Gods plan; zo eenvoudig?

17

dec

Belinda Bos

Gods plan met je leven. Er is al veel over geschreven, ook door de vrouwen van Zij Lacht. Zo schreef ik zelf vorige maand over hoe ik God heb ervaren door Zij Lacht en hoe ik ervoer dat Hij mij mijn doel liet zien: schrijven voor Zij Lacht. Naar aanleiding van deze blog kreeg ik de vraag: is Gods plan wel zo duidelijk? Heeft God wel een plan en zo ja, is dit wel zo zichtbaar? Maar ook: moet dit wel voor ons zo zichtbaar zijn? Goede vragen om eens bij stil te staan.

Geen brandweervrouw

Ik beken: ik ben geen brandweervrouw en heb ook nog nooit iemand gered. Zingen is al helemaal niet aan mij besteed. En een sporttalent kan ik mijzelf helaas ook niet noemen. Oké, ik ben dus geen superhero, hoef geen auditie te doen voor een worship-band en ook hoef je absoluut mijn handtekening niet te vragen omdat ik wellicht eens op de Olympische Spelen verschijn. Welk doel heeft God dan met mij?

Je hebt gelijk. Het zijn extreme voorbeelden. Maar helaas heb ik mijn wereldveranderende talenten nog niet ontdekt en daarom kan ik mij weleens afvragen wat Gods plan met mijn leven eigenlijk is. Herkenbaar? Vraag je je ook weleens af in welk deel van Gods plan beschreven staat hoe jouw leven eruit ziet en welk doel het heeft? En als je dan al die teksten over Gods plan leest, wat denk je dan? Kijk je dan weleens terug op je leven met de vraag: wanneer zag ik Gods plan eigenlijk?

Het is inderdaad niet altijd zo zichtbaar. En misschien ook helemaal niet zo ingrijpend als in de extreme voorbeelden die ik noemde. Daarbij kan dan soms de vraag komen wat Gods plan eigenlijk is! Maar: moeten we het wel willen weten?

God weet het. Moeten wij het dan ook nog weten?

“Kijk eens naar de vogels. Ze zaaien niet, ze maaien niet en ze bewaren geen voorraden in schuren. Jullie hemelse Vader geeft ze te eten. Jullie zijn toch veel belangrijker dan de vogels? (…) Wees dus nergens bezorgd over. Pieker niet: ‘Wat moeten we eten?’ Of: ‘Wat moeten we drinken?’ Of: ‘Wat moeten we aantrekken?’ De mensen van de andere volken doen dat wél. Maar jullie hemelse Vader weet dat jullie deze dingen nodig hebben. Geef het Koninkrijk van God en het doen van Gods wil de eerste plaats in jullie leven. Dan zal Hij jullie al deze dingen geven. Maak je dus geen zorgen over de volgende dag. Want de volgende dag zal weer zijn eigen zorgen met zich meebrengen.”
(Mattheüs 6: 25-34, BasisBijbel)

De vogels doen waar zij voor bestemd zijn: het maken van een nestje, het verzamelen van voedsel. Ze maken zich nergens druk om; Gods plan is voldoende. En voor ons? Het druk maken over de dag van morgen? Is dat onze taak? Het brengt ons niet verder.

Wat als Gods plan veel eenvoudiger is…?

Stel je nu eens voor, dat Gods plan veel eenvoudiger is dan in het begin geschetst is. Dat het niet zo extreem hoeft te zijn en dat je niet van zo groots belang hoeft te zijn voor deze aarde. Stel je eens voor dat het Gods plan is dat je iedere dag uit bed komt. Dat je God aanbidt. Dat je andere mensen een lach op hun gezicht kunt bezorgen. Zou dat niet gewoon Gods plan kunnen zijn?

Zoveel gewoner, zoveel eenvoudiger. En misschien wel juist Gods plan. Gods plan met jou en met mij op deze aarde. Het is niet groots, het is niet extreem, maar wel minstens zo belangrijk. Het gaat er niet om hoe groot wij op aarde worden. Het gaat erom hoe groot we bij God worden. Niet door een superhero te zijn. Wel door ons in te zetten voor Hem en voor elkaar. Niet om handtekeningen uit te kunnen delen of op het nieuws te komen, maar als God van onze daden weet, is het meer dan genoeg.

Als je twijfelt, over wat Gods plan is met jouw leven, denk dan nog eens terug aan de grote beloften die God aan ons deed. En vergeet niet: Hij verbreekt ze nooit!

“Want ik weet wat mijn plannen voor jullie zijn, zegt de Heer. Ik heb mooie plannen voor jullie.  Plannen vol vrede, niet vol ellende. Want Ik heb een hoopvolle toekomst voor jullie.”
(Jeremia 29:11, BasisBijbel)

Aan de slag!

Wat denk jij dat Gods plan met jouw leven is? Zoek je het in extremen? Wil je belangrijk zijn op deze aarde en heb je daarom moeite met alle keuzes die voor je liggen? Of is Gods plan wellicht eenvoudiger dan je denkt? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Wat een mooie blog,
    Gods plan met mijn leven gewoon zijn wie je bent , met jouw talenten, op de plek waar God je geplaatst heeft.
    Heerlijk ontspannen eigenlijk en dan ook in het besef dat Hij elke dag met je meegaat en zelfs al de goede werken van te voren bereidt heeft !
    Een mooie dag allemaal❣️

  2. Danielle schreef:

    God heeft een plan met je leven,
    je bent hier met een doel.
    Geloof het diep van binnen,
    ‘t is meer dan een gevoel.

    Hij doet meer dan je kan bidden,
    Hij is groter dan je denkt.
    Ik weet dat Hij je helpt,
    ik weet dat Hij je kent.

    Dus stap uit je boot,
    durf op water te lopen.
    Vraag God om hulp
    en de hemel gaat open.
    Wees maar niet bang,
    Hij is altijd bij jou.
    In de storm, in de strijd,
    in een moeilijke tijd:
    God is trouw.

    Liedje wat direct in mijn hoofd op kwam.

  3. Ileane schreef:

    Het mooie vind ik dat Gods plan dus heel ‘gewoon’ en dichtbij kan staan, door de dingen die je elke dag doet. En tegelijk denk ik dat het ook heel goed is om te beseffen dat God intens groot is, en ook zoveel kan. Dus we mogen ook dromen van de grote van plannen die Hij misschien wel voor ons in petto heeft. Want niets is voor Hem onmogelijk! Dat contrast in grote en kleine plannen, vind ik ergens wel heel tof! Dromen over grote plannen, en het tegelijkertijd ervaren in alle ‘kleine en normale dingen’ van de dag!

  4. Rachel schreef:

    Mooi! Ik heb lange tijd gedacht dat God met ieder mens een specifiek plan op aarde heeft. Maar ik ben erachter gekomen dat dit niet zo is. Althans, niet op de manier die ik voor me zag. Gods plan met ons is Liefde. We mogen in hem blijven, dan blijft Hij in ons. En dan zijn we zout en licht voor de mensen om ons heen. Zo simpel is het!

    Het grote plan is natuurlijk een eeuwige toekomst. En tot die tijd mogen we in vrijheid op aarde leven. Het voelde eerst als een verlies, dat er niet zo’n plan met mij is. Maar nu geeft het me ook veel rust en is het tegelijkertijd veel beter te rijmen met alles om ons heen. Die ziekte, dat ontslag, die scheiding: dat is niet Gods plan, maar de gebrokenheid van de wereld. Nogmaals: mooie blog, fijne reminder dat het soms simpeler kan zijn dan we denken! 🙂

  5. Annemieke schreef:

    Mooi, dank je wel!
    Ik vind het vaak lastig, zeker in moeilijkere tijden, dan denk je vaak “hoe zit dat met het plan?”. Gisteren gaf de spreker in onze gemeente de tip als je daarmee worstelt en geen antwoorden vindt, dat je dan net als David in je gebed God moet proberen te aanbidden, vertellen Wie Hij is. En een paar weken niet ‘vragen’, maar alleen zeggen Wie Hij is. Bijvoorbeeld net als in Psalm 86. Hierdoor zit je je niet steeds te focussen op de toekomst (wat Hij wel of niet doet), maar meer op het nu (dat Hij er is). Hij vertelde het wat logischer dan ik, maar vond het een mooie gedachte….

  6. Peet schreef:

    Ik dacht pas heel duidelijk God’s plan te zien. Ik bereidde mij voor en was echt klaar om een hele grote stap te zetten. 1,5 intens mee bezig geweest en alles was klaar. En hoe absurd het plan voor andere ook leek, voor mij was het duidelijk. Ik was immers zo vaak bevestigd. Maar het plan liep anders… ik was niet meer nodig. Hmmmm….
    Kleine crisis verder. Ook vele verklaringen overigens. Geen antwoorden, niemand weet het. Maar gelukkig mag ik op God vertrouwen en mij herpakken. Hij heeft het beste met een ieder van ons voor!

  7. Joanne schreef:

    Mooie blog met stof tot nadenken. Misschien denken wij inderdaad wel te moeilijk. Ik doorga een wat mindere periode in mijn leven, daardoor ben ik de laatste tijd bewuster bezig met mijn geloof en het plan dat God voor mij heeft. Daarin ben ik steeds meer gaan denken dat juist deze mindere periode het plan van God is voor mij. Dichter bij Hem komen, dichter bij mijn man, familie en vrienden komen en ervaren wat liefde is. Ik had veel ‘levensvragen’ over wat het doel van mijn bestaan is, over deze maatschappij en over het geloof. De periode die ik doorga kan ik wel extreem noemen, ik hoop daarin steeds meer te ontdekken wat voor taak God voor mij heeft, omdat ik voel dat Hij dat heeft.
    Belangrijk zijn op aarde heeft voor mij de betekenis om liefde te geven aan mijn naasten, mijn geloof uiten en verlangen naar onze Verlosser.

  8. Maria schreef:

    Wat ik mooi vind aan deze blog is de gedachte dat God’s plan met ons leven eenvoudiger is dan vaak wordt geschetst. Dat het erom gaat hoe groot God wordt in ons leven! Dank voor deze woorden!

    Waar ik dan alleen wel moeite mee heb is dat er 1 (!) tekst uit Jeremia die wordt aangehaald. Je kan niet zomaar een tekst pakken en dat gebruiken zonder de context te lezen. Of, in dit geval, te beschrijven. Als deze tekst in de juiste context werd aangehaald, zou het dan niet veel meer spreken wie God is?
    Jammer dat deze tekst zo is aangehaald.

  9. Heidi schreef:

    Mooi stukje om te lezen.
    Maar idd soms vraag je het jezelf af, wat is mijn plan voor dit leven?
    Maar ook hoe past dit plan in het drukke leven van vandaag de dag.
    Want ik heb met mijn gezin,hier hoort het geloof en de aanbidding ook bij.
    En leren en leven in geloof met God.
    Soms zou ik het wel fijn vinden als het geen moeilijk plan was! Want soms is het al moeilijk genoeg.
    Maar idd waar vind ik het antwoord. En is dat goed genoeg?
    Maar om te denken dat soms wat je doet al goed genoeg is,is wel een fijne gedachte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap