Ik hou van jou: honderd, duizend, miljoen! Niets kan jou scheiden van Gods liefde

07

nov

Yael Juch

Op schoot bij mijn moeder staar ik naar een open haardvuur. Ik kruip dicht tegen haar aan en hoor haar dan ‘ons’ liedje zingen: Altijd en altijd hou ik van jou. Altijd en altijd blijf ik je trouw. Altijd en altijd hou ik van jou. Honderd, duizend, miljoen! De onbegrensde liefde die ik van mijn moeder ervaarde op dat moment, geloofde ik met hart en ziel. Heel wat jaren later op een druilerige, koude najaarsavond staar ik opnieuw naar dezelfde warme vonken. In gedachten ben ik in gesprek met mijn Hemelse Vader. Dan zingt het voor mij zo kostbare liedje door mijn gedachten; Altijd en altijd hou ik van jou… Honderd, duizend, miljoen! Hoeveel groter is de liefde van mijn hemelse Vader die mij door en door kent, mij maakte en mijn Herder is? Heb ik nog geloof, zekerheid en vertrouwen in zijn liefde?  

Eros en Agapè 

In het Grieks zijn er twee woorden voor liefde: eros en agapè. Wat in onze wereld vaak wordt bestempeld als ‘liefde’, kan ook wel de ‘eros’-liefde worden genoemd. Het is een begerige liefde. Je houdt van iemand, omdat de ander zo aantrekkelijk is of jou iets te bieden heeft. Deze liefde gaat vanuit degene die liefheeft, het is dus best egoïstisch. Deze liefde zegt: Ik hou van jou, maar… 

Jezus geeft agapé-liefde, dit betekent ‘onvoorwaardelijke’ liefde. De agapè-liefde is de zich gevende, zich opofferende liefde, de gulle liefde; de liefde zonder ‘maar’. De liefde die zegt: ik hou van jou, ondanks… 

God is liefde (1 Johannes 4:16). De grootheid van deze zichzelf opofferende liefde werd door Jezus’ offer voor onze zonden aan het kruis zichtbaar. Hiermee maakte Hij het mogelijk voor ons om op ieder moment Gods liefde en genade te ontvangen.  

Help, ik ben het kwijt!  

Soms kun je het niet eens doorhebben, maar word je weggetrokken bij Gods vurige liefde voor jou. Dan merk je opeens: ‘Hé, waar is Gods liefde gebleven?’ Vervolgens roepen we opnieuw tot God voor zijn liefde. Maar is het God die zijn liefde van ons afneemt? 

So now Ilive with the confidence that there is nothing in the universe with the power to seperate us from God’s love. I’m convinced that his love will triumph over death, life’s troubels, fallen angels, or dark roulers in the heavens. There is nothing in our present or future circumstances that can weaken his love. There is no power above us or beneath us- no power that could ever be found in the universe that can distance us from God’s passionate love, wicht is lavished upon us through our Lord Jesus, the Anoithed one!  
– Romeinen 8: 38-39 (TPT) .

Niets kan ons scheiden van zijn liefde! Niets in het universum heeft de kracht om ons te scheiden van Gods liefde. Zijn liefde overwon de dood, problemen in het leven, gevallen engelen (de duivel) en alle duisternis. Niets in het nu of in de toekomst kan zijn liefde voor ons verzwakken!  

Kies vandaag! 

God zegt dat we niet gescheiden hoeven te zijn van zijn liefde. Het is nooit van ons afgenomen, verminderd of verloren.  Als Gods liefde altijd hetzelfde is, blijft en zal zijn, hoe kan het dan dat we Gods liefde uit het oog verliezen? In een relatie zijn er altijd twee kanten en beiden hebben verantwoordelijkheid en invloed op de relatie. We hebben iedere dag een keuze om zijn liefde uit te nodigen, toe te laten, te geloven en onze aandacht erop te richten. Hieronder wat voorbeelden uit mijn eigen leven, waardoor zijn liefde kwijt leek te zijn:  

Ik moet Gods liefde verdienen.

Ik ben nu te druk met … 

 Pijn, verdriet, twijfels, teleurstelling, angst hebben je ziel bekoeld. 

Sta even stil bij bovenstaande regels. Heb jij misschien deze lege uitblussers geloofd en de ruimte gegeven om je te leiden in je relatie met God? Dan is de genadeweg van Jezus naar herstel in je relatie met God voor jou vandaag! Laat God je wijzen op alle aspecten in je leven die op een leugenachtige en slinkse wijze jou afleiden van de waarheid: dat niets jou kan scheiden van zijn liefde.   

Gods liefdesbrief voor jou 

Ik ben van mijn Liefste en mijn Liefste is van mij.
– Hooglied 6: 3 (HSV).

God zegt: Ik ben van mijn liefste (dat ben jij) en mijn liefste is van Mij!  De volheid, de compleetheid, de onbegrensde, ongemlimiteerde liefde die God in zich heeft, schenkt Hij jou. Niet alleen zijn liefde, maar Hij geeft zichzelf. Dit betekent: alles wat Hij bezit geeft Hij aan jou. Zijn trouw, zijn geloof, zijn waarheid, zijn kracht, zijn heling, zijn vrijheid, zijn overwinning, zijn leven, zijn richting en zijn leven. Bedenk dan nu nogmaals het feit, dat deze Liefde niet zal stoppen met jou lief te hebben.  

Love will never stop loving!
– 1 Corintiërs 13: 8 (TPT).

Zij is verliefd  

Na alle liefdesbetuigingen van Hem (God) te horen en te ervaren, antwoordt Zij (jij):  
 
Want de liefde is sterk als de dood, 

de hartstocht onstuitbaar als het graf. 

Haar vonken zijn vurige vonken, 

vlammen van de  HEERE. 

Vele wateren kunnen de liefde niet uitblussen 

en rivieren spoelen haar niet weg. 

– Hooglied 8: 6-7 (NBV)

Wanneer jij Gods liefde ontvangt, zorgt dit voor een vuur in je hart.  Je gaat vlammen van Gods liefde in jou! Dan zal de omgeving jouw warmte voelen en verlangen naar hetzelfde.  

Aan de slag! 

Mocht je Gods liefde voor jou een beetje kwijt zijn, luister dan eerst dit liedje: First Love, Alan McKinley. Laat God je meenemen naar het moment dat je voor het eerst zijn liefde ervaarde.  

Spreek je verlangen uit naar God tijdens het lied. Mocht je het lastig vinden om zelf woorden te vinden, kun je ook het volgende uitspreken:  

Lieve Vader,
Dank U wel voor uw liefde. U houdt van mij, nu, morgen en voor altijd. Dank U wel dat niets ons kan scheiden van uw liefde! Laat het vuur van uw liefde opnieuw opvlammen in mijn hart. Laat mij opnieuw verliefd worden op uw aanwezigheid in mijn leven. Ik kies vandaag om uw liefde te geloven, te ontvangen en te vertrouwen. Laat deze liefde zo sterk zijn, dat mensen om mij heen de warmte zullen voelen.
In Jezus’ naam.
Amen.  

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Zoveel dank 🙏 Deze blog was precies wat ik nodig heb ❤️ Prijs onze liefdevolle Vader 🙏✨ en dank Yael! ❤️

  2. Anna schreef:

    Oh Yaël, wat een mooie overdenking! Het eerste stukje van je blog deed me denken aan wat mijn vader me appte toen ik even door een lastige periode ging: “Jij zit in het centrum van mijn hart. Ik hou van je, wat ook.” Ik voelde me zó geliefd toen. Centrum van zijn hart, wauw! Daarna besefte ik: als mijn aardse vader al zóveel van me houdt, hoeveel meer houdt mijn Hemelse Vader van mij?! Wat een vreugde voelde ik toen dat tot me doordrong!

    Ik heb zelf een andere Engelse vertaling dan de TPT, maar wat ik mooi vind aan deze vertaling van Romeinen 8:38-39 zijn de woorden “lavished upon us”. Lavish: royaal, rijkelijk, in overvloed, buitensporig overladen met Zijn liefde. Prachtig!

  3. Hans Bijkerk schreef:

    Een verfrissende kijk op Gods liefde, een goede herinnering over de band en liefde de je als kind, heel sterk voelde. En die pure liefdesband is terug door de woorden die ik hier las. Gods liefde is weer mijn basis in dit leven. God ik houdt van u met mijn hart geest en mijn hele zijn. Ik wil bij u wonen in uw koninkrijk en hoop dat u mij accepteerd buiten u heb ik niks..ik zal mij verbeteren in deze hel totdat u me waardig vindt bij u te komen wonen. Ik verlang ernaar en zal zo lang als het duurt wachten en doorzetten.
    Bedankt voor alle kracht die u me al gegeven hebt. En ik vraag u nu om mij nog meer kracht te geven, om alles te doorstaan zodat.ik het waard ben met.u te.zijn en in uw huis te wonen . God! Ik hou van u! in Jesus
    naam amen.

  4. Hans Bijkerk schreef:

    Mijn vader was al mijn hele voorbeeld en soort van god, maar hij vertelde.mikntoen io 4jjaar.oid was, dat ik nog een vader heb!
    Het voelde.wat.raar want mijn vader was mijn alles mijn voorbeeld. Maar hij zei ik ben jou vader maar je hebt nog.een vader, een grotere vader dan ik, de zelfde vader van mij en jou en iedereen..ik.vondt het wat raar.om jezelf te verkleinen als held en vader. Maar ik snapte het al snel. Dat.was een echte bewustwording en daardoor kreeg ik respect en nieuwsgierigheid naar mijn grote vader. Mijn vader was dus niet bezig met zijn ego, maar heeft mij geleerd over onze gedeelde lieve grote vader. Ook ben toen gevormd en heb sinds dien twee vaders waar ik elke dag mee praat. Gods liefde overwint aardse liefde die vaak gepaard gaat met bedrog en zelf verrijking. Helaas heb ik dat meegemaakt, dat je zelf onvoorwaardelijke liefde geeft en het in de ton wordt gesmeten. God doet dat niet. Als enige. Mensen weten niet meer wat dat is, ze zijn verliefd op je uiterlijk je vriendengroep je status auto of geld.

    Daarom heb ik maar 1 vriend en 1 echte vader 1 vertouwen. en dat is in mijn rechtvaardige soms strenge en leslerende maar vooral onvoorwaardelijk liefhebbende genadige alleswetende hoopgevende geduldig wachtend op zijn kinderen, mijn echte vader genaamd De Vader De Heer en God. Zegen ons allen die het smalle en hobbelige pad naar uw koninkrijk bewandelen. In Jesus naam Amen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap