Het leven is kort – maar er is hoop!

06

mei

Marije Brandwijk

Er zijn bepaalde gebeurtenissen in het leven die je misschien wel letterlijk doen stilstaan. Ze geven een hele andere kijk op hoe het leven er uit ziet en wat nu echt belangrijk is. Ze laten zien dat het inderdaad echt kort is en dat het zo voorbij kan zijn. De Bijbel laat dit ook zien. Meerdere malen lezen we over een ‘zucht’, maar bovenal ook over hoop!

Het leven en de dood zijn niet altijd even gemakkelijk onderwerpen om over te denken of spreken. Iedereen weet dat er moeilijkheden kunnen komen en dat we hier op aarde ook niet onsterfelijk zijn. Toch rust er naar mijn mening een soort taboe om over de dood te praten, alsof het soms iets is waar we vooral maar niet over na moeten denken, want ‘dat duurt allemaal nog zó lang’. Ik begrijp heel goed dat het ontzettend moeilijk is om het wel over te hebben, maar zoiets als de vraag ‘Weet jij waar je naar toe gaat wanneer je sterft?’ is er eentje die het leven van mensen letterlijk kan veranderen, ook na hun dood.

David ziet in dat het leven kort is

In Psalm 39 lezen we over David die heel diep nadenkt over de dood. Waarom dit zo is staat niet beschreven, wel is het zo dat hij er waarschijnlijk niet zomaar over schrijft maar dat er echt wel iets aan de hand moet zijn. Hij is zich er heel goed van bewust, dat het leven hier op aarde een keer eindigt. Boven mijn Bijbel staat er ook als titel van deze psalm ‘Het leven is kort’, dat raakte mij. Want ja het leven is inderdaad kort, het kan zo voorbij zijn, terwijl ik het totaal niet verwacht. David schrijft:

HEERE, maak mij mijn einde bekend en wat de maat van mijn dagen is, zodat ik weet hoe vergankelijk ik ben. Zie, U hebt mijn dagen een handbreed gemaakt en mijn levensduur is voor U als niets. Ja, ieder mens is niet meer dan een zucht, hoe vast hij ook staat.
– Psalm 39:5-6 (HSV)

Gelukkig weten we niet wanneer de dag zal zijn wanneer ons einde komt en heeft God alles in Zijn handen. In deze teksten zien we meerdere dingen die ons iets vertellen over de kortheid van het leven. Eerst lezen we iets over een handbreedte. In die tijd, was dat een van de kleinste maten (zie Jeremia 52:21). Daarna lezen we nog iets over een zucht. In het Hebreeuws staat hier het woord heḇel, dat vertaald kan worden met nevel of adem. Het is alsof je een adem ziet in de kou, die al snel weer voorbij is.

God kijkt anders naar de tijd

God kijkt anders naar de tijd, dan wij. Waar wij een kort leven hebben, bestaat er voor God geen tijd. Hij zal er altijd zijn tot in eeuwigheid. Wat is een kort leven hier op aarde, dan in verhouding met een eeuwig leven bij God? ‘Want duizend jaren zijn in Uw ogen als de dag van gisteren, wanneer die voorbijgegaan is, of als een wake in de nacht‘ (Psalm 90:4, HSV). Wanneer ik nadenk over het leven hier op aarde, dan kan het mij wel eens beangstigen dat het in een oogwenk voorbij is. Zeker wanneer je door hele donkere periodes gaat in je leven kan het je hoop geven dat het beste en langste gedeelte eigenlijk nog gaat komen. David houdt zijn hoop op God, hij verwacht het van Hem.

Ik bid dat je ten volle van het leven mag genieten wat God je geeft, want het is kort. Dat je mag nadenken over het leven, maar ook over de dood en het leven erna. ‘En nu, wat verwacht ik, Heere? Mijn hoop, die is op U!’ (Psalm 39:8, HSV).

Aan de slag!

Deel deze overdenking

  1. Rinus schreef:

    Mooi en hoopgevend.
    In een interview las ik dat de persoon en zijn geloofsgemeenschap gefocust zijn op Jezus’ wederkoms, niet zozeer je eigen dood. Dat vond ik ook zo mooi en heeft me diep getroffen (vooral tijdens en na mijn ziekbed 3 maanden geleden). Het blijven uitzien naar Zijn wederkomst leert je voorbij je eigen dood te kijken, en verschuift mijn perspectief van ‘ik’ naar God. Dat denken heeft me heel veel vrede gebracht tijdens mijn ziekte.

  2. Hendrika Van Dijk-Sleurink. schreef:

    Zeer goed

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap