Hoe blijf ik dankbaar tijdens zon, regen of onweer in mijn leven?

01

jul

Anne-Saar Kunz

Het is avond geworden en ik kijk naar buiten op zoek naar inspiratie. De deadline voor de blog van Zij Lacht nadert en er staan alleen nog wat gedachtenspinsels op papier. Bijbelteksten gaan door m’n hoofd en al denkend begin ik wat te schrijven. Over David, over Salomo, over Hanna. En terwijl ik wat blader in de Bijbel begint het buiten hard te regenen. Regen, denk ik bij mezelf. Waar het vandaag nog een stralende dag was, eindigt het nu met regen. En oh, ik hoor ook onweer. Dat ook nog. Na zon, nu regen en onweer. Terwijl ik het zo tegen mezelf ze, bedenk ik me: is dit beeld van buiten niet wat het leven ook is? Stralende dagen vol voorspoed, blijdschap en geluk. En dagen dat je bij wijze van spreken liever binnen blijft, omdat de regen van je leven je te pakken heeft. Dagen vol tranen.  

Wanneer ik verder denk over de zon, de regen en het onweer komt er een bijbeltekst in mijn hoofd. Of liever gezegd: bijbelteksten. Ik moet denken aan wat Paulus schrijft in een brief aan de gemeente van Thessalonicenzen. Hij schrijft daar: ‘Verblijdt u altijd. Bidt zonder ophouden. Dank God in alles; want dit is de wil van Christus Jezus over u’. (1 Thessalonicenzen 5: 16 -18, HSV)
Vandaag wil ik met je stilstaan bij het laatste gedeelte van de bovenstaande verzen. ‘Bidt zonder ophouden en dank God in alles; want dit is de wil van Christus Jezus over u. ‘ 

Misschien ken je het wel. Zo’n boekje waarin je opschrijft waarvoor je dankbaar bent. Net als Ann Voskamp, de Amerikaanse auteur van bijvoorbeeld het bekende boek Duizendmaal Dank. Zij schrijft in haar boek allemaal dingen waar ze dankbaar voor is. En nee, dat zijn niet altijd grote dingen. Maar wel kleine lichtjes waarvoor ze God dankbaar is.  

Kleine lichtjes waarvoor je God dankbaar bent. Kun jij ze voor jezelf opnoemen? Ik moet bij dit vers uit de Bijbel denken aan Zondag 10 van de Catechismus. De Catechismus wordt in sommige kerken gebruikt en staat dan vaak achterin je Bijbel. In Zondag 10 wordt de vraag gesteld: ‘Waarom is het belangrijk om te weten dat God alles gemaakt heeft en bestuurt?’ Het antwoord op deze vraag is er één die je mag onthouden: ‘Daardoor kunnen we in tegenspoed geduldig zijn. In voorspoed dankbaar, en in alles wat nog komen gaat mogen we een rotsvast vertrouwen hebben op God. Hij houdt als een Vader van ons en het loopt Hem nooit uit de hand.’  

Dankbaar 

In tegenspoed geduldig en in voorspoed dankbaar. Misschien zit je op dit moment wel op de toppen van je leven. Gaat het je voor de wind en lijken de toppen een gewoonte te worden. Paulus roept je vandaag op om in alles dankbaar te zijn. In alles, dat is in elk facet van je leven. En dat is ook dat je je prestaties niet alleen aan jezelf toeschrijft, maar dat je elke dag opnieuw je handen vouwt en vraagt of God tot zijn eer mag komen bij jou. Mag Hij alle eer ontvangen, want Hij is het waard.  

Geduldig  

In voorspoed dankbaar. En in tegenspoed geduldig. Geduldig zijn, dat heeft te maken met wachten. ‘Wachten’ staat in de Bijbel ook vaak in lijn met ‘volharding’. In Romeinen 5 schrijft Paulus over deze volharding en het wachten op de Heere. “Volharding leidt tot betrouwbaarheid, en betrouwbaarheid tot hoop. Deze hoop zal niet worden beschaamd, omdat Gods liefde in ons hart is uitgegoten door de Heilige Geest die ons gegeven is.”  

Lieve vrouw, misschien ben je al zo lang aan het wachten. Op een teken van God, op de stem van God, op raad voor keuzes die je moet maken, of op een vriend. Maar lieve vrouw. Het is het wachten waard, hoe dan ook. Want God heeft je op het oog. Hij stapt binnen in je gebed en zegt: Wees sterk en wacht op mij. De hoop zal niet beschaamd worden, want Ik heb je lief met een eeuwige liefde.  

Eucharisteo: dankzegging  

Het is een oefening in een geduld, ja dat wel. Het is ook ‘eucharisteo’: dankzegging. Door de tranen heen. Ann Voskamp schrijft het in haar boek Duizendmaal Dank zo krachtig. ‘Alles is eucharisteo. Eucharisteo is hoe Jezus ons liet zien hoe we alles kunnen omvormen. Neem de pijn aan die je gegeven wordt, dank ervoor, en vorm het tot vreugde die elke leegte vult. (..) Ik heb er een glimp van mogen opvangen. Van deze moeilijke eucharisteo. Deze zware tucht om het lelijke onder ogen te zien en het te transformeren tot schoonheid. De harde tucht om dank te zeggen voor alles en altijd omdat Hij enkel goedheid is.”  

Aan de slag!  

God is enkel goedheid. Dwars door alle tranen heen. Er is hoop. Jezus kwam naar deze wereld en midden in de duisternis bracht Hij licht voor jou, voor mij en voor de hele wereld. Bid zonder ophouden, lieve vrouw. En dank God in elk facet van je leven. Doe je mee? Ben je vol geraakt van die grote Heiland? Hij die zoveel om je geeft. Dan is het hier in het leven nog onvolmaakt. Maar straks zal alles goed zijn. 

Ben je erbij? Op die grote dankdag?
Die dankdag voor Gods genade. Die dankdag zonder eind.  

Deel deze overdenking

  1. Marjanne schreef:

  2. Judith schreef:

    Mooi geschreven, dank je wel…

  3. Kim schreef:

    Zoveel dank voor deze prachtige overdenking ❤️ dit had ik net nodig :’) 🙏

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap