Loop jij vast met bidden? Zet deze drie stappen

21

mrt

Mandy

Bidden, hoe doe je dat? Als we tegenover elkaar zaten, keek je me nu misschien heel verwonderd aan. ‘Hoezo, hoe doe je dat? Gewoon: handen vouwen, ogen dicht.’ Maar is het wel zo simpel? En gaat het ons altijd wel zo gemakkelijk af?

Ik lees het boek ‘How to Pray’ van Pete Greig, omdat ik verdieping in mijn gebedsleven zocht. Vaak vergeet ik te bidden of weet ik eigenlijk niet precies wat ik moet zeggen. Ik ben bang dat ik iets verkeerd zeg of vergeet en kies er dan voor om het hele proces voor me uit te schuiven. Herken je dat?

Maar daar was ik klaar mee. Er moet toch meer zijn dan een onzeker gevoel wanneer je praat met God? En wat bleek uit het boek: ik begon met de verkeerde instelling. Greig raadt aan om het te zien als een ontmoeting met een goede vriend. God wacht met vreugde op je. Hij wíl met je praten.

Jezus kende het belang van bidden

Jezus, als Gods Zoon, wist dit en dat is precies waarom Hij er keer op keer voor koos om Zich terug te trekken.

Het gebeurde in die dagen dat Hij naar buiten ging, naar de berg, om te bidden; en Hij bleef heel de nacht in gebed tot God.
– Lukas 6:12 (HSV)

En toen Hij de menigte weggestuurd had, klom Hij de berg op om er in afzondering te bidden. Toen het avond was geworden, was Hij daar alleen.
– Mattheüs 14:23 (HSV)

Jezus had het nodig om elke keer tijd met God door te brengen. Hij zonderde Zich af als Hij een moeilijke beslissing moest nemen of om gewoon met de Vader te zijn. Jezus’ gebedsleven was onlosmakelijk verbonden met de rest van Zijn leven.

Bidden in drie stappen: besef, plaats en tijd

Hebben jij en ik dat verlangen ook? Om een gebedsleven te hebben dat verweven is met elk ander aspect, vanaf het moment dat je opstaat tot je weer gaat naar bed gaat?

Ik denk dat dat begint met het besef dat de Vader met vreugde op ons wacht. En dan? Greig geeft dit advies: houd het simpel, houd het ‘echt’ en houd vol. Wees eerlijk in je gebed, deel wat je dwars zit en blijf volhouden. Hoe begin je dan? Greig raad twee vervolgstappen aan: kies een plaats en kies een tijd.

Aan de slag!

Als jij óók het verlangen hebt om te groeien in je gebedsleven, dan is het tijd om die beginstappen te zetten. Maak deze twee keuzes:
– Wat is de plaats waar jij je aan gebed wilt wijden? Het kan een comfortabele stoel of een rustige kamer zijn, maar ook een wandeling buiten of je dagelijkse ritje naar werk.
– Op welk moment ga jij met God zitten? Is het ’s ochtends vroeg, voordat al het werk weer losbarst? Of is het juist ’s avonds, als alles is afgerond en je tot rust wilt komen bij je Schepper?

Bron: ‘How to Pray’ van Pete Greig. De Nederlandse versie heet ‘Hoe moet je bidden?’

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Mooi Mandy, eigenlijk heel eenvoudig!
    Een ontmoeting met een goede Vriend🙏🏻

  2. Jolien schreef:

    Toen ik je overdenking las, dacht ik aan het kinderlied: ik neem even de tijd om met U te praten, even alleen met U….

  3. Pieternella schreef:

    Leer Jezus ons zelf niet, net als bij Zijn discipelen het Onze Vader. Daar zit ten diepste alles in wat wij nodig hebben.
    En in zondag 10 van de catechismus.. Gods Woord is er duidelijk in hoe tot Hem te gaan.
    Fijne dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap