God trekt jou met Zijn koorden van liefde

10

apr

Arjannàh Azodi Deylami

God heeft ons lief, al voor onze eerste ademhaling. Zijn ogen zagen ons vormloos begin (Psalm 139:16, HSV). Gods ogen zijn altijd op ons gericht, Hij is ons altijd trouw, Hij trekt ons altijd naar Hem toe met Zijn koorden van liefde. Maar zijn onze ogen op Hem gericht? Zijn wij Hem trouw? Hoe ver lopen wij telkens opnieuw bij God vandaan?

Onze God is een trouwe God. Een goede God. Een genadige God. Een geduldige God. Een God die blijft trekken, blijft zoeken, blijft beloven, blijft vragen, blijft liefhebben, blijft vergeven, blijft geven, blijft toenaderen. Onze God is een God die blijft.

Koorden van liefde

Onze God blijft, hoe vaak wij ook van Hem weggaan. Hij is een God die ons naar Zich toetrekt met koorden van liefde, wanneer wij opnieuw zover van Hem zijn afgedwaald. Onze God is een God die ons zoekt, terwijl wij ons voor Hem verstoppen, wanneer we het weer hebben ‘verpest’. Hij roept onze naam: ‘[…], waar ben je?’ (Genesis 3:9, HSV)

We denken het zó vaak op eigen kracht te kunnen doen. We willen de koorden in onze eigen handen en met die koorden willen we de situatie op zo’n manier trekken dat het precies gaat zoals wij voor ogen hebben, zodat het past binnen ons plan. Wij willen de controle. We weten dat wanneer we zelf proberen de koorden vast te houden, het altijd misgaat en we weer terug naar God moeten rennen om te vragen of Hij ons rommeltje kan opruimen. Waarom doen we dit? Is het uit angst? Uit angst omdat we God ten diepste niet écht volledig vertrouwen, niet genoeg vertrouwen… Durven we te geloven in een goede God, die het beste met ons voorheeft, die allés ten goede keert voor degene die Hem liefhebben? (Romeinen 8:28, HSV). Durven we God te vertrouwen, door alle angsten en onzekerheden heen?

Ik geloof, Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp.
– Markus 9:24 (HSV)

Wij weten dat God liefde is. Misschien is de juiste vraag niet: durven we God te vertrouwen, door alle angsten heen? Want angst is een gevoel en gevoelens kunnen ons bedriegen.
Zou het ook een werkwoord kunnen zijn?

Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en daarom maken wij de keuze te vertrouwen op God, door deze keuze verdrijft God, die volmaakte liefde is, de angst uit.
– 1 Johannes 4:16, 18 (HSV)

Abba’s Vaderhart

Gods liefde is een oneindige, allesomvattende, onvoorwaardelijke liefde. In Hosea kunnen wij Abba’s Vaderhart aanraken, voelen en proeven. Ik bid dat je op dit moment diep in je hart geraakt wordt door Gods liefde.

Toen Israël een kind was, heb Ik het liefgehad […]. Hoe meer ze geroepen werden, des te meer dwaalden zij weg […]. Ik leerde Efraïm lopen; nam hen op mijn armen, maar zij erkenden niet, dat ik hen genas […]. Ik trok hen met menselijke touwen; met koorden van liefde. Ik tilde hun kaken omhoog en gaf ze te eten […]. Mijn volk volhardt in afkeer van Mij […]. Israël, hoe zou ik u ooit kunnen prijsgeven? Hoe zou ik u ooit kunnen laten gaan? Zou ik u aan uw lot kunnen overlaten? […] Mijn hart keert zich in Mij om, al Mijn medelijden is opgewekt. Ik zal Mijn brandende toorn niet ten uitvoer brengen […]. Want ik ben God, en geen mens […].
– Hosea 11 (HSV)

Hij blijft trekken met zijn koorden van liefde

Als ik denk aan de vele keren dat ik – bewust of onbewust – van mijn Vader afdwaal. Hem vergeet. Hem teleurstel. Mijn eigen plannen trek. Hem ontrouw ben. Niet aan Hem denk. Mijn rug naar Hem toekeer. Als ik denk aan hoe vaak ik Zijn hart gebroken heb… dan breekt mijn hart, en mijn hart is Zijn hart.
Als ik denk aan Zijn oneindige liefde en genade, dan brandt mijn hart vol liefde en dankbaarheid. Hij blijft trekken, trekken met koorden van liefde. Onverdiend. Hij blijft overspoelen, overspoelen met genade. Onverdiend.

Er is maar één juiste reactie op deze onvoorwaardelijke liefde:
diepe, nederige, op-de-knieën-dankbaarheid, voor onze God, onze Abba.

Aan de slag!

  • Als je voelt dat je van God bent afgedwaald, vraag dan of God je opnieuw naar Hem toetrekt met Zijn koorden en vraag om vergeving voor het afdwalen.
  • Zoek een foto van jezelf als klein meisje, neem even de tijd om hiernaar te kijken; kijk naar jezelf en zie hoe Abba jou ziet, als Zijn kleine dochter, die Hij beschermt, liefheeft en waar Hij voor zorgt tot het einde der tijden. Dank Hem voor de koorden van Zijn liefde!

Deel deze overdenking

  1. Marjolein schreef:

    Mooi!

  2. Yvonne Klaassen schreef:

    Hoi Anjannäh,
    Dankjewel heel mooi geschreven.
    Onze Here Jezus is zo barmhartig zo liefde vol, dat kunnen wij als mens niet begrijpen .
    Maar we mogen het geloven dat het zo is.
    Dat hij altijd voor ons klaar staat met zijn armen open als wij naar hem toe komen.
    Liefs Yvonne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap