Hoe vertel ik anderen over mijn geloof?

22

jan

Gastblogger

De meesten van ons krijgen weleens te maken met vragen over het geloof of de mogelijkheden om over het geloof te praten. De één vertelt in alle eenvoud over wat het geloof voor haar betekent, terwijl de ander tot op de dag van vandaag naar de juiste woorden zoekt. Over het geloof vertellen is niet voor iedereen weggelegd. Of toch wel?! Iedereen heeft een manier van vertellen. Dit kan in woorden, maar ook door een lied of een kunstwerk. En alsnog zou je woorden moeten gebruiken om je lied of kunstwerk te introduceren of uit te leggen. Lees hoe jij anderen over je geloof kunt vertellen! Wat ik je alvast kan zeggen, is dit: het kost moed.

Waarom getuigen?

Ik hecht echter niet de minste waarde aan het behoud van mijn leven, als ik mijn levenstaak maar kan voltooien en de opdracht uitvoeren die ik van de Heer Jezus ontvangen heb: getuigen van het evangelie van Gods genade.
– Handelingen 20:24 (NBV)

Wat een toewijding had Paulus! Eigenlijk zegt hij hier dat hij zijn eigen leven niet belangrijk vindt. In deze tijd hoor je dat nog weinig. Wat we vaker horen, is dat we willen doen wat Jezus van ons vraagt. En zoals Paulus zegt, is dat getuigen van het evangelie van Gods genade. Het is een opdracht!

Vertrouw met je hele hart op de Heer God. Wees altijd bereid om aan iedereen die er meer over wil weten, te vertellen over de zekerheid die jullie hebben. Maar doe dat wel vriendelijk en met respect.
– 1 Petrus 3:15 (BasisBijbel)

In de Bijbel staat dat we te allen tijde bereid moeten zijn om antwoord te geven op de vragen die we krijgen. Soms zijn dat moeilijke vragen, andere keren makkelijke vragen. Maar wij mogen op de Here God vertrouwen met heel ons hart!

Maar hoe kunnen mensen de Heer aanbidden, als ze niet in Hem geloven? Hoe kunnen ze in Hem geloven, als ze nooit van Hem hebben gehoord? Hoe kunnen ze van Hem horen, als niemand hun over Hem heeft verteld? En hoe kan iemand over Hem vertellen, als hij niet wordt gestuurd? Er staat in de Boeken: “Wat is het heerlijk om de voetstappen te horen aankomen van iemand die goed nieuws komt brengen!” Maar niet iedereen heeft het goede nieuws dat hij hoorde ook geloofd. De profeet Jesaja zegt: “Heer, wie heeft geloofd wat hij van mij hoorde?” Dus je kan alleen gaan geloven als je eerst echt hebt gehoord wat er over Christus wordt verteld.
– Romeinen 10:14-17 (BasisBijbel)

Zoals er al staat geschreven: hoe kunnen mensen in God geloven als ze nooit van Hem gehoord hebben? Het is nodig om over God te vertellen! God is niet zichtbaar zoals iemand die naast je staat, maar Hij is wel zichtbaar door het leven heen. Om het geloof levend te houden of uit te leggen wie God is, is het nodig om te vertellen over wat Hij doet. Maar hoe doe je dat nou?

Zijn verhaal is ons verhaal!

De Bijbel kent vier evangeliën: Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes. Ieder van hen beleefde de tijd voor en mét Jezus op een andere manier. Dit maakt dat elk evangelie een andere nadruk op bepaalde momenten legt. Alsnog vertellen ze allemaal over het werk van de Heer. Ze vertellen hoe Hij zieken geneest en doden weer tot leven wekt, hoe blinden weer kunnen zien en hoe Hij 5000 mensen van eten kan voorzien. Maar het allerbelangrijkste nog, hoe Hij Zijn leven gaf voor jou en mij en de duivel liet weten dat niemand sterker is dan Hij.

Alle evangeliën vertellen dat Jezus leeft en zo ons leven geeft! En dát is het werk van de Heer! Hij geeft leven aan mensen die dreigen te sterven. Hij vergeeft mensen die niet vergeven kunnen worden! En van al die mensen voor wie Hij dit heeft gedaan, ben jij er één van! Wat is jouw verhaal? Wat heeft Hij voor jou gedaan?

Misschien ben jij net tot geloof gekomen en sta je nog in vuur en vlam of ben je opgegroeid met het geloof en weet je niet beter. Misschien heb je net een zware tijd achter de rug of leef je juist een moment in de zevende hemel. In welke situatie jij ook zit of hebt gezeten, vertel over het werk dat de Heer in jouw leven doet!

Aan de slag!

Mensen kunnen pas tot geloof komen wanneer ze horen over God en wanneer ze hun vragen beantwoord krijgen. Soms weten we niet wat de waarheid is, omdat we er te weinig kennis van hebben. Waar we wel de waarheid van weten, is ons eigen verhaal! Van het werk dat Jezus in ons leven heeft gedaan en nog steeds doet. En met dat verhaal vertel jij over jouw geloof!

Ik nodig je uit om naar je eigen leven te kijken en om het volgende op te schrijven:

  • Wie is God voor jou?
  • Wat heeft Jezus in jouw leven gedaan?
  • Op welke weg heeft de Heilige Geest je geleid?

“Hoe vertel ik anderen over mijn geloof?” Het antwoord is simpel: maak het jouw verhaal!
Voor muzikale mensen, maak er eventueel een lied van. En voor de creatievelingen, leef je uit!

Deze blog is geschreven door Emilia, oud-schrijfster van Zij Lacht.

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap