Hoe zal het in de hemel zijn?

08

apr

Renske Tijhof

“Juf, ik schommel zo hoog, ik zou zo de hemel in kunnen vliegen!” “Wow, dat is wel heel hoog zeg. Zou je dat willen, naar de hemel vliegen?” “Ja, dat denk ik wel. Maar het is hier ook nog zo leuk. Hebben ze daar ook hamburgers?” “Als er hamburgers in de hemel zijn, zijn ze tienduizend keer lekkerder dan hier. En als ze er niet zijn, weet ik zeker dat je ze niet zult missen.” “Echt? Dan wil ik gelijk naar de hemel!” Het gesprek dat ik had met een leerling uit m’n klas, zette me aan het denken. Ik weet niet of ik zo naar de hemel verlang. Soms wel, soms niet. Deze leerling verwoordde precies wat ik ook vaak denk: het is hier ook nog zo leuk. Er zijn nog zoveel dingen die ik graag zou willen doen. Ergens is het misschien ook angst, angst voor het onbekende. Ik besloot me meer te verdiepen in de hemel en wil jullie hier graag in meenemen!

Als mij werd gevraagd wat mijn favoriete Bijbeltekst is, vond ik dat altijd een lastige vraag. Er staan zoveel mooie teksten in de Bijbel! Hoe kan ik daar nou uit kiezen? En toch heb ik inmiddels een absolute favoriet, een tekst die voor mij laat zien hoeveel liefde Jezus ons wil geven. En toeval of niet, deze Bijbeltekst heeft alles te maken met de hemel!

Jezus zei tegen hem: “Ik zeg je dat je vandaag nog met Mij in het paradijs zal zijn.”
(
Lukas 23:43, BasisBijbel)

De moordenaar naast Jezus aan het kruis beseft dat het niet goed was wat hij deed. Hij beseft dat hij de straf die hij krijgt, verdient. Hij beseft dat Jezus écht de Messias is. Dat laatste blijkt uit dat wat hij tegen Jezus zegt: “Jezus, denk aan mij als U in Uw Koninkrijk komt.” Hij gelooft dat Jezus de Zoon van God is en naar de hemel gaat. Jezus heeft geen oog meer voor de daden van de moordenaar, alleen voor zijn geloof. Dat geloof is genoeg. De moordenaar zal met Jezus in het paradijs zijn, nog diezelfde dag. Wat een liefde!

Ik geloof dat hetzelfde voor ons geldt. Misschien twijfel je weleens. Wat als ik nu niet in de hemel kom? Denk dan eens aan de moordenaar naast Jezus aan het kruis. Zijn geloof was genoeg. En ons geloof is ook genoeg. Als wij belijden dat Jezus Gods zoon is, mogen wij voor eeuwig bij Hem zijn.

Het paradijs waar Jezus tegen de moordenaar over spreekt, is een tijdelijke rustplaats, een hemelse plek, het leven na de dood. We lezen in de Bijbel dat deze plek nog niet perfect is.

Ze riepen luid: “Heilige en trouwe Heerser, hoelang duurt het nog voordat U de mensen op de aarde straft voor onze dood?”
(
Openbaring 6:10, BasisBijbel)

Er is nog geen volmaaktheid zoals die er uiteindelijk zal zijn. Deze volmaaktheid zullen we kennen wanneer deze tijdelijke heerlijkheid plaats zal maken voor de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Maar hoe zal dit eruit zien?

Niemand zal het ooit precies kunnen zeggen, maar uit verschillende Bijbelteksten kunnen we informatie halen over hoe het op de nieuwe aarde zal zijn. Uit het onderstaande Bijbelgedeelte maak ik bijvoorbeeld op dat (op het land) werken ook in de eeuwigheid best een optie zou kunnen zijn. Jezus vertelt over de dag waarop alles nieuw gemaakt zal worden en belooft zijn discipelen vervolgens meer akkers dan ze ooit hebben gehad omdat ze hem hebben gevolgd.

Toen zei Petrus tegen Hem: “Heer, wíj hebben alles achtergelaten wat we hadden en zijn U gevolgd. Wat voor beloning zullen we daarvoor krijgen?” Jezus zei tegen hen: “Luister goed! Ik zeg jullie: op een dag zal alles nieuw gemaakt worden. Ik zal dan op mijn hemelse troon zitten. Omdat jullie Mij zijn gevolgd, zullen jullie dan ook op twaalf tronen zitten. Jullie zullen rechters zijn over de twaalf stammen van Israël. En als je je huis of broers of zussen of vader of moeder of vrouw of kinderen of akkers hebt achtergelaten om Mij te volgen, zul je er heel veel meer terugkrijgen. Ook zul je het eeuwige leven krijgen.”
(
Matteüs 19:27-29, BasisBijbel)

 Ook spreekt de Bijbel over het meeregeren als koning op de nieuwe aarde.

Gods dienaren zullen Hem dienen. Ze zullen zijn gezicht zien en zijn naam zal op hun voorhoofd staan. Er zal geen nacht meer zijn. En ze hebben geen lamp of zon meer nodig, want de Heer God zal hun licht zijn. En ze zullen voor eeuwig als koningen heersen.
(
Openbaring 22:3-5, BasisBijbel)

Daarnaast zal aanbidding een belangrijk onderdeel van het eeuwige leven zijn.

En ze zongen het lied van Gods dienaar Mozes en het lied van het Lam. Ze zongen: “Almachtige Heer God, wat U doet is geweldig en wonderlijk. Alles wat U doet, is rechtvaardig en goed, Koning van de gelovigen!”
(
Openbaring 15:3, BasisBijbel)

Ik geloof dat er voor iedereen een passende invulling van de dag zal zijn als we bij God zijn. Snappen hoe het in de hemel zal zijn, kunnen wij mensen toch niet. Het belangrijkste is dat we mogen leven in de nabijheid van Hem die ons het meest liefheeft. Voor eeuwig!

Aan de slag!

Luister hier naar Opwekking 620 (Voor eeuwig). Dit lied getuigt van Gods liefde die voor eeuwig is. Bedenk wie je vandaag kan bemoedigen met dit lied en stuur het naar diegene door!

 

Deel deze overdenking

  1. carola schreef:

    Mooi! Dank je wel💖
    Liefs Carola

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap