HOU VOL – REN ALS EEN ATLEET DIE WINT!

02

sep

Gastblogger

Het startschot heeft geklonken, je bent onderweg. Je loopt de hardloopwedstrijd die voor je is uitgezet. Je bent best lekker van start gegaan, maar dan ineens: steken in je zij, volop tegenwind. Bah, niks aan deze wedstrijd. Wat doe je dan? Geef je op of hou je vol? Laat je bemoedigen door de mensen die aan de kant van de weg staan te juichen en besluit ondanks dat het best heftig is niet op te geven, en ren met opgeheven hoofd naar de finish!


Vorig jaar liep ik mee aan “ren voor haar leven”, een event van Vrouwen lopen voor Vrouwen. De organisatoren achter dit event geloven, net als ik, dat elke vrouw waardevol is. Dat elke vrouw recht heeft op vrijheid. Helaas leeft niet elke vrouw in vrijheid. Sommigen zijn gebonden aan een verslaving, anderen zijn verstrikt in het netwerk van de prostitutie. Om deze kwetsbare vrouwen hulp te kunnen bieden, worden er sponsorwandeltochten en hardloopevents georganiseerd.

Door mee te doen met dit event werd ik bepaald bij het volgend gedeelte uit de Bijbel:

1 Er is dus een grote groep van mensen die ons door hun voorbeeld aanmoedigen. Laten we daarom alles uit ons leven wegdoen wat onze omgang met God in de weg staat, en alles waarin we God ongehoorzaam zijn. Het is alsof we een hardloopwedstrijd lopen die voor ons is uitgezet. We moeten geduldig tot aan het einde doen wat God van ons vraagt. 2 Daarbij moeten we alleen op Jezus letten, want Hij is onze Leider. Hij wijst ons de weg en gaat voor ons uit. Hij is ons voorbeeld in het geloof. Hij verdroeg de dood aan het kruis en alle schande, omdat Hij wist hoe blij Hij daarna zou zijn. Nu zit Hij naast God op de troon. 3 Denk dus alleen aan Hem. Hij heeft het verdragen dat de mensen niet naar Hem wilden luisteren en Hem zelfs hebben gedood. Als jullie daaraan denken, zullen jullie niet moe worden en niet opgeven. (Hebreeën 12:1-3)

Nu is dit event niet echt een wedstrijd, maar toch, je wilt altijd je beste beentje voorzetten en ervoor gaan. Om eerlijk te zijn, heb ik altijd gezegd dat hardlopen niet zo mijn ding is. Vaak heb ik het na één kilometer al wel gehad. Een hoofd zo rood als een boei en compleet buiten adem. Door te trainen gaat het steeds beter en krijg ik er ook plezier in. De schrijver van de brief aan de Hebreeën vergelijkt ons (geloofs)leven met een hardloopwedstrijd, en dat kan ik best beamen.

Hou vol!

Het startschot heeft geklonken, je bent onderweg, maar éénmaal onderweg is het niet altijd gemakkelijk. Het is soms zelfs gewoon ontzettend moeilijk en zwaar, en de verleiding is soms groot om op te geven. Ook twijfels willen dan onze gedachten vullen; ga ik dit ooit halen? Misschien heb je wel de neiging om vals te spelen?

Maar dat is niet wat God van ons wil. God wil dat we Hem gehoorzaam blijven, dat we op Hem blijven vertrouwen dat Hij altijd alles ten goede zal laten meewerken. Niet op Hem vertrouwen is op eigen kracht te werk gaan en is een zware last. God wil dat we die last van onze zonde weg doen. Daarmee bedoel ik niet alleen een rijtje met verkeerde dingen die we misschien nog wel eens doen, maar ook de leugens waarin je verstrikt bent geraakt en in bent gaan geloven.

Het zou ook kunnen dat in je moeilijke strijd je geloof in de goedheid van God langzaam lijkt te verdwijnen.

Je wordt aangemoedigd

Daarom worden wij ook aangemoedigd door een grote groep van mensen waaraan we een voorbeeld kunnen nemen. Vele geloofshelden zijn ons voor gegaan, ook toen zij het moeilijk hadden, hun geloof op de proef gesteld werd, hielden ze vol (Hebr. 11). Zij moedigen ons aan; hou vol! Daarnaast zet God ook bepaalde mensen om ons heen om ons te bemoedigen, te troosten waardoor we het vol kunnen houden.

God wil dat we vol geduld doen wat Hij zegt, ik geloof dat dit betekent dat we op Hem blijven vertrouwen. Is God niet altijd goed, ook als onze situatie misschien anders lijkt te zeggen? Ja! God zorgde voor een keerpunt in de tijd. Een verandering waardoor er altijd hoop is, ook als er geen hoop meer lijkt te zijn. Er is hoop door te geloven in Jezus Christus en Zijn werk aan het kruis. We worden door de schrijver van de Hebreeënbrief dan ook aangemoedigd om naar Jezus te blijven kijken. We moeten in de in de hardloopwedstrijd die we lopen te letten op Jezus alleen; Hij is onze leider!

Ik wil iedereen aanmoedigen als het moeilijk is: Hou vol! Twijfel niet aan de goedheid van God. Hij belooft ons in Zijn woord:

Ik zal je nooit in de steek laten. Ik zal je nooit verlaten.
(Hebreeën 13:5b)

Als jij het moeilijk hebt, Hij is erbij. Hij draagt jou hier door heen. Hij wil je kracht geven om door te gaan.

Je bent een (over)winnaar!

Paulus schrijft in 1 Korintiërs 9:24:

Jullie weten dat álle mensen die aan een hardloopwedstrijd meedoen moeten rennen. Toch kan er maar één de prijs winnen. Leef dan alsof jullie een wedstrijd moeten winnen!

Hou vol, ook al ga je door moeilijkheden of maak je nog fouten. Blijf volharden in geloof. Blijf rennen. Weet dat je in Jezus meer dan een overwinnaar bent!

Maar in alle moeilijkheden zijn we meer dan overwinnaars, dankzij Hem die van ons houdt.
(Romeinen 8:37)

Span je in om je doel te bereiken. Dat doel is: het winnen van de hemelse prijs die God ons in Jezus Christus zal geven. (Filippenzen 3:14)

Aan de slag!

Bid je mee?

Liefdevolle Vader,
Dank U wel dat U mij altijd omgeeft, dat U altijd om mij heen staat.
U bent voor mij, naast mij en om mij heen.
Het geeft troost te weten dat waar ik ook door heen ga, U mij nooit alleen laat.
Vader ik wil niet opgeven, ik wil moed blijven houden. Mijn ogen gericht houden op Jezus die ook vol hield, Hij verdroeg de dood en alle schande aan het kruis.
Ik wil ook kunnen zeggen net als Paulus; ik heb de goede strijd gestreden, de wedstrijd uitgelopen en het geloof vastgehouden!
Dit alles bid ik in de naam van Jezus de Christus, AMEN

En luister vandaag naar dit prachtige lied van Kees Kraayenoord en de Mozaïek0318 band.

Deze overdenking verscheen op 25 augustus 2017 op zijlacht.nl en om deze week extra aandacht te besteden aan Vrouwen Lopen Voor Vrouwen, hebben we ‘m vandaag opnieuw gepubliceerd.

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap