Kom uit die boom – hoe Jezus mensen in beweging zet

06

jul

Hadassa

Iedereen lijkt het wel over hem te hebben. Een profeet die wijze dingen zegt. Die wonderlijke dingen doet. Die op een of andere manier alles in beweging zet. Ze zeggen dat het zo’n man is, die je gezien moet hebben. Overal waar ik kom, valt zijn naam wel. Ik hoorde zelfs dat hij langskomt. Vandaag. In mijn eigen stad nog wel. Iedereen is in rep en roer. Misschien moet ik toch ook maar een kijkje gaan nemen. 

Zo liep Zacheüs door de stad. Nieuwsgierig naar wie die man zou zijn. Lucas schrijft in zijn evangelie over hem: 

Jezus ging Jericho in en trok door de stad. Er was daar een man die Zacheüs heette, een rijke hoofdtollenaar. Hij wilde Jezus zien, om te weten te komen wat voor iemand het was, maar dat lukte hem niet vanwege de menigte, want hij was klein van stuk. Daarom liep hij snel vooruit en klom in een vijgenboom om Jezus te kunnen zien wanneer hij voorbijkwam. 
– Lucas 19: 1-4 (NBV).

En daar zat Zacheüs dan. In een boom. Te wachten totdat Jezus voorbij kwam. Veilig verscholen, zodat hij rustig kan zien wat gebeurt. Zodat hij Jezus eens kan bekijken. Beschouwen en bepalen wat hij zelf van deze man vindt. Zijn eigen conclusies trekken. Maar dan gebeurt er iets wat Zacheüs niet verwacht: 

Toen Jezus daar langskwam, keek hij naar boven en zei: ‘Zacheüs, kom vlug naar beneden, want vandaag moet ik in jouw huis verblijven.’ Zacheüs kwam meteen naar beneden en ontving Jezus vol vreugde bij zich thuis. Allen die dit zagen, zeiden morrend tegen elkaar: ‘Hij is het huis van een zondig mens binnengegaan om onderdak te vinden voor de nacht.’
– Lucas 19: 5-7 (NBV).

Dit had Zacheüs niet zien aankomen. In plaats van veilig en van een afstandje Jezus eens te bekijken, kijkt Jezus naar hem! Jezus noemt hem bij zijn naam en nodigt zichzelf bij hem thuis uit. Zacheüs twijfelt geen seconde en ontvangt Jezus. Vol vreugde nog wel. Blijkbaar heeft Jezus goede invloed op hem: 

Maar Zacheüs was gaan staan en zei tegen de Heer: ‘Kijk, Heer, de helft van mijn bezittingen geef ik aan de armen, en als ik iemand iets heb afgeperst vergoed ik het viervoudig.’ Jezus zei tegen hem: ‘Vandaag is dit huis redding ten deel gevallen, want ook hij is een zoon van Abraham. De Mensenzoon is gekomen om te zoeken en te redden wat verloren was.’
– Lucas 19: 9-10 (NBV).

Wat een verandering! Van een man die op afstand wil blijven en beschouwt, wordt Zacheüs een man die tot actie komt. Hij ziet zijn fouten in en besluit meteen om het recht te zetten. Jezus ziet het gebeuren en zegt: ‘Dit is precies waarvoor Ik ben gekomen.’ Jezus trekt Zacheüs uit de beschouwing en zet hem aan tot actie. Hij wil niet dat Zacheüs alleen maar een mening over hem vormt. Of vol interesse toekijkt en dan weer verder gaat met zijn leven. Jezus zoekt Zacheüs op. Hij zet hem aan tot actie. Tot verandering. Want daar kwam Jezus voor: om mensen zoals Zacheüs te redden. 

Vaak als ik de Bijbel lees, denk ik: het is niet heel anders vandaag de dag. Hoe vaak doen we niet hetzelfde. We vinden Jezus wel een interessant persoon. We nemen eens goed onder de loep wat Hij precies heeft gedaan. Om vervolgens eens te gaan bepalen wat we ervan vinden. We bekijken Jezus van een afstandje, zonder zelf in beweging te komen. 

Maar op een of andere manier blijkt dat bij Jezus niet te kunnen. Want als je Jezus echt leert kennen, dan kun je niet stil blijven zitten. Dan moet je uiteindelijk een keuze maken over wat je van Hem vindt.  

Jezus wil niet dat mensen op afstand blijven of alleen maar naar Hem kijken. Hij zoekt mensen op. Hij confronteert hen. Met wie ze zelf zijn. Met wie Hij is. Om hen in beweging te zetten. En om hen te geven wat ze nodig hebben: 

De Mensenzoon is gekomen om te zoeken en te redden wat verloren was.’ 

Aan de slag! 

Zacheüs werd vanuit de beschouwing in actie getrokken door Jezus. Hij werd voor een keuze gesteld en ging erop in. 

Hoe staat het bij jou? Neem de tijd om te bedenken hoe je op dit moment tegenover God staat. 

Jezus roept mensen op om in actie te komen. Hij roept je uit de beschouwing. Om keuzes te maken. Om eerlijk naar jezelf te kijken. Om achter Hem aan te gaan en als Hem te worden. Wat is jouw reactie daarop?

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Heel mooi :’) en wat een prachtig God dienen wij! 🙏 Dankjewel Hadassa ❤️ vooral dat laatste stuk over Jezus is zo treffend en zo mooi ; het zet je echt aan het denken, dankjewel! ❤️

  2. Lin schreef:

    Vandaag een preek gehad, precies hier over. God spreekt Halleluja

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap