Je bent omsingeld door God!

18

okt

Gastblogger

De omstandigheden waarin we verkeren kunnen soms zwaar en verdrietig zijn. Onze omstandigheden kunnen je het gevoel geven alsof je omsingeld bent door de duisternis en dat de vijand constant pijlen op je af aan het vuren is. Om bijna moedeloos van te worden. Elke morgen sta je weer op en weet je niet goed hoe je de dag door moet komen, want als je om je heen kijkt zie je jouw vijanden al weer voor je staan. Ze hebben je omsingeld en de gevoelens van angst en onmacht lijken de overhand te krijgen. Maar dan, dan kijk je nog eens goed. Het lijkt alsof de vijand om je heen staat, maar als je goed kijkt zie je ineens dat je omsingeld bent door God en zijn hemelse leger. “U bent aan alle kanten om me heen en Uw hand rust op mij.” (Psalm 139:5) Er is altijd weer hoop.

Een onzichtbaar leger

Vandaag neem ik je mee naar een verhaal uit de Bijbel waar profeet Elisa en zijn bediende omsingeld zijn door de vijand. De koning van Aram voerde in die tijd oorlog tegen Israël en elke aanval die ze probeerden uit te voeren, mislukte omdat de koning van Israël dan al op de hoogte was gebracht door de profeet Elisa. De koning van Aram dacht eerst dat er een verrader in zijn eigen leger zat, waardoor het leger van Israël al steeds op de hoogte was van hun plannen, maar één van de bevelhebbers van het leger van Aram wist te vertellen dat de profeet Elisa alles wist en dit dan vertelde aan de koning van Israël. (2 Koningen 6:8-12)

“Toen zei de koning van Aram: “Zoek uit waar hij is. Dan zal ik hem gevangen laten nemen.” Toen hem werd verteld dat Elisa in Dotan was stuurde hij een sterk leger van paarden en strijdwagens naar Dotan. ‘s Nachts omsingelden ze de stad. Elisa’s dienaar stond de volgende morgen vroeg op en ging naar buiten. Hij zag dat de stad omsingeld was door een groot leger van paarden en strijdwagens. Hij zei tegen Elisa: “Heer wat moeten we doen?” Maar Elisa zei: “Wees niet bang, want het leger dat bij óns is, is machtiger dan hún leger.” Toen bad Elisa: “Heer, doe zijn ogen alstublieft open, zodat hij het zal zien.” Toen zag de dienaar opeens dat rondom Elisa de berg vol was met paarden en strijdwagens van vuur.”
(2 Koningen 6:13-17, BasisBijbel)

Daar staan ze dan, omsingeld door de vijand. De dienaar van Elisa is bang en weet niet meer wat ze moeten doen. Zijn oog is alleen nog maar gericht op de vijanden en dat maakt hem angstig, terecht toch? Dat is ook wat wij ervaren als we oog in oog staan met onze vijand. De vijanden van onze tijd zijn bijvoorbeeld problemen met je eigenwaarde, problemen in je relatie, financiële problemen, gezondheidsproblemen, verslaving, stress, terugkerende zonde of vul zelf zo maar jouw struggles in.

Elisa doet dan iets bijzonders, hij gaat bidden voor zijn dienaar. Hij bidt dat zijn ogen open zullen gaan voor de onzichtbare werkelijkheid, dat God met een machtig leger om hen heen staat.

Ook in onze moeilijke omstandigheden, waarin we denken omsingeld te zijn door de vijand, we angstig zijn voor wat er te gebeuren staat, mogen we weten dat we omsingeld zijn door God en zijn hemelse leger. Dat altijd machtiger en sterker is!

Iemand als Elisa om je heen is fijn

Soms zijn je omstandigheden zo pittig dat het je niet meer lukt om het onzichtbare, dat God om je heen is, te zien. Wat is het dan fijn als je net als deze dienaar iemand als Elisa naast je hebt staan. Een zus (of broer) in de Heer die voor je wil bidden om te vragen of God je ogen opent, zodat jij weer kunt zien wat er in het onzichtbare afspeelt. Wellicht voel jij je als deze dienaar? Dan hoop ik dat je iemand als Elisa naast je hebt staan die voor je wilt bidden en dat je zult zien dat God met zijn leger om je heen staat. Schaam je hier niet voor, we hebben elkaar nodig als lichaam van Christus.

Misschien mag jij vandaag wel als Elisa voor iemand zijn? En naast iemand gaan staan om te bidden. Onthoud: God is vandaag nog steeds dezelfde God als in de tijd van Elisa.

God zal voor ons strijden

Door de dood en opstanding van Jezus, door zijn lijden aan het kruis heeft Hij de vijand verslagen. In Jezus zijn al Gods beloften ‘ja en amen’ geworden (2 Korinthe 1:20). Niet omdat wij het verdiend hebben, maar vanwege de overweldigende genade die God ons schenkt door Jezus. Het is de liefde van de Vader die ons omsingelt, het is zijn volmaakte liefde die de angst uit ons drijft, waardoor we standvastig en moedig onze vijanden onder ogen kunnen komen. Ik wil je, net zoals Mozes het volk toesprak in de woestijn, aanmoedigen: wees niet bang, wacht rustig af. Dan zul je zien hoe de Heer vandaag voor jou de overwinning behaalt.

“De Heer zal voor u strijden, u hoeft niets te doen.”
(Exodus 14:14, NBV)

Aan ons de uitdaging om ons eigen strijden op te geven als we omsingeld zijn door onze vijanden, en op God te vertrouwen. Zelfs als we eigenlijk op zouden willen geven, of als we het gehele plaatje nog niet kunnen overzien. Op eigen kracht kunnen we onze vijanden niet verslaan, Jezus is onze bron van kracht.
“Heer, open onze ogen zodat we kunnen zien hoe we door U omsingeld zijn, dat uw liefde ons omringt in alle omstandigheden.”

Aan de slag!

Heb jij het idee dat je door je omstandigheden niet meer kunt zien dat God om je heen is, om voor je te strijden? Dan bid ik nu voor je: “Heer, doe haar ogen alstublieft open, zodat zij het zal zien.”

Neem gewoon eens even de tijd om deze woorden tot je door te laten dringen. Vraag eens aan God voor wie jij dit gebed mag bidden, ben je bereid om een Elisa voor iemand te zijn?

Dank God voor het feit dat hij ons omsingelt met zijn liefde.

Luister en zing vooral mee als lof naar Jezus voor wat Hij voor ons deed. Zo mag jij je gevecht strijden, zingend in aanbidding voor Jezus die alles overwon!


Bronnen

Inspiratie voor deze overdenking kwam uit de preek van Geert Mollema, Surrounded.

The story behind the song: This is how I fight my battles van Michael W. Smith.

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Duizend maal dank, lieve Carola!! Dit was precies wat ik nodig had. Thank you for being a blessing! :’) May God bless you always <3

  2. Eveline schreef:

    Zo mooi!

  3. carola schreef:

    Lieve Kim, graag gedaan. Tof om te horen dat dit precies was wat je nodig had! Het is een zegen om te mogen weten dat God altijd om ons heen is. Dat is ook wat ik jou toe bidt, dat je mag ervaren dat God om je heen is, dat Zijn liefde je omsingeld.
    Jij ook weer bedankt voor je lieve bemoediging.

    Bedankt Eveline voor je berichtje.

    lieve groet, Carola

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap