Jezus: een rabbi met schmiga

07

mei

Dorine

Ben jij ook zo benieuwd hoe Jezus er ‘in het echt’ uit heeft gezien? Ik hou ervan om naar mensen te kijken en naar mensen te luisteren. Hoe ze praten, hoe ze bewegen, wat voor een effect ze op hun luisteraars hebben. Wanneer je leest over Jezus en over alle mensen die Hem op zijn reis door Israël heen volgde, kan het niet anders dan dat Jezus een fascinerende rabbi moet zijn geweest!

Toen Jezus de grote groep mensen zag, klom Hij de berg op. Daar ging Hij zitten. Zijn leerlingen waren Hem gevolgd. Jezus begon hun les te geven.
(Mattheüs 5:1-2)

Jezus staat aan het begin van zijn bediening. Jezus heeft net de broers Simon en Andreas en de broers Jacobus en Johannes geroepen om met Hem mee te komen. Vanaf nu zal Hij met hen optrekken en hen onderwijzen als Zijn discipelen. Hij trekt door Israël heen en spreekt in veel verschillende synagogen in Israël over het Koninkrijk van God. Overal waar Hij komt, geneest Hij vele mensen van hun ziekte en kwalen, Hij stuurt de boze geesten weg. Geweldig! De mensen zijn overweldigd. Ze willen meer van Jezus zien, meer van Hem horen en meer van Hem beleven! Ze lopen achter Hem aan. Van heinde en verre komen de mensen naar Jezus luisteren.

Wanneer Jezus achterom kijkt, ziet Hij de menigte staan. Hij voelt hun verwachting, hun verlangen naar méér. Meer woorden, meer wonderen!

‘Jezus klom de berg op.’ Er zijn meer momenten te vinden in de Bijbel dat Jezus de berg op klom. De berg fungeerde als een podium. Op die manier konden meer mensen Jezus zien en Zijn woorden horen. Maar dit moment en wat er vervolgens gezegd wordt door Jezus doet ook denken aan Mozes. Mozes klom de berg op om de leefregels voor het volk van Israël te ontvangen en aan het volk te laten zien. Wat Jezus hier gaat vertellen aan Zijn leerlingen zijn de leefregels voor het Koninkrijk van God. Jezus gaat hier een verdieping geven aan de tien geboden! De Joden keken uit naar de Messias, naar iemand die groter zou zijn dan Mozes! Wat een mooie hint geeft God hier!

Wat mij opvalt in deze korte verzen is dat Jezus ‘hen’ gaat lesgeven. Hiermee wordt niet de hele menigte bedoeld, deze mochten natuurlijk wel meeluisteren. Hiermee worden de discipelen bedoeld. Jezus geeft hier duidelijk aan dat het onderwijs dat Hij geeft specifiek voor de discipelen is. Wat is dat dan een discipel? Een discipel is iemand die gelooft in God en zich bekeerd heeft. Dit onderwijs is dus voor alle christenen die in God geloven en Hem willen volgen. Voor jou.

Aan het begin van deze blog schreef ik al dat Jezus een fascinerende man moest zijn geweest. Henk Stoorvogel beschrijft in het boek ‘Jezus’ leven’ dat Jezus inderdaad een heel bijzondere man was. Jezus was een Rabbi. Dit betekent dat hij een Thora-geleerde was. Hij kende het hele Oude Testament uit zijn hoofd. Daarom wordt hij in de evangeliën vaak Rabbi, Meester genoemd. In die tijd waren er twee soorten rabbi’s: ‘rabbi’s’ en ‘rabbi’s met schmiga’.

De Rabbi’s mochten het volk onderwijzen uit de boeken van het Oude Testament en ze mochten de mensen onderwijzen in de verschillende uitleggen hierover.

De Rabbi’s met Schmiga waren speciale Rabbi’s. Het woord Schmiga betekent autoriteit. Het waren Rabbi’s die zowel de boeken van het Oude Testament als de verschillende uitleggen hierover mochten uitleggen én ook hun eigen inzichten met de mensen mochten delen.

Jezus was een Rabbi met Schmiga, een Rabbi met autoriteit. Hier op de berg en in de verschillende synagogen waar Hij langsgaat, vertelt Hij over het Koninkrijk van God. Het onderwijs wat Jezus hier in de bergrede gaat geven is echt vernieuwend voor de Joden.

Ook wij mogen aan de voeten van Jezus gaan zitten en ons over de Bijbel laten onderwijzen door Rabbi Jezus.

Aan de slag!
Om over na te denken: heeft Jezus autoriteit over jouw leven?

Naar: ‘Jezus leven’ van Henk Stoorvogel

 

Deel deze overdenking

  1. Joanne schreef:

    Mooi hè? Ik ben ook onder de indruk van Jezus autoriteit en Smicha.
    Vandaag in onze gemeente bij de opening vh kinderwerk ook gesproken over exact het stukje dat jij vandaag aanhaalt. En de vergelijking tussen Mozes en Jezus, de bergrede.
    Mooi boek -Jezus Leven- aanrader!

  2. Tom schreef:

    Jezus was een rabbijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap