Heer, hier ben ik

29

sep

Gastblogger

Wie wil jij zijn voor de dag van morgen: een kerkganger of een discipel van God? Op zondag naar de kerk en de rest van de week je eigen gang gaan of wil je elke dag opnieuw tegen God zeggen: ‘Heer, hier ben ik’? Ik hoop en verwacht het laatste, maar oh wat kan dat soms lastig zijn, vind je niet?

16 november 2016 ging ik koppie onder en zei ik in mijn doopgetuigenis: ‘Heer, hier ben ik!’ Ik heb tegen God gezegd dat Hij mij mocht gebruiken en dat ik Hem met hart en handen zou dienen.

Als je dit zegt tegen God moet je oppassen, want voor je het weet beland je voor een jaar aan de andere kant van de wereld om vrijwilligerswerk te doen. Nog maar 40 dagen en dan zit ik in het vliegtuig naar Thailand, en wat heb ik er zin in!

Toekomst

Als je mij een beetje kent, weet je dat ik het liefst mijn hele toekomst uitstippel. Ik moet dan ook bekennen dat het vijfjarenplan al netjes klaarlag. Een andere kamer zoeken in Ede, omdat ik helaas uit het leukste studentenhuis moet. Een jaartje werken en misschien een Muskathlon rennen voor Compassion. Daarna een vervolgopleiding om uiteindelijk les te kunnen geven op het speciaal onderwijs en oh ja… de gymbevoegdheid op zak hebben is ook wel handig. Eeeh… dit ging even anders dan verwacht…

Thailand

Terwijl ik op zoek was op de CHE-Facebook naar een andere kamer, kwam ik een advertentie tegen: ‘Word jij leerkracht in Thailand?’ Je kent het misschien wel: je leest en scrolt tegelijk. Toch bleef de advertentie gedurende de dag in mijn hoofd hangen. We hebben een sponsorkindje in Thailand en destijds heb ik mij aardig ingelezen in het land. Eén berichtje kan toch geen kwaad? Ik schreef een mail naar familie Van Heiningen met een aantal algemene vragen: Wat houdt het precies in om leerkracht te zijn in Thailand? Wat voor school is het? Zijn er methodes? In wat voor gebied wonen jullie qua veiligheid? Niet veel later kreeg ik een ontzettende leuke, enthousiaste mail terug. Ze raadden mij aan om even contact te zoeken met de leerkrachten van vorig jaar en nu. Ook maakten we een Skype-afspraak. Ik deelde thuis dat ik contact had met een zendingsechtpaar in Thailand. Ilonca (mijn zusje en beste vriendin) moest er niks van weten! Ondanks dat volgde er een positief Skype-gesprek en ook de ervaringen van de andere leerkrachten waren enthousiast.

‘God… U vraagt nogal wat van mij!’ Met dit in mijn hoofd ging ik op zondag naar de kerk (Mozaiëk0318). Het was zo bijzonder, want de preek ging over dat het goed is om je talenten in te zetten om op die manier te bouwen aan zijn Koninkrijk. We hebben allemaal andere talenten gekregen en deze moeten we inzetten! ‘Als God vraagt dat je hiervoor naar de andere kant van de wereld moet gaan, dan moet je dat doen!’ Oké… het was duidelijk… Die middag heb ik doorgegeven dat ik het avontuur zou aangaan en je gelooft het of niet, maar Ilonca moedigde mij het meeste aan van iedereen!

Voorbereidingen

Het balletje begon te rollen en het eerste gesprek op het OMF-kantoor werd gepland. OMF is de zendingsorganisatie die zich inzet in Oost-Azië en die de zendelingen begeleiden. Al snel volgden héél veel formulieren en de meeste in mijn favoriete taal ‘Engels’… ughh.  Toen ik aan dit avontuur begon, wist ik niet wat er allemaal bij kwam kijken om voor een jaar weg te gaan, maar dat is maar goed ook denk ik, haha. Achteraf hebben de voorbereidingen mij ook geholpen om mij geestelijk voor te bereiden voor deze grote stap.

Aan de slag!

Ik begon met de vraag of je liever een kerkganger of een discipel wilt zijn. Ik geloof dat je niet per se een discipel bent als je naar de andere kant van de wereld gaat. Wie wil je zijn voor de dag van morgen? Wat kun jij doen op de plek waar je nú bent? Waar klopt jouw hart sneller voor? Zijn het kinderen of juist ouderen? Daklozen, het milieu, zieken, armen of iets anders? Vraag God om je te helpen op te staan en wees geen kerkganger, maar een discipel, een volgeling van Koning Jezus. Je hebt talenten gekregen die je mag inzetten voor zijn Koninkrijk. Bouw je mee?

 

Gastblogger 

Deze blog is geschreven door gastblogger Myrthe. Ze is 23 jaar en net afgestudeerd als Leraar Basisonderwijs in Ede. Meer van haar zien? Je kunt haar blog en Facebook-pagina zien! Meer weten over haar doop? Dat is vastgelegd in een mooi artikel en een video!

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Myrthe, Gods nabijheid en rijke Zegen bid ik je toe! Een God van trouw is Hij !

  2. Kim schreef:

    Dankjewel Myrthe 🙂 WOW! Wat spannend!! En geweldig mooi om dit voor God te doen. :’) Gods rijkste zegen toegewenst voor een heel mooi en sprankelend jaar in Thailand met een veilige reis en behouden thuiskomst!

    “Al ken ik de weg niet die God met mij gaat, ik ken wel mijn Gods.”
    – Maarten Luther

  3. Betty schreef:

    Wow Myrthe ik ben super trots op jou
    Alles goed gelezen en dat heb jij het goed gedaan en heel mooi geschreven
    En God is altijd bij je
    Nog even aftellen dat die jij je Lieve moeder en je zusje terug
    Ik wens je heel veel plezier 💞💞🙋‍♀️🙋‍♀️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap