Lichttherapie

28

mrt

Alies

Als ik buiten ben, dan ruik ik soms de lente. De dagen worden weer langer, de zon schijnt meer en de kou verdwijnt langzaam. Oké, af en toe is het nog best fris, maar ik weet dat de lente weer voor de deur staat! Ik kan daar zó van genieten. In de winter heb ik altijd last van een dipje. Ik heb minder energie en ik voel me minder vrolijk. Deze winter heb ik gebruik gemaakt van een ‘litebook’, een bepaalde lamp. Je zet hem aan en de lamp zorgt dat het licht in je ogen valt. Na een half uur gaat hij weer uit. De lamp wekt dezelfde stofjes op als de zon zou doen en zorgt dat ik een stuk vrolijker ben! 

Terwijl ik de lamp aan had staan, las ik in de Bijbel. Ik las Johannes 8 en in vers 12 en 13 staat het volgende:

‘Jezus begon weer les te geven. Hij zij: ‘’IK BEN het licht voor de mensen. Iemand die Mij volgt, hoeft nooit meer in het donker te leven. Hij zal wandelen in het licht dat leven geeft.’’’

Ik moest glimlachen. Ik vond het een grappige vergelijking. Ik zorgde dat het licht van de lamp in mijn ogen viel, zodat ik meer energie zou krijgen en zodat ik vrolijker zou zijn. En het werkte. Maar het is nog vele malen belangrijker om naar een andere Bron van licht te kijken, namelijk naar Jezus! Licht is onmisbaar. Zonder licht kan er niets groeien. Zonder licht kan je niets zien. We weten de weg niet meer als er geen licht is. Zonder licht is er geen leven mogelijk.

In deze vijf zinnen kun je het woord ‘licht’ vervangen door ‘Jezus’. Hij is namelijk het Licht, en zonder Hem kun je niet groeien, kun je niets zien en kun je niet werkelijk leven! Net zoals ik elke dag mijn litebook aan deed, zou ik ook elke dag mijn Bijbel moeten openslaan en naar Jezus toe gaan. Jezus zegt dat Hij het licht van de wereld is en daar kan mijn litebook niet tegen op. Jezus geeft nog veel meer dan energie of een goed humeur. Hij heeft zoveel te bieden! Als we naar Hem kijken, als we Hem volgen, dan hoeven we niet meer in het donker te leven. En wat heeft deze wereld het Licht hard nodig, vind je niet? Deze wereld heeft Jezus nodig! Gelukkig kunnen wij ook op dit gebied iets betekenen.

In Matteüs 5:14-16 staat dit:

Jullie zijn het licht voor de wereld. Een stad die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. En als je een olielamp aansteekt, zet je er daarna geen emmer overheen. Nee, je zet hem hoog neer, zodat iedereen in huis licht heeft. Laat op dezelfde manier jullie licht schijnen voor de mensen. Laat hun de goede dingen zien die jullie doen. Dan zullen ze jullie hemelse Vader ervoor prijzen.

Laatst had ik een gesprek met een collega. “Ben je gelovig dan?” vroeg hij op een gegeven moment.
Ik voelde mijn wangen kleuren. “Ja, ik ben christen,” zei ik vlug.
Hij bleef even stil. “Mag ik nog wat vragen?”
“Tuurlijk,” antwoordde ik.
“Hoe veel doe je er eigenlijk mee, met je geloof? Ga je elke dag naar de kerk en zo?”
Een beetje verbaasd keek ik zijn kant op. Ik had van alles verwacht, maar geen oprechte interesse. Hij stelde nog een hele hoop vragen en die probeerde ik zo goed mogelijk te beantwoorden. Toen ik thuis was, baalde ik van mezelf. Ik bedacht allemaal antwoorden die ik aan mijn collega had kunnen geven. Betere antwoorden.

Ik baalde er van dat ik het zo moeilijk vond om te vertellen over Jezus en over wat ik geloof. Ik baalde dat ik het lastig vond om op zijn vragen ‘goede’ antwoorden te geven. Toen ik Matteüs 5:16 las, werd ik een beetje rustiger. We hebben niet allemaal het talent om ons licht te laten schijnen door te vertellen over Jezus, maar we kunnen ook het licht laten schijnen door de goede dingen die we doen, door wat we uitstralen naar anderen!

Misschien herken je het. Het kan zijn dat je het super eng vindt om over jouw geloof te praten tegen anderen. Of juist helemaal niet, misschien ga je het liefst elke dag de straat op en vertel je iedereen het Goede Nieuws. Het is allebei prima. Maar onthoud in ieder geval dat we een opdracht hebben: een licht zijn voor deze wereld. En of je dat nou doet door letterlijk over Jezus te vertellen of door goede daden te doen, dat maakt Hem echt niets uit. Maar het is belangrijk dat wij als christenen een licht zijn, dat we zichtbaar zijn in deze wereld. We mogen lantaarnpalen zijn op de weg die naar Jezus leidt.

Aan de slag!

Hoe zichtbaar ben jij als christen? Op welke manier? Ga je vaak genoeg naar de Bron van licht of zou je dit vaker willen doen? Denk er eens over na hoe je dat vorm zou willen geven.

Deel deze overdenking

  1. Lisa schreef:

    Mooie overdenking weer Alies!

  2. Natalie schreef:

    Alweer bedankt …. ik deel jullie xx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap