Ik ben een slaaf (?)

26

apr

Carmen

Soms hoor je van die preken die je vertellen dat je een slaaf bent. ‘Tja, is niet leuk jongens, maar we zijn slaven, en we moeten even die nare associaties bij het woord van ons afzetten. We moeten God gehoorzamen en dan zijn we slaven. Ja, we leven in genade, maar we zijn wel slaven en dat blijft ook zo.’ En dan zit je daar zo in die kerkbanken, of op die net niet comfortabele stoelen, en dan denk je bij jezelf: Ik dacht dat ik vrienden was met God? Ik dacht dat God een God van liefde was? Ik dacht dat God vreugde was? 

Nou, goed nieuws: We zijn Gods slaven niet. Slecht nieuws: Er zit een kern van waarheid in. Goed nieuws: Het slechte nieuws is zo slecht nog niet.

We zijn Gods slaven niet. In Johannes 15:15 staat:

Ik noem jullie geen dienaren meer want een dienaar weet niet wat de plannen van zijn heer zijn. Maar Ik noem jullie vrienden. Want alles wat de vader aan mij heeft verteld, heb Ik ook aan jullie aangewezen.”

We zijn Gods slaven niet. Waarom niet? Omdat Hij ons heeft bekend gemaakt, wat de Vader aan Hem verteld heeft. Wij weten wat Gods plan is met deze wereld. Wij kennen zijn plan van Verlossing en we weten dat God ons gered heeft. God noemt ons vrienden.

Slecht nieuws: Er zit een kern van waarheid in. Het zit namelijk zo: Er is sprake van context. Tegenwoordig plukken we hier en daar teksten uit de Bijbel om er iets moois van te maken, maar ik raad je aan om altijd verder te kijken dan de tekst lang is. (Dat is grappig, want ik gebruik een spreekwoord op een manier die van toepassing is op deze overdenking.)

Laten we een de verzen ervoor en erna lezen.

“Jezus zei: “De Vader houdt heel veel van Mij. En Ik houd net zoveel van jullie, als de Vader van Mij. Zorg dat jullie vol zijn van mijn liefde. 10 Als jullie doen wat Ik zeg, zullen jullie vol van mijn liefde zijn. Net zoals Ik doe wat de Vader Mij heeft gezegd. Daardoor ben Ik vol van zijn liefde.

11 Ik zeg dit tegen jullie, zodat mijn blijdschap in jullie kan zijn en jullie blijdschap volmaakt zal zijn. 12 Ik geef jullie de opdracht om net zoveel van elkaar te houden als dat Ik van jullie houd. 13 Iemand die zijn leven over heeft voor zijn vrienden, heeft de grootste liefde. Grotere liefde bestaat niet. 14 Jullie zijn mijn vrienden als jullie doen wat Ik jullie zeg.

15 Ik noem jullie geen dienaren meer, want een dienaar weet niet wat de plannen van zijn heer zijn. Maar Ik noem jullie vrienden. Want alles wat de Vader aan Mij heeft verteld, heb Ik ook aan jullie verteld.

16 Het is niet zo dat jullie Míj hebben uitgekozen. Ik heb júllie uitgekozen en aangewezen. En Ik wil dat jullie op pad gaan en dat er vrucht aan jullie zal groeien. Vrucht die blíjft. Dan zal de Vader jullie alles geven wat jullie Hem bidden omdat jullie bij Mij horen. 17 Ik zeg jullie: houd van elkaar.” (Johannes 15:9-17)

In vers 14 kun je lezen dat “Jullie mijn vrienden zijn, als jullie doen wat ik jullie zeg.” Daar heb je het slechte nieuws. Want we moeten nu dus doen wat Hij zegt, voordat we vrienden kunnen zijn. Als we God gehoorzamen, kunnen we Zijn vrienden zijn. Waarom wil Hij per se dat we Hem gehoorzamen?

In vers 10 lees je: “As jullie doen wat Ik zeg, zullen jullie vol van mijn liefde zijn.(…)” Dus wanneer we Hem gehoorzamen, zullen we vol van Zijn liefde zijn. Dat is wat Hij wil, kijk maar naar het eerste vers: “(…) Zorg dat jullie vol zijn van mijn liefde.”

Goed nieuws: Het slechte nieuws is zo slecht nog niet. Waarom wil God dat we vol zijn van Zijn liefde? Omdat we dan vervuld kunnen worden met Zijn blijdschap. De volmaakte blijdschap: “Ik zeg dit tegen jullie, zodat mijn blijdschap in jullie kan zijn en jullie blijdschap volmaakt zal zijn.” (vers 11)

Jezus wil dus dat we vol zijn van Zijn liefde, door Hem te gehoorzamen, zodat we vol kunnen zijn van zijn vreugde. Zodat we uiteindelijk vrucht kunnen dragen. (vers 16)

En dan sluit Jezus af met: “Houd van elkaar.”

Is het ooit in je opgekomen dat gehoorzaamheid, liefde en vreugde hand in hand gaan in het Koninkrijk van God? Want dat is de conclusie van deze overdenking.

Aan de slag

Zelf loop ik al vast bij ‘gehoorzaamheid’. Ik wil niet gehoorzamen, omdat ik liever mijn eigen ding doe. Maar elke keer dat ik leef in Zijn liefde realiseer ik mij dat ‘Hij’ echt helemaal mijn ding is.

Ik wil je vragen om dit alles gewoon even te proberen te begrijpen. Begrijpen dat God het allerbeste met ons voor heeft. Begrijpen dat Jezus wil dat we anderen net zo veel liefhebben als Hij ons heeft liefgehad. Begrijpen dat de Heilige Geest ons wil leren leven in Gods liefde.

Deel deze overdenking

  1. Bep schreef:

    Het gaat zelfs nog verder..Paulus zegt: door Jezus’ dood zijn wij niet langer vreemdelingen, maar kinderen en erfgenamen. Zo net na Goede Vrijdag en Pasen weer bijzonder tot ons door laten dringen, hoe groots het is wat Hij voor ons gedaan heeft. Glorie aan Hem.

  2. Arja schreef:

    Heel bijzonder eigenlijk. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, maar als je dus Jezus gehoorzaamd dan ben je vol van Zijn liefde en Zijn vreugde. Je zou toch zeggen dat dat het gehoorzamen wel waard is. Want wie wil dat nou niet, vol zijn van Zijn liefde en Zijn vreugde. Mooi om daar vandaag eens verder over na te denken.

    • Carmen schreef:

      Ja, klopt! Vaak neigen mensen ook naar de tegenspraak van: “We moeten niet meer regeltjes volgen en wettische zijn”, maar dan lees ik zo’n Bijbelgedeelte en dan lijkt het wel alsof Gods liefdestaal gehoorzaamheid is 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap