Leven in intimiteit met God, hoe doe je dat?

04

nov

Gastblogger

Fantaseer jij ook weleens hoe het geweest moet zijn voor Adam en Eva om te wandelen in het hof met God, de Schepper van alles wat ademt en leeft? De intimiteit die ze met elkaar hadden? Ik vraag me dan af, zouden ze samen met God gelachen hebben – misschien wel zo vreselijk gelachen, dat de tranen over hun wangen liepen? Of wat ze allemaal besproken hebben tijdens de wandelingen die ze maakten samen met God in de avondkoelte van de wind? Vanaf het begin van de schepping is het altijd al Gods verlangen geweest om in intimiteit met de mens te leven. Door de zondeval is de scheiding gekomen tussen mens en God, maar Jezus heeft door zijn sterven aan het kruis de mogelijkheid om in intimiteit met God te leven hersteld. God verlangt naar intimiteit met jou! Wat betekent dit voor jou?

God verlangt naar intimiteit met jou!

Vanaf het begin van de schepping is het altijd al Gods verlangen geweest om in intimiteit met ons te leven. Wikipedia omschrijft intimiteit als volgt: Intimiteit is een vorm van verbondenheid tussen twee of meerdere personen.

Het is Gods verlangen om zijn liefde aan ons te openbaren en Hij verlangt ernaar dat wij zijn liefde beantwoorden. Hij verlangt ernaar om in verbondenheid, in relatie, met ons te leven. Niet alleen als een God hoogverheven, maar ook als een liefdevolle Vader, dichtbij de mens waar Hij zoveel van houdt.

God kent ons als geen ander, David zegt ook in Psalm 139:1:

“Here, U ziet alles van mij, U kent mij helemaal zoals ik ben.”
(HTB)

Zo betrokken is God met ons leven, dat Hij alles van ons weet. Hij kent je blijdschap, je zorgen, je verdriet en in dit alles is Hij dichtbij.

“U bent bij mij, naast mij, voor mij, achter mij. Uw hand rust op mij.”
(Psalm 139: 5, HTB)

Hij kent jou als geen ander. Hij kent je goede en slechte kanten, en niks weerhoudt Hem ervan om ontzettend veel van jou te houden. God kent jou en wil niks liever dat jij Hem ook leert kennen zoals Hij werkelijk is. Dit gaat verder dan alleen maar theologische kennis over wie God is. God wil dat we van hart tot hart met Hem leven.

God legt een verlangen naar Hem in ons hart.

Ieder mens is, bewust of onbewust, zoekende naar de liefde die God ons wil geven. Het is namelijk God zelf die het verlangen in ons hart heeft gelegd om Hem te zoeken, zoals we in Psalm 27:8 kunnen lezen:

“U zegt zelf in mijn hart: “Verlang naar Mij.” Ik verlang dan ook naar U Heer.”
(BasisBijbel)

Lang niet iedereen geeft gehoor aan de verlangens die God in ons hart heeft gelegd. Sommigen ervaren wel een hunkering naar ‘iets’, maar vullen hun hart met hele andere dingen. De duivel doet er natuurlijk ook alles aan om ons te weerhouden van een leven in intimiteit met God. Hij weet als geen ander hoe krachtig we worden als we leven vanuit die intieme relatie, en God steeds beter leren kennen (lees maar eens 2 Petrus 1 : 1-8), en wil dit voorkomen. De duivel probeert dit onder andere door een verkeerd godsbeeld te creëren, of door bijvoorbeeld een volle agenda.

Ik wil je vandaag aanmoedigen, luister naar de roep van je hart, naar het verlangen dat God in jou gelegd heeft. Hij verlangt naar jou, en staat te wachten om zijn hart met jou te delen. God heeft de eerste stap naar jou toe al gezet. Nadat Adam in het hof van Eden, door zijn ongehoorzaamheid, ervoor zorgde dat de intieme relatie tussen God en mens niet meer mogelijk was, schonk God ons Zijn eigen Zoon. Jezus die, in gehoorzaamheid, in het hof van Gethsemane zijn lijdensweg begon om ons weer terug te brengen naar het hart van de Vader. Nu mag jij naderen tot God en Hij zal tot jou naderen (Jakobus 4:8).

Intimiteit is een groeiproces

Je kunt iemand waar je geen tijd mee doorbrengt niet leren kennen. Om een intieme band met iemand te krijgen is het nodig om tijd met diegene door te brengen. Door een nauw contact, over een langere periode, kan er een vertrouwensband opgebouwd worden. Het vertrouwen in elkaar groeit en het hart van de ander wordt dierbaar voor elkaar. Zo mogen we ook groeien in onze relatie met God. God wil Zijn hart aan jou bekend maken door de Heilige Geest die in je woont (1 Korinthe 2: 9-13). Door in intimiteit met God te leven zullen we Hem steeds beter leren kennen.

“Nu is het nog net alsof we in een beslagen spiegel kijken en niet precies weten wat we zien. Maar straks zullen we God in de ogen kijken. Nu ken ik God nog niet echt. Maar dan zal ik God werkelijk kennen, net zoals Hij mij werkelijk kent.”
(1 Korinthe 13: 12, BasisBijbel)

Als we gaan leven vanuit die intimiteit met God, zal ons hart niet onveranderd blijven. Naast dat we God beter gaan leren kennen, gaan we ook steeds meer ontdekken hoe Hij ons bedoeld heeft. Vanuit de intimiteit met God ontdekken we onze identiteit in Christus en dat zal niet vruchteloos blijven.

Aan de slag!

Het is een heerlijkheid om te weten dat God verlangt naar intimiteit met ons. Leven vanuit die intimiteit zal je leven veranderen, maar hoe doe je dit nu?

  • Leer Hem te betrekken in alle dagelijkse dingen van je leven. Hoe klein ook. De eerste stap in intimiteit is spreken en delen.
  • Maak bewust ruimte om alleen met God te zijn, je hoeft dan niet altijd te spreken. Wees gewoon eens stil en geniet van Gods aanwezigheid. Zeg: “Dank U Heer, dat ik zo dichtbij U mag Zijn en mag genieten van uw aanwezigheid in mijn leven.” Het kan zijn dat God ook stil blijft, weet dan dat Hij in stilte geniet van jou.
  • Lees de Bijbel, en denk na over een bijbeltekst (tip: luister onze 1e podcast over dit thema!)
  • Schrijf dingen op die in je gedachten komen, die God tegen je zegt. Luisteren is een andere stap in intimiteit.
  • Aanbid Hem (in het Nieuwe Testament wordt hiervoor vaak het woord proskuneo gebruikt, wat betekent: ‘zich neerbuigen om te kussen.’)
  • Wees open en eerlijk naar Hem.
  • Onthoud dat God jou uitgekozen heeft, zijn verlangen gaat naar jou uit, dus blijf in de ontspanning!

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Prachtig… Zoveel dank, lieve Carola :’)
    Liefs & Gods rijke zegen

  2. Mirjam schreef:

    Mooi!

  3. Linde schreef:

    Wauw, wat een mooie blog. Komt precies op een goed moment. Dank!

  4. Carola schreef:

    Lieve dames, bedankt voor jullie reactie! Tof om te horen Linde dat het precies op juiste moment kwam, Gods timing is altijd goed 😉 en fijn dat ik hierin iets voor je kon betekenen dmv de blog.

    Blessings en liefs Carola

  5. Quintin schreef:

    In onze kerk, Hanze kerk (Nijmegen) zijn we net bezig geweest met het thema intimiteit met God. Erg fijn om hier terug te lezen hoe jij/jullie intimiteit met God uitleggen en de to do punten er bij vermelden.
    Wat wij ook besproken hebben is dat intimiteit ook is om je terug te trekken en de rust op te zoeken. Opdat we in de tijd die we 1 op 1 met de Heer beleven en doorbrengen, ons geestelijk krachtig maakt. En dat we vanuit de intieme verbondenheid met de Heer krachtig en vanuit autoriteit stand kunnen houden wanneer we op het pad van verleidingen en leugens en beproevingen komen. Mooi voorbeeld is hoe Jezus ons hierin voor is gegaan door zich ook regelmatig terug te trekken om alleen met zijn vader te zijn. Inspirerend en erg motiverend vind ik dat. Tijd nemen met en voor de Heer kost me moeite (discipline en letterlijk tijd) maar het is de allerbeste investering.

    Je doet mooi werk Carola, Gods zegen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap