Jezus, toon mij Uw doorboorde handen

04

apr

Gastblogger

Het is al weer wat maanden geleden dat we als huiskring het spel ‘Kaarten op tafel’ speelden. Een spel waarbij er een groot aantal kaarten met afbeeldingen op tafel liggen. Wij begonnen die avond met de vraag: “Welke kaart spreekt jou het meeste aan en waarom?” Ik zag ‘mijn’ kaart al gelijk liggen. Er lagen vele mooie afbeeldingen die mijn interesse wel hadden, maar ik kon mijn oog niet meer afhouden van die ene kaart. De kaart met de afbeelding waarop Jezus Zijn doorboorde handen laat zien. Handen doorboord, omdat Hij de straf droeg voor mij.

Er bestaat enige discussie of bij de kruisiging de spijkers door de handen of door de polsen werden geslagen. Misschien kennen jullie deze discussie wel? Maar weet je, wat mij betreft doet dat er nu niet toe. Het feit is dat Jezus met zijn armen wijd aan het kruis vastgenageld hing, en later uitriep ‘HET IS VOLBRACHT’! Zijn offer voor jou en mij!

Die ene kaart, waarop de doorboorde handen te zien waren, liet mij weer even stil staan bij het feit wat Jezus voor mij gedaan heeft. Ik besefte ineens: “Jezus, soms heb ik het gewoon even nodig om Uw doorboorde handen te zien.”

We kennen allemaal vast wel het verhaal van de ‘ongelovige Tomas’. Het verhaal kunnen we lezen in Johannes 20:24-29. Tomas had het ook nodig om de doorboorde handen van Jezus te zien. Hij wilde het niet alleen zien, maar ook nog eens de gaten voelen.

Tomas was er niet bij toen Jezus bij hen kwam. Hij was één van de twaalf leerlingen en werd ook wel Didymus (= ‘tweeling’) genoemd. De andere leerlingen vertelden hem: “We hebben de Heer Jezus gezien!” Maar hij antwoordde: “Ik geloof het pas als ik in zijn handen de wonden van de spijkers zie. Ik wil ze met mijn eigen vingers aanraken en ik wil met mijn eigen hand in zijn zij voelen.”

Acht dagen later zaten Jezus’ leerlingen weer in het huis. Nu was Tomas erbij. Jezus kwam binnen, ook al waren de deuren dicht. Hij stond plotseling tussen hen in en zei: “Ik wens jullie vrede toe!” Daarna zei Hij tegen Tomas: “Kijk naar mijn handen en voel ze met je vingers. Voel met je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof.” Tomas antwoordde Hem: “Mijn Heer en mijn God!”  Jezus zei tegen hem: “Geloof je pas nu je Mij hebt gezien? Wat is het heerlijk als mensen die Mij niet gezien hebben toch geloven!”
(BasisBijbel)

Tomas staat bekend als de ongelovige, hij wilde bewijs hebben dat Jezus daadwerkelijk uit de dood was opgestaan. Jezus zegt ook tegen hem: “Wees niet langer ongelovig, maar geloof.” Maar ja, kunnen we het Tomas kwalijk nemen? Al jaren werden de Israëlieten onderdrukt door de Romeinen. Tomas leefde in de hoop dat er een nieuwe koning komt voor Israël, zodat ze verlost zouden worden van de Romeinen. Tomas had voor ogen dat Jezus die nieuwe koning zou worden, ze hadden Hem tenslotte als Koning in Jeruzalem binnengehaald op Palmzondag. Maar dan ineens wordt de hoop van Tomas in één klap weggevaagd als Jezus sterft aan het kruis. Kan het ook niet zijn dat hij teleurgesteld en verdrietig is, omdat dat waar hij geloof voor had niet gebeurde? In ieder geval niet op de manier zoals Tomas het voor ogen had. Kun jij het je voorstellen dat jouw teleurstelling omslaat in twijfel en misschien zelfs wel zorgt voor ongeloof?

Toon mij Uw doorboorde handen in mijn twijfel

Herken je dat in jouw eigen leven, dat geloofde dat God iets met een bepaalde situatie zou gaan doen, maar uiteindelijk gebeurt het niet? Dat je teleurgesteld bent in God en de situatie je aan het twijfelen heeft gebracht? Of dat er misschien wel ongeloof leeft in je hart?

Ik herken het wel, teleurgesteld zijn omdat dat waar ik geloof in had anders of niet gebeurde. Dan steekt twijfel direct de kop op. Twijfel die ik helemaal niet toe wil laten en zeker niet mijn geloof wil laten roven. Dat zijn van die momenten dat ik het nodig heb om te zeggen: “Jezus, toon mij Uw doorboorde handen”, zodat de twijfel weer weggenomen wordt en ik er weer op durf te vertrouwen dat God alles ten goede laat meewerken. Ook als datgene niet gebeurt waar ik zo’n geloof in had. Hoe zit dat bij jou? Heb jij nog geloof dat God erbij is in jouw situatie? Durf jij nog te geloven dat er hoop is in jouw situatie?

Toon mij Uw doorboorde handen zodat ik weer weet dat U alles volbracht hebt

Op momenten van pijn, verdriet en ziekte, op momenten van zelfveroordeling, schaamte en schuld. Op de momenten dat we weer eens zelf aan het strijden zijn, dat wij ons zorgen maken om bepaalde zaken en deze niet los kunnen laten.

Ja, juist op die momenten dat we het moeilijk hebben, kunnen we het nodig hebben om te zeggen: “Jezus, toon mij Uw doorboorde handen.” Om weer tot besef komen dat U alles hebt volbracht! Zodat we weer rust en vertrouwen vinden in datgene waar Uw doorboorde handen voor staan. UW LIEFDE die tot het uiterste ging en de weg vrijmaakte tot aan het hart van Onze Vader. Jezus wil ons tegemoet komen in onze twijfel, in ons ongeloof, Hij wenst ons zijn vrede toe!

Aan de slag!

Vandaag wil ik je uitdagen om over de volgende punten na te denken:
– Wat betekenen de doorboorde handen van Jezus voor jou? Wat doet dat met jou?

– Kan jij voor jezelf situaties bedenken waarin jij behoefte hebt om deze handen te zien? Misschien zit je op dit moment zelf wel in zo’n situatie?

– Wat doen de woorden die Jezus spreekt: “[…] Wat is het heerlijk als mensen die Mij niet gezien hebben toch geloven!” met jou? Als er ongeloof in jouw hart is ontstaan in een bepaalde situatie wil ik je uitdagen om uit te spreken naar God: Ik geloof! Kom mijn ongeloof te hulp (Marc 9:24 NBV.) Je zult zien dat Jezus je vrede zal brengen in de situatie.

Sluit af met gebed en breng dank aan Jezus, voor Zijn doorboorde handen, Zijn liefde voor jou!

Deel deze overdenking

  1. Bep schreef:

    Dankjewel Carola. Dit is steeds vaker realiteit in het leven. Satan zal alles gebruiken om onze ogen van die doorboorde handen af te wenden. Daarom is de bezinning in de Lijdenstijd naar Pasen zo belangrijk. Dat brengt ons weer heel dicht bij de Vader. Dankzij onze Here Jezus. Vervult ons met diep ontzag voor Zijn offer voor ons. Duizend, duizend maal o Heer, zij U daarvoor dank en eer!

    • carola schreef:

      Graag gedaan Bep! En Amen op jouw reactie!! Inderdaad duizend maal duizend maal dank aan Jezus alle eer en glorie.

      Liefs Carola

  2. Kim schreef:

    Weer zoveel dank voor deze prachtige overdenking, lieve Carola. Ik denk dat we het inderdaad bijna dagelijks nodig hebben om te knielen voor het kruis en onze Heer te vragen ons Zijn doorboorde handen vol van Liefde te laten zien. Bedankt voor deze zo waardevolle herinnering. Gods rijke zegen en veel liefs!

    • carola schreef:

      Graag gedaan hoor lieve Kim, het is een zegen om dit te mogen delen.
      Bedankt voor je reactie. Ik wens jou ook Gods rijke zegen toe! Hij is voor je, naast je en om je heen.

      Liefs Carola

  3. Elisa schreef:

    Wat een mooie uitdrukking, toon mij uw doorboorde handen. Voor mij betekent het vandaag: Jezus liefde, vergeet die niet! Hij was trouw, volhardde door moeite heen, stay strong, Jezus kent mijn moeilijke situatie en Hij laat me niet los. Dankjewel voor het schrijven!

    • carola schreef:

      MOOI Elisa, zo waar!!!!
      En ja hij kent je en weet waar jij op dit moment doorheen gaat.
      Ik wens je toe dat je Zijn aanwezigheid zo mag ervaren in deze tijd.
      Gods zegen, veel liefs Carola

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap