Geniet! Ook als het niet altijd meezit

14

jun

Marleen Wieringa

Iedereen heeft weleens een baaldag, gewoon omdat er niets lukt. Je kreeg vervelende feedback van een collega, behaalde geen goed resultaat op school, voelde je niet serieus genomen bij een vergadering. Zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken waarom jouw dag niet loopt zoals je wilt dat hij verloopt. Dat is vervelend en dat is balen, maar daar heb je geen controle over. Eigenlijk hoop je ergens controle over te hebben, maar dan besef je dat dit niet lukt.


Er is maar een Iemand die controle heeft over jouw leven en dat is God. Ook al is dat heel moeilijk omdat je alles graag zelf wilt doen. God heeft jouw leven in zijn hand. Helaas lopen dingen niet altijd hoe jij hoopt dat ze lopen, je kunt hier veel zorgen over hebben. Dit kan tot gevolg hebben dat je daardoor minder geniet van leuke momenten, omdat angst aan je knaagt. Toch vraagt God van jou: geniet, ondanks alle nare dingen.

Pessimisme  

In deze overdenking wil ik stilstaan bij het bijbelboek Prediker. Het bijbelboek is geschreven door Salomo, de zoon van David. In de eerste twee verzen van het bijbelboek staan negatieve woorden beschreven. Salomo beschrijft bijvoorbeeld dat het geen zin heeft om wijs te zijn, want uiteindelijk gaan we allemaal dood en wat heb je dan aan wijsheid? Waarom zou je hard werken? Heeft dat allemaal wel zin? Dat je niets aan bezittingen hebt en dat je er niets mee bereikt (daar zit wel een kern van waarheid in). Dat God jou straft als je niet goed leeft. Dit zijn sombere woorden en het heeft niets positiefs of bemoedigends.  

Er is overal een tijd voor  

Er is voor alles in het leven een geschikte tijd. Er is een tijd om kinderen te krijgen en er is een tijd om te sterven. Een tijd om planten in de grond te zetten en een tijd om planten uit de grond te trekken. Een tijd om mensen te doden en een tijd om mensen beter te maken. Een tijd om dingen af te breken en een tijd om dingen op te bouwen. Een tijd om te huilen en een tijd om te lachen. Een tijd om verdriet te hebben en een tijd om te dansen.

Een tijd om samen te slapen en een tijd om in je eentje te slapen. Een tijd om iemand te omhelzen en een tijd om afstand te houden. Een tijd om iets te zoeken en een tijd om iets te verliezen. Een tijd om dingen te bewaren en een tijd om dingen weg te gooien. Een tijd om iets los te scheuren en een tijd om iets heel te maken. Een tijd om stil te zijn en een tijd om te praten. Een tijd om lief te hebben en een tijd om te haten. Er is een tijd voor oorlog en er is een tijd van vrede.

– Prediker 3: 1-8 (BGT)  

Wij zijn verantwoordelijk voor de keuzes die wij maken. God vraagt aan jou om keuzes te maken door het oog van God. Wat vindt God van de keuze die ik nu maak? Kan ik mij hier uiteindelijk voor verantwoorden? Of ga ik nu bewust de verkeerde kant op?
God heeft een plan met jouw leven en Hij hoopt dat jij hem volgt en dat pad achter Jezus aan loopt. Dat jij mag getuigen van Gods grote goedheid. Dat jij de wetten volgt die in de Bijbel beschreven staan. Dat jij denkt aan mensen die minder bedeeld zijn. Als jij nu worstelt met strijd of angsten en twijfels mag je God daarin betrekken. Een bijbels voorbeeld waarin duidelijk wordt dat God mensen ziet, is het volgende: 

Een vrouw, een van de vrouwen van de leerling-profeten, riep tot Elisa om hulp en zei: Uw dienaar, mijn man is gestorven, en u weet zelf dat uw dienaar de Heere vreesde. Maar nu is de schuldeiser gekomen om mijn beide kinderen als slaven met zich mee te nemen. Elisa zei tegen haar: wat kan ik voor u doen? Vertel mij wat u in huis hebt. En zij zei: Uw dienares heeft niets anders in huis dan een kruikje met olie. Toen zei hij: Ga heen en vraag voor u buitenhuis kruiken, van al uw buren, lege kruiken: laat het er niet weinig zijn. Ga dan naar binnen en sluit de deur achter u en achter uw zonen.

Giet vervolgens olie in al die kruiken, en zet weg wat vol is. zo ging zij bij hem vandaag en sloot de deur achter zich en achter haar zonen. Die gaven haar de kruiken aan en zij goot de olie erin. En het gebeurde, toen die kruiken vol waren, dat zij tegen haar zoon zei: Geef mij nog een kruik aan. Maar hij zei tegen haar: Er is geen kruik meer. Toen hield de olie op te stromen. Zij kwam en vertelde het de man Gods. Hij zei: Ga de olie verkopen en betaal uw schuldeiser. En wat u en uw zonen betreft, u kunt leven van wat overblijft.
– 2 Koningen 4: 1-7 (HSV) 

Deze vrouw had haar man verloren en had geen geld meer, haar kinderen dreigden te worden verkocht als slaven. Wat moet die vrouw een zorgen hebben gehad. Zij riep hulp in van de profeet Elisa en doordat hij haar hielp, kon de vrouw haar schulden afbetalen en konden haar kinderen vrij leven. Wat mooi dat God voorziet. In het geval van deze vrouw gaat het om geld, maar God kan op zoveel andere manieren doorwerken. God kent jou en weet op welke manier jij het beste bemoedigd kan worden. Bijvoorbeeld een kaartje of een gedachte die maar niet uit je hoofd gaat.  

Probeer te genieten  

Daarnaast: vergeet niet te genieten van wat God jou allemaal geeft, maak je niet altijd zorgen. Als je in een vervelende situatie zit, probeer dan ook te genieten, hoe moeilijk dat ook kan zijn. Maak je geen zorgen als er iets vervelends gebeurd is. Er komt een nieuwe dag en dan mag je het opnieuw proberen, en net zo lang tot het lukt. Tot jij je angsten overwonnen hebt, dat je weet wat God van jou vraagt, eindelijk je gebed verhoord wordt.

Elke dag heb jij de keuze: blijf ik mij zorgen maken, blijf ik in die angst leven of probeer ik heel even te genieten om mijn zorgen opzij te zetten? Zodat ik mijn geest en hart kan opladen met de woorden van God.  

Denk aan God die je gemaakt heeft. Denk aan hem zolang je nog jong bent. Want straks komen de slechte dagen. Dan komt de tijd dat je geen plezier meer in het leven hebt.
– Prediker 12:1 (BGTl)  

Aan de slag! 

Probeer je zorgen heel even opzij te zetten. Pak de Bijbel erbij en lees wat God jou vandaag de dag wil vertellen. Bid dat de woorden die in de Bijbel staan jou mogen raken en een ander perspectief mogen geven. 

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap