Het volmaakte kerstgeschenk

18

dec

Gastblogger

Nog even en dan vieren we Kerst. Over heel de wereld wordt ernaar uitgekeken. Veel mensen zijn druk bezig met het maken van plannen om deze Kerst weer een fijne Kerst te laten zijn. Zo wordt er nagedacht over het menu, worden ideetjes opgedaan op Pinterest voor een gezellige dinertafel en wordt de kerstboom weer mooi versierd. Misschien liggen er onder de kerstboom zelfs wel cadeautjes die met Kerst opengemaakt mogen worden? Maar het allermooiste kerstcadeau vinden we niet onder de boom. Het volmaakte kerstgeschenk vinden we in een kribbe in Bethlehem. Jezus is hét geschenk van onze hemelse Vader aan ons allemaal. Wat betekent dit geschenk voor jou?

Een goed en volmaakt geschenk

God gaf ons Jezus, wat een bijzonder geschenk! God gaf het allermooiste, allerdierbaarste wat Hij had aan ons mensen. Daar kan geen enkel ander kerstcadeau tegenop, met hoeveel liefde dit ook geschonken is. Elly en Rikkert zingen hier een lied over:

“Als je veel van iemand houdt, geef je ‘t mooiste wat je hebt. Da’s heel gewoon. Omdat God van mensen houdt gaf Hij ‘t mooiste wat Hij had, Zijn eigen Zoon. Hoe ik ook denk, hoe ik ook denk, een mooier geschenk ken ik niet!”

“Want God houdt zoveel van de mensen, dat Hij zijn enige Zoon aan hen heeft gegeven. Iedereen die in Hem gelooft, zal niet verloren gaan, maar zal het eeuwige leven hebben.”
(Johannes 3:16, BasisBijbel)

Daar ligt Jezus, in doeken gewikkeld, in een voerbak voor de dieren. Want in de herberg was geen plaats voor hen. Jezus die zijn heerlijkheid aflegde en mens werd zoals jij en ik, werd geboren in een stal. Als een hulpeloos, teer, lief baby’tje kwam Jezus op deze wereld. God gaf Jozef en Maria de opdracht om hun zoon de naam Jezus te geven, wat betekent ‘redder’ of ‘God redt’, omdat Jezus niet kwam om ons te oordelen maar om ons te redden.

“Want God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om de mensen te veroordelen, maar om door Hem de mensen te redden.”
(Johannes 3:17, BasisBijbel)

Wonderlijk!

In mijn werk als kinderverpleegkundige heb ik veel te maken met pasgeboren baby’s. Stuk voor stuk zijn deze kindjes prachtige geschenken. Elke keer als ik weer naar zo’n lief, klein hummeltje kijk, besef ik hoe wonderlijk en bijzonder het is. Maar in geen enkel opzicht te vergelijken met het wonder van Jezus’ geboorte. Over Jezus’ geboorte was al ruim van tevoren geprofeteerd. Jesaja zei:

“Het meisje dat nog maagd is, zal in verwachting raken en een zoon krijgen. Ze zal hem Immanuël (= ‘God met ons’) noemen.”
(Jesaja 7:14, BasisBijbel)

Jezus werd geboren uit een maagd, hoe wonderlijk is dat? Dat kan écht alleen als God zich ermee bemoeit. Dat besefte Maria maar al te goed. Maria, die een bezoek van een engel kreeg, die haar de boodschap gaf dat ze uitgekozen was om het kind van God te dragen, vroeg zich af hoe het allemaal kon gebeuren? Ze was tenslotte nog niet getrouwd en had nog geen geslachtsgemeenschap met Jozef gehad. De engel legde uit dat de Heilige Geest over haar zal komen en dat ze zwanger zou raken door de kracht van God.

“Voor God is niets onmogelijk. Wat Hij zegt, gebeurt.”
(Lucas 1:37, HTB)

Doordat Maria op deze wonderlijke wijze zwanger raakte, ontstond er een heilig kind in haar, en kon Hij de ‘Zoon van God’ genoemd worden. Een kind, heilig en rein, die opgroeide zonder zonden.

Niet ver bij de stal vandaan brachten herders de nacht door in het veld, ze hielden de wacht bij hun kudde. Opeens stond er een engel bij hen en werden ze omgeven door het stralend licht van de Heer. Persoonlijk zie ik hierin een geweldig beeld van God die ons gered heeft uit de macht van de duisternis en overgebracht heeft naar het rijk van zijn geliefde Zoon, die ons verlossing heeft gebracht, de vergeving van onze zonden. En ons in staat stelt om te delen in de erfenis die alle heiligen wacht in het licht (Kolossenzen 1:12-13). De herders ontvingen als eerste het goede nieuws en daarna brak de hemel open en een groot hemels leger begon God te prijzen:

“Eer zij aan God in de hoogste hemel en vrede op aarde voor alle mensen die Hij liefheeft.”
(Lucas 2:14, NBV)

Ontvang en deel ervan uit

De herders zijn nieuwsgierig, en ik denk zomaar dat ze vol verlangen op pad zijn gegaan om te onderzoeken wat hen verteld is. Ze gaan op pad en zien dan in de kribbe de kleine Jezus liggen. Enthousiast vertellen ze Jozef en Maria alles wat ze gehoord hebben over Jezus. Laten wij ook op pad gaan om Jezus te ontmoeten – het kerstgeschenk van God aan jou, een goed en volmaakt geschenk! Een goddelijk geschenk van liefde, van Leven, van vrede en hoop. Jij mag het in ontvangst nemen en gaan ontdekken wat dit geschenk voor jou persoonlijk inhoudt. Zomaar… uit genade. Een geschenk te groot om alleen maar voor jezelf te houden; je mag hiervan gaan uitdelen aan anderen.

Aan de slag!

Een geschenk in ontvangst nemen vinden we nog weleens lastig, zeker als we het zomaar mogen aannemen zonder dat er een reden voor is. “Waar heb ik dit aan verdiend?”, kunnen we ons dan nog weleens afvragen. Hoe zit dat met dit grote geschenk wat God voor jou heeft, heb jij het in al zijn volheid kunnen en durven omarmen?

Met wie deel jij dit jaar het geschenk van Kerst? Bid hier eens voor! Wie weet kan jij net als de engel iemand in het licht zetten en de weg naar de kribbe wijzen, het kan zomaar levens veranderen.

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap