Met hart en ziel op zoek naar God

27

dec

Suzanne Verschoor

Vandaag is het een dag na kerst. Misschien smul je nog van de laatste kerstkransjes, terwijl je langzaam overgaat op appelbeignets en oliebollen. Het nieuwe jaar is in zicht: nog even snel nadenken over goede voornemens. Misselijk van al het snoepen deze maand, zit daar waarschijnlijk het goede voornemen tussen dat je in januari stopt met die ongezonde eetpartijen. Zo gaat het bij mij in ieder geval wel bijna elk jaar. Maar wat als we onze goede voornemens voor komend jaar naar een dieper niveau brengen? Als we in plaats van prestaties, afvallen of gezondheid, wat wel heel belangrijk is natuurlijk, eens kijken naar ons hart en onze ziel?

Zoek en vind!

In de Bijbel wordt meerdere keren opgeroepen om God met hart en ziel te zoeken. 

In Deuteronomium 4 staat het laatste deel van Mozes’ eerste toespraak richting de Israëlieten, ter voorbereiding op de tien geboden die aan bod komen in hoofdstuk 5 van dit boek. Mozes spoort de Israëlieten aan om God met hart en ziel te zoeken. Hierin ligt een opdracht, maar ook een belofte: wie Hem zoekt, zal Hem vinden. Hij zal altijd bij je blijven.

Dan zult u daar de HEERE, uw God, zoeken en u zult Hem vinden, als u Hem met heel uw hart en met heel uw ziel zoekt. Wanneer u in benauwdheid zult zijn en al deze dingen u getroffen hebben, in later tijd, dan zult u terugkeren naar de Heere, uw God, en Zijn stem gehoorzamen. Want de Heere uw God, is een barmhartig God; Hij zal u niet loslaten en u niet te gronde richten.
– Deuteronomium 4:29-31a (HSV)

Je hart

Ik hoorde laatst een liedje waarin werd gezongen dat God ‘fan van je hart is’. Of Hij echt fan is van ons menselijke hart weet ik niet. Hij houdt wel onvoorwaardelijk van je, gelukkig! Maar los van of dat zo is, is je hart wel heel erg belangrijk. In Spreuken 4:23 staat: ‘Van alles waarover je waakt, waak vooral over je hart, het is de bron van je leven.’ (NBV)

Maar je hart is ook onbetrouwbaar. In Jeremia 17:9 staat: ‘Niets is zo onbetrouwbaar als het hart, onverbeterlijk is het, wie zal het kennen?’ (NBV)

Je hart is fysiologisch gezien een spier, maar we schrijven er veel meer functies aan toe. Het hart van de mens is volgens de Bijbel ‘de totale mens met zijn denken, gevoelens, emoties, woorden en daden. Wie aan God zijn hart schenkt, geeft zichzelf geheel en onvoorwaardelijk aan Hem.’

Niet zo gek dus, dat we over ons hart moeten waken!

Je ziel

Je ziel is ontastbaar, waardoor het soms moeilijk te begrijpen is wat het nu precies is. Het staat voor je leven, je ‘zijn’. We geloven dat wanneer een christen sterft, het aardse lichaam tot stof zal terugkeren, maar dat de ziel naar de hemel gaat, waar God is. Het is dus heel belangrijk dat je ziel gered wordt, want dat is hetgeen wat overblijft. 

In een brief die Jeremia aan de ballingen in Babel schreef, benoemt ook hij het hart en de ziel.

Jullie zullen mij zoeken en ook vinden, als jullie mij tenminste met hart en ziel zoeken.
– Jeremia 29:13 (NBV)

Met hart en ziel zoeken… en vinden

Zoek Hem! Niet met een gedeelte van je hart, maar met héél je hart en ziel. Dus in alles wat je doet en met alles wie jij bent. Ik geloof dat dit een goed voornemen is voor het komende jaar!

Aan de slag!

Bid mee: ‘Heer, help mij om over mijn hart te waken. Ik wil U zoeken met heel mijn hart en met heel mijn ziel, want dat zal ik U vinden. Dank U wel dat U beschikbaar bent voor mij. Amen.’

Bron:
Verduin, M. (2005, 1 januari). Hart. https://www.theologie.nl/hart/

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Wat een prachtige overdenking! En wat een geweldig voornemen! ✨✨ ik doe mee!
    Dankjewel Suzanne!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap