Gods plan met je leven – drie feiten om je vertrouwen in God te vergroten

09

sep

Christa Noteboom

Met een zucht pakt ze haar kladblok er nog eens bij. Het rijtje is in de tussentijd niet veranderd. Ook is er geen spreekwoordelijk briefje uit de hemel bovenop haar kladblok beland. Lauren heeft alle voors en tegens gestructureerd op papier gezet. ‘Zal ze deze opleiding gaan doen, of… Maar wat nu als blijkt dat…’ Duizend gedachten spoken door haar hoofd en draaien rondjes, totdat Lauren de kern van de wervelwind in haar hoofd bereikt heeft. ‘Zo!’ Stellig zet ze een punt op haar papier, om te markeren dat ze weet wat het punt is. God! Hij is het punt, het centrum waar haar leven om draait. Hij kent haar door en door… Hij weet wat goed voor haar is. Als ze zijn gedachten nu toch maar eens kon lezen… Dan zou ze zeker weten waar ze goed aan zou doen! 

Tijdens je rit door het leven kom je zo af en toe bij een kruispunt uit, net als Lauren. Een nieuwe opleiding, een andere werkomgeving, een bediening in de kerk, een levenspartner, openstaan voor (nog) een kind in je leven. Wat kunnen deze keuzes ons aan het denken zetten en soms ook onzeker maken!   

Persoonlijke zoektocht 

Zelf bekeek ik de afgelopen tijd nieuwe mogelijkheden binnen het plan dat God met mijn leven heeft. Onze jongste telg gaat sinds dit jaar naar school. Tijd voor verandering? In dit hele proces herken ik iets van Lauren. Soms voel ik me verlamd, als ik me afvraag waar ik goed aan doe en op Gods stem wacht. Tegelijk probeer ik niet stil te blijven staan, maar actief op zoek te gaan naar Gods plan. Fantastisch vind ik het dan, om hier en daar duwtjes in de goede richting te krijgen van mijn hemelse Vader. Ergens in dit proces vertelde mijn bijbelleesplan mij dat ik Spreuken 16 maar eens moest lezen. Voor mij was het een antwoord van God en ik geef de bemoediging die Hij mij daar doorheen gaf graag aan je door.  

Een aantal teksten sprongen er voor mij uit: 

  • Mensen zitten vol plannen. Maar uiteindelijk zegt de Heer wat je moet doen. (vers 1, BasisBijbel)
  • Een mens kiest in zijn eigen ogen altijd de juiste weg, de HEER toetst wat hem innerlijk beweegt. (vers 2, NBV)
  • Vertrouw bij je werk op de HEER en je plannen zullen slagen. (vers 1-3, NBV) 
  • Als de weg die iemand gaat de HEER behaagt, doet Hij zelfs zijn vijand vrede met hem sluiten. (vers 7, NBV) 
  • Een mens stippelt zijn weg uit, de HEER bepaalt de richting die hij gaat (vers 9, NBV)
  • Wie oprecht is, mijdt de weg van het kwaad, wie zijn weg in het oog houdt, beschermt zijn leven. (vers 17, NBV) 
  • Wie goed luistert, zal het goed vergaan, wie op de HEER vertrouwt, is gelukkig. (vers 20, NBV) 
  • Soms schijnt een weg iemand recht, maar het einde daarvan voert naar de dood. (vers 25, NBG51) 
  • Men werpt het lot in een mantel, de HEER bepaalt hoe het valt. (vers 33, NBV) 

Vertrouwen 

Stuk voor stuk vertellen deze teksten iets over onze plannen en hoe de HEER daarmee omgaat. Of eigenlijk: Gods plan en hoe wij daarop mogen vertrouwen. Drie dingen vallen mij in dit stukje op: 

  1. Wanneer wij plannen maken voor ons leven, kijkt God vooral naar onze motivaties en prioriteiten. Wie of wat bepaalt hoe we ons leven inrichten?  
  2. Als we ons leven zo inrichten dat God er blij van wordt, zal Hij daar zijn zegen aan verbinden.   
  3. En last but not least: wat wij ook bedenken, God weet wat goed is en Hij bepaalt de richting van onze levensweg. 

Deze verzen geven geen kant en klaar antwoord op de vraag wat Gods plan voor jouw of mijn leven is. Maar ze helpen ons erop te vertrouwen dat ons leven veilig is in de handen van God, Die uiteindelijk degene is die onze levensweg bepaalt. Zoals de Engelse vertaling zegt: ‘We may throw the dice, but the Lord determines how they fall.’ (Spreuken 16:33, NIV). Vrij vertaald: ‘Wij kunnen de dobbelstenen gooien, maar de HEER bepaalt hoe ze terechtkomen.’
Dit kan beangstigend zijn als we geleerd hebben dat we het beste zelf de touwtjes in handen kunnen houden. Maar het is het proberen waard, omdat God ons vertrouwen waard is. Zijn liefde liet Hem tot het uiterste gaan. Hij kent je door en door, Hij maakte jou, Hij weet wat goed is – zowel voor jou als voor zijn Koninkrijk. En dat is precies wat Hij ook voor jouw leven wil! 

Aan de slag! 

Mag God in jouw leven het punt zijn waar alles om draait? Durf / wil je Hem vertrouwen als je belangrijke keuzes moet maken? 

Is je antwoord een (voorzichtig) ‘ja’? Maak hiervan een statement door een punt op papier te zetten, net als de vrouw uit het voorbeeld. Het mag een letterlijke punt zijn, of bijvoorbeeld een gedicht of brief om je punt te maken. Laat je creativiteit er gerust op los! Neem ook de tijd om je gedachten in gebed te brengen en de komende dagen te luisteren naar de antwoorden die God geeft.  

Teaser: In deze overdenking heb ik de nadruk gelegd op vertrouwen en overgave, vanuit de zekerheid dat God zorgt dat het goed komt. Maar… deze teksten kunnen ook vragen oproepen. Hoe zit het bijvoorbeeld met onze eigen wil? Hebben we een keuze, of bepaalt God ons leven van A tot Z? Mag ik ook iets anders willen dan wat God bedacht heeft? Volgende maand hoop ik daar iets over te schrijven in een overdenking over Gods ‘soevereiniteit’ en onze eigen wil. Stay connected @ zijlacht.nl!  

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Heel erg bedankt Christa :’) voor dit ‘duwtje’ in Gods richting ;’). Het is een geschenk op Hem te mogen vertrouwen 🙏 Kijk uit naar je volgende overdenking over Zijn soevereiniteit! 🙂

  2. jeanine schreef:

    Ik lees dit artikel in 2023!
    Jeetje wat een bevestiging! Wat fijn dit. Dank u Jezus! Zo lang loop ik al te wikken en wegen en mij af te vragen wat ik nou moet. Hoe neem je een beslissing??? Hoe weet ik dat God erachter staat? Ik werd toevallig getriggerd door het verhaal in handelingen 1. De apostelen hadden een nieuwe apostel nodig ter vervanging van Judas. Ze bespraken de opties, baden tot God en gingen er om loten. En zoals je in dit artikel beschrijft…God bepaalt hoe de dobbelsteen valt. Ik ben zo blij!!!!! Hier kan ik wat mee. Bedankt voor dit artikel

    Liefst, Jeanine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap