Kies jij ook voor nog één nacht met de kikkers?

23

okt

Gastblogger

Het is tegen 23.00 uur als ik het lampje op mijn nachtkastje uitdoe. Het is tijd om te gaan slapen. Ik nestel me lekker onder mijn dekbed en sluit mijn ogen. Ineens hoor ik ze, de kikkers. Wat een geluid komt er uit zo’n klein, groen, glibberig beestje. Overdag zie je ze (gelukkig) nooit, maar in de avond kwaken ze er vrolijk op los. Door het gekwaak van de kikkers moet ik denken aan een preek die ik eens hoorde: ‘Nog één nacht met de kikkers.’ Ik ben blij dat er, zoals bij de kikkerplaag uit de Bijbel, geen kikkers in mijn bed te vinden zijn. Het idee alleen al geeft me rillingen. De farao vond de kikkers ook geen pretje, maar op de vraag van Mozes aan de farao: “Wanneer zal ik bidden om de kikkers te laten verdwijnen?”, antwoordt hij: “Morgen.” 

Morgen? Hij stelt het uit. Snap jij dit? Hoe vaak stel jij iets uit om volledig verlost te worden van iets wat jou plaagt? 

Voor je de overdenking verder leest, wil ik je vertellen dat ik ervoor heb gekozen om dit bijbelgedeelte op een symbolische manier te vertalen naar ons leven. De farao en het gehele land Egypte had te maken met een echte kikkerplaag. De ‘kikkers’ die voor ons een plaag kunnen zijn, zijn bijvoorbeeld bepaalde zaken die belemmering kunnen geven in onze relatie naar God toe. Bepaalde dingen die ervoor zorgen dat je niet volledig kunt wandelen in de bestemming zoals God je bedoeld heeft.  

Nieuwsgierig geworden? Laten we het bijbelgedeelte eens lezen: 

Daarna zei de Heer tegen Mozes: “Ga naar de farao. Zeg tegen hem: ‘Dit zegt de Heer: Laat mijn volk gaan, om Mij te dienen. Als u hen niet wil laten gaan, zal Ik ervoor zorgen dat uw hele land krioelt van de kikkers. De rivier zal vol kikkers zitten. Ze zullen uit het water komen en uw huis en slaapkamer binnen komen. Ze zullen zelfs in uw bed kruipen. Ook in de huizen van uw dienaren en van uw volk. Ze zullen zelfs in de brood-ovens en de pannen zitten. De kikkers zullen uit de rivier komen, als straf voor u, uw volk en al uw dienaren.’ Verder zei de Heer tegen Mozes: “Zeg tegen Aäron: ‘Strek je hand met je staf uit over de rivieren, kanalen en plassen. Laat zo de kikkers over Egypte komen.’ ” Toen strekte Aäron zijn hand uit over het water van Egypte. En de kikkers kwamen en bedekten het hele land. Maar de tovenaars deden door hun toverkunsten hetzelfde, zodat zij óók kikkers tevoorschijn lieten komen. 

Toen riep de farao Mozes en Aäron en zei: “Bid tot de Heer dat Hij de kikkers weghaalt! Dan zal ik het volk laten gaan om offers aan de Heer te brengen!” Mozes antwoordde: “Zou u mij willen zeggen wanneer ik voor u, uw dienaren en uw volk moet bidden? Dan zal ik bidden dat de kikkers uit de huizen zullen verdwijnen en alleen in de rivier zullen overblijven.” Hij zei: “Morgen.” Toen zei Mozes: “Ik zal doen wat u beveelt.” 

– Exodus 8: 1-10 (BasisBijbel).

Morgen! 

Het antwoord van de farao op de vraag van Mozes, wanneer hij zal bidden tot de Heer dat Hij de kikkers weghaalt, is werkelijk waar: morgen! De Farao stelt het uit. Waarom? Geen idee?!  

Iets uitstellen herkennen we, denk ik, allemaal wel. Morgen ga ik echt weer naar de sportschool, morgen ga ik echt beginnen aan dat ene klusje wat al zo lang gedaan moet worden, morgen ga ik echt stoppen met rokken, morgen ga ik, morgen, morgen, morgen… Alleen als het dan morgen is, dan is het alweer vandaag en blijven we zeggen: morgen doe ik het écht!  

Misschien denk jij nu wel: ‘Ja, maar als het om kikkers zou gaan en Mozes zou mij dit vragen, dan zou ik echt zeggen: “Doe het alsjeblieft NU!”’ Maar is dat werkelijk zo?  

Hedendaagse kikkerplaag? 

De kikkers waren toen een vreselijke plaag. Maar wij hebben zo onze eigen ‘hedendaagse kikkers’ die ook echt een plaag voor ons kunnen zijn. Zo heb je de kikkers van angst, kikkers van schaamte of van schuld. Een kikker van zelfveroordeling, of van niet kunnen vergeven. Misschien heb jij last van kikkers van een bepaalde verslaving of een ander soort kikker (bepaalde zonden). Noem zo alle ‘kikkers’ maar op. ‘Kikkers’ uit het verleden die nog steeds je toekomst bepalen… 

Hoe lang blijf je het uitstellen om af te rekenen met de ‘kikkers’? Tot morgen? 

  • Ik weet dat ik niet bang hoef te zijn, maar…
  • Ik weet dat ik die persoon moet vergeven, maar… 
  • Ik weet wel dat de Bijbel zegt dat ik een dochter van God ben, maar … 

Maar, altijd weer is daar die maar, en stellen we het uit tot morgen. Soms omdat het te pijnlijk is om los te laten, of dat het veilig is om achter te blijven verschuilen. Er zijn verschillende redenen. Maar God heeft je niet bedoeld om nog één nacht met de kikkers te slapen. 

Stel niet uit tot morgen! 

Zo’n 2000 jaar geleden stierf Jezus voor ons aan het kruis. Daar rekende Hij al af met de plaag van onze ‘kikkers’. Aan het kruis droeg Hij onze straf, onze schuld, onze ziekte, onze veroordeling, onze pijn en moeite. Hij overwon de satan en heeft de sleutels van de dood en het dodenrijk in handen.  

Zijn bloed kocht jou vrij, en wie de Zoon bevrijdt, is waarlijk vrij. Jezus wil niet dat je wacht tot morgen, voor iets wat Hij al 2000 jaar geleden volbracht heeft. Hij wil dat je vandaag de keuze maakt om af te rekenen met de ‘kikkers’. De farao geloofde dat, door het gebed van Mozes, God de kikkers kon laten verdwijnen. En jij, geloof jij dat Jezus de kikkers uit jouw leven kan laten verdwijnen? 

Aan de slag! 

Bid je mee? 

Liefdevolle trouwe God en Vader, dank U wel voor wie U bent.  

U bent zo ontzettend groot, voor U is niks onmogelijk.  

Dank U wel voor Uw liefde en trouw, elke dag opnieuw. 

Heer, het klinkt absurd dat de farao ervoor kiest om nog één nacht met de kikkers door te brengen, maar ik erken dat ik dat op mijn eigen manier hetzelfde doe.  

Soms is het gewoon veilig of lijkt het gemakkelijker om er mee te blijven leven. 

Maar U heeft mij bedoeld om in vrijheid te leven, niet om geplaagd te worden door de kikkers in mijn leven. 

Jezus, ik geef mijn kikkers aan U: [benoem ze]. 

Vandaag kies ik ervoor om af te rekenen met de kikkers uit mijn leven en te geloven dat U mij ervan verlost op grond van het werk wat U volbracht heeft op Golgotha. 

Ik kies er vandaag voor om af te rekenen met het verleden en me te richten op wat U voor mij klaar heeft liggen.  

Dank U wel, uit de grond van mijn hart, 

In Jezus’ naam. Amen! 


Geïnspireerd door een preek van Wilmar Leuvenik, Christengemeente Lachai-roi gemeente, 2 april 2018. 

Deel deze overdenking

  1. Joanne schreef:

    Bedankt voor deze blog Carola! Een prachtige vergelijking die mij goed de aanwezigheid van mijn ‘kikkers’ laat beseffen.

  2. Ada schreef:

    prachtig! bedankt

  3. Carola schreef:

    Bedankt ladies, fijn om te horen dat het jullie mocht bemoedigen.
    Lieve groetjes en God’s zegen
    Carola

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap