Kracht en waardigheid zijn haar kleding en zij lacht de komende dag toe

28

dec

Ramona Muilwijk

Wij dromen van een samenleving waarin krachtige vrouwen opstaan die leven vanuit hun relatie met God en de ander, en van daaruit de dag van morgen tegemoet lachen.

Mooi verlangen, niet? Misschien is het ook wel jouw droom? Een krachtige vrouw te zijn, die leeft vanuit haar relatie met God. En als ik in mijn eigen omgeving rondkijk, zijn er al heel veel vrouwen die dit al zijn. Met vallen en opstaan, maar met het diepe verlangen om vanuit hun relatie met God te leven en om van daaruit de wereld weer in te gaan. Want zeg nou zelf: iemand die zijn omgeving positief beïnvloedt, dat willen we toch allemaal wel zijn? En dan heb ik het alleen nog maar over je omgeving. Want wat dacht je van binnenshuis?

De kartrekker 

Hoeveel vrouwen zijn er niet die hun eigen huisgezin beïnvloeden door hun wandel met God? Die de kartrekker zijn als het gaat om geloof en kerkgang, geloofsopvoeding en geloofsbeleving? Misschien ben jij wel zo’n vrouw. Een vrouw die helemaal vol is van de Heer, alleen je man of vriend blijft achter. Hij gaat naar de kerk, en dat is fijn, maar verder… of het geloof ècht leeft? Of misschien ben je wel getrouwd met een man die helemaal niet gelooft. Toen jullie trouwden was dit voor jou misschien nog geen issue, maar gaandeweg… jij groeide, en groeide, en hierdoor lijkt de kloof tussen jullie steeds groter te worden. Je zou het geloof zó graag willen delen, maar het lijkt wel of sommige gebeden maar niet verhoord worden. Moeilijk, hè? En weet je, er zijn heel veel vrouwen die hier tegen aan lopen. Je bent niet alleen! 

De afgelopen periode bepaalde God mij meerdere malen bij dit feit. Vrouwen die er (gevoelsmatig) alleen voor staan. Alleen in de geloofsopvoeding van hun kinderen, maar ook alleen in de geloofsbeleving binnen het huwelijk. Wat kan dat eenzaam zijn. Je hebt het verlangen om een krachtige vrouw te zijn, en misschien ben je dat ook wel, maar wat zou het heerlijk zijn als je je daarin gesteund wist door de man die bij je hoort.

De fiets met zachte banden 

God gaf mij een beeld. Hij liet het mij zien toen ik onderweg was naar school, om mijn oudste twee kinderen naar school te brengen. Voor op de fiets zat onze jongste, en naast mij fietste mijn dochter van zes. Het waaide stevig èn ik had zachte banden. Mijn dochter wilde graag dat ik haar duwde vanwege de wind. Het was net of God tegen mij zei (en misschien via deze overdenking wel tegen jou…):
Lieve dochter, je wandelt met Mij en dat vind ik heerlijk. Het verlangen dat je hebt om met Mij te ‘fietsen’. In dit verlangen wil je ook zo graag je gezin meenemen (het kind voor op de fiets), de duwende kracht zijn die hen de goede richting op stuurt. Daarnaast heb je het verlangen om niet alleen je gezin maar ook de mensen in je omgeving een duwtje in de rug te geven (het kind dat naast mij fietste). Je verlangen is mooi, lieve dochter, alleen kijk eens naar beneden… je banden zijn zacht.

God bepaalde mij erbij dat mijn banden mijn tijd met God voorstelde. Wanneer ik ervoor zorg dat mijn banden vol zijn, wat inhoudt dat ik zelf genoeg tijd met God neem, me laat vullen in zijn nabijheid met zijn liefde, Woorden en Geest, zal de reis van het leven voor mij minder zwaar zijn. Want we weten allemaal hoeveel extra energie het kost om met lege banden te fietsen. Wanneer mijn banden vol zijn, verloopt niet alleen mijn eigen reis gemakkelijker maar kan ik daarnaast ook nog de rol vervullen die ik zo graag wil vervullen, voor mijn gezin en de mensen om mij heen. Maar om dat goed te kunnen doen, moet ik eerst voor mijzelf zorgen. Van daaruit kan ik pas tot zegen zijn voor de ander.  

Hoe vol zijn jouw banden? 

Hoe zit dat met jou? Heb je ook het verlangen om een krachtige vrouw te zijn die leeft vanuit haar relatie met God? Maar merk je dat je soms meer aan het zorgen bent voor je kinderen, je man, de mensen om je heen dan dat je dat doet voor jezelf? Dat je langzaam aan het leeglopen bent terwijl je zó graag vol wilt zijn? De Bijbel is er duidelijk over.  

In Johannes 15: 4 – 11 lezen we: 
“Blijf in mij, dan blijf Ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in Mij blijven. Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in Mij blijft en Ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder Mij kun je niets doen. Wie niet in Mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. Als jullie in Mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn. Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader Mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in Zijn liefde blijf. Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn.
(NBV) 

Uit deze tekst kunnen we meerdere dingen halen, maar ik noem er twee.
1: Om vrucht te dragen in onze omgeving draagt God ons op om in Hem te blijven. Dat kunnen we doen door regelmatig zijn Woord te lezen.
2: God draagt ons op om in zijn liefde te blijven. Dit doen we door ons te houden aan zijn geboden. En laat het allerbelangrijkste gebod nu zijn dat we God moeten liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf! 

Wil jij die krachtige vrouw zijn, vergeet dan niet voor jezelf te zorgen! Om de rol te vervullen die je op dit moment vervult kun je niet voor de ander zorgen zonder eerst te investeren in je eigen ‘banden’. Dit doe je door dagelijks de tijd voor God te nemen, en je in die tijd te laten toerusten door Hem.  

Aan de slag! 

Mag ik je aanmoedigen om vanaf vandaag echt te proberen elke dag tijd in te plannen voor God? Ik doe met je mee! Want ook ik heb voor alle ballen die ik omhoog houd God net zo nodig als jij. Zonder Hem zijn wij tot niets in staat. Zijn zegen wens ik jou! 

Deel deze overdenking

  1. Mariska bart schreef:

    Dank je wel voor dit mooie woord,had ik echt even nodig. 🙏🏻

    Gr. Mariska Bart.

  2. Kim schreef:

    Lieve Ramona,
    Ik dank God voor mensen zoals jij en de overdenkingen die je schrijft. Opnieuw heeft dit weer zo’n bemoediging mogen zijn voor mij, wat ik zo nodig had :”- en daar ben ik jou (en de Heer✨) zo dankbaar voor 🙏.
    In deze gebroken wereld en de chaos van het (mijn) leven, is het heerlijk te mogen weten en opnieuw te beseffen, dat God de bron van alles is, en dat de oplossing altijd ligt om weer naar Hem te keren. Als een veilige haven en Bron van Leven.
    Moge God jou en jouw dierbare gezin rijkelijk zegenen. En moge jouw overdenkingen voor hen net zo’n grote zegen zijn als ze voor ons zijn. :”) Lieve groet ❤️ en Gods rijke zegen 🙏✨

  3. Yael schreef:

    Bedankt Ramona! Super mooi beeld en weer een aanmoediging! En bedankt Kim, voor die bemoedigende woorden van jou, in de reacties op onze blogs! Fijn dat je er zo bemoedigd door wordt!

  4. Ada schreef:

    bedankt voor je mooie woorden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap