen de muur

Als je met je rug tegen de muur staat kun je nergens meer heen; het lijkt alsof er geen mogelijkheden meer zijn. Het geeft een gevoel van onmacht en dat is niet alleen een náár gevoel, het maakt ook dat je meer kans loopt om je hoop te verliezen en op te geven. Dat je meegezogen wordt in de negatieve situatie van degene die je zo liefhebt, terwijl jij juist staande wil of moet blijven nu het de ander niet lukt.

Vanuit de opleiding cognitieve gedragstherapie die ik heb gedaan, mocht ik leren dat onze gedachten onze emoties bepalen en dat daar vanuit ons gedrag volgt. Dus wat je denkt, maakt hoe jij je voelt en bepaalt wat je doet.

… richt daarom uw gedachten op alles wat waar, eervol, rechtvaardig, zuiver en mooi is en wat goed bekend staat, kortom alles wat deugdzaam en loffelijk is. 
– Filippenzen 4:8 (HTB)

Het is dus belangrijk om onze gedachten te beïnvloeden. En hoe kunnen we dat beter doen dan door Gods Woord, door Zijn gedachten ons eigen te maken?!

Vanuit Gods Woord weten we dat:
– voor Hem niets onmogelijk is (Lucas 1:37; Lucas 18:27);
– we een God van hoop en redding hebben (Psalm 62:2 en 8; Micha 7:7);
– God wil dat niemand verloren gaat (2 Petrus 3:9);
– Jezus de wereld heeft overwonnen en wij met Hem meer dan overwinnaars zijn (Johannes 16:33;
  Romeinen 8:37). 

Met je rug tegen de muur, máár…

De bovenstaande lijst kan ik – maar ook jij! – nog veel langer maken. Gods Woord geeft hoop in een hopeloze situatie en Gods Woord geeft nieuwe kracht (Jesaja 40:31). Je staat misschien met je rug tegen te muur, máár… er is een uitweg, namelijk Gods Woord waarin je mag schuilen, waaruit je moed mag putten om staande te blijven. En dat is niet het enige! We kunnen bidden. En ongetwijfeld doe je dat, misschien al heel lang. Maar onderschat jouw gebeden niet!

Het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.
– Jakobus 5:16b (NBV’21)

Door de kracht van gebed blijf je niet alleen zelf staande, maar breng je degene die je zo dierbaar is bij Jezus, in Wie elke macht is in de hemel en op aarde. Zijn naam biedt redding en bescherming. Wij weten niet altijd wat het beste voor de ander is, maar mogen bidden dat God tot zijn doel komt. En als je niet meer weet wat je moet bidden, komt Gods Geest ons te hulp (Romeinen 8:26).

Als jij, net als de moeder die reageerde bij Groot Nieuws Radio, met je rug tegen de muur staat, is God daar met een deur van hoop. Als jouw helpende hand tekortschiet, wordt afgewezen of genegeerd, dan is daar Gods machtige, sterke arm om jou te ondersteunen, maar ook om de ander vast te houden en om in te grijpen.

Loopt het altijd goed af? Dat is moeilijk te zeggen; in onze ogen misschien niet altijd. Toch geloof ik dat God tot zijn doel kan komen met de ander, al is het niet altijd op de manier of tijd die wij graag zouden willen. God is machtiger dan wij kunnen zien of bedenken. God vraagt ons niet om alles te begrijpen, maar wel om Hem te vertrouwen. Dus: houd goede moed, geef niet op en blijf ondertussen de ander liefhebben!

Aan de slag!

Luister naar ‘In Jesus’ name’ van Katy Nichole en spreek de woorden uit als gebed voor degene die je zo dierbaar is, maar onbereikbaar lijkt.

Deel deze overdenking

  1. Anky Horjus-de Raad schreef:

    Goedemorgen
    Nog 1 belangrijk punt
    De liefde van de Heer door je heen laten werken en loslaten en brengen bij het kruis
    Dat is soms het enige wat nog overblijft
    Hij laat niet los wat zijn hand begon
    Lieve groet Anky

  2. Isabella schreef:

    Denk dat we allemaal weleens met onze rug tegen de muur staan. Die periode ken ik zeker. Zwaartse gedeelte duurde een jaar. Je huilt. Je schreeuwt. Bijzondere in die periode was dat ik kon genieten. Al was het die zonnestraal in mijn gezicht. De geniet momentjes tellen heeft enorm geholpen. Daarnaast Psalm13. Hoe lang o Heer. En nu heeft een litteken maar kan ik getuigen dat Hij erbij was en Zijn rechterhand me boven de periode uitgetild heeft.

    Dank je wel Marijke.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap