Dagelijkse overdenking
FavorietFavoriet opgeslagen0

Ga naar de verlaten weg 

Het gebeurt niet vaak, maar soms heb je ze: van die periodes dat juist alles wel goed gaat. Booming en blooming. Je werk gaat lekker, je gezinnetje is op orde, je relatie zit in een goede flow. Van die momenten dat je met recht kan zeggen: ‘Alles gaat goed!’, als mensen het je vragen. Filippus had dit ook: er was een mega opwekking gaande. Hij sprak overal, vertelde het evangelie en mensen namen God aan als hun verlosser. De Heilige Geest werd uitgestort en wonderen gebeurden aan de lopende band. En toen moest hij weg, naar een verlaten weg.  

Ik kan me voorstellen dat Filippus heel wat pakkende LinkedIn-posts had kunnen schrijven. Hij maakte prachtige dingen mee in Samaria. Een echte opwekking!

Alle inwoners luisterden met grote belangstelling en vol ontzag naar wat hij zei toen ze de wonderen zagen die hij verrichtte: veel mensen werden bevrijd van onreine geesten, die hen onder luid geschreeuw verlieten, en tal van verlamden en kreupelen werden genezen. Daarover ontstond grote vreugde in de stad. 
– Handelingen 8:6-8 (NBV21)

Voor de verlaten weg 

Filippus had veel succes tijdens zijn evangelisatie in Samaria. Er kwam blijdschap over de stad. Door de prachtige boodschap die Filippus mocht vertellen. Wat moet hij zich hierover trots hebben gevoeld! De vruchten van het werk voor God werden zichtbaar. En het hield hier niet op.  

Toen de apostelen in Jeruzalem hoorden dat de inwoners van Samaria het woord van God hadden aanvaard, stuurden ze Petrus en Johannes naar hen toe. Nadat ze waren aangekomen, baden ze dat ook de Samaritanen de heilige Geest mochten ontvangen, want deze was nog op niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. Na het gebed legden Petrus en Johannes hun de handen op, en zo ontvingen ze de heilige Geest. 
– Handelingen 8:14-17 (NBV21) 

In het stuk hiervoor worden de mensen uit Samaria gedoopt. Prachtig natuurlijk. Daarna komen er zelfs apostelen uit Jeruzalem om te zien wat er gebeurd in Samaria. Ze ontvingen de Heilige Geest en de gaven van de Geest. Vandaar ook die opwekking.Maar je kunt het je voorstellen, toch? Filippus zit echt in een goed moment in zijn leven. De ‘zaken’ gaan goed, mensen komen tot geloof en hij heeft werk genoeg.  

Ga naar de verlaten weg 

Dan gebeurt er iets bijzonders. Te midden van al deze successen voor Filippus, in zijn werk voor het Koninkrijk van God, wordt hij geroepen. God roept hem op om alles neer te leggen en te vertrekken naar de verlaten weg. Klinkt niet echt gezellig: ben je net lekker bezig, moet je weg. En waarhéén? De verlaten weg, nota bene! Filippus zal wel gedacht hebben: Wat moet ik hier nu weer?

Een engel van de Heer zei tegen Filippus: ‘Ga tegen de middag naar de verlaten weg van Jeruzalem naar Gaza.’ 
– Handelingen 8:26 (NBV21)

Ik kan me voorstellen dat Filippus niet gelijk stond te springen, maar hij ging. En onderweg op deze verlaten weg kwam hij uit het niets de kamerling uit Ethiopië tegen. Hij hoorde de kamerling lezen uit de boekrol van de profeet Jesaja en hij rende naar de wagen toe. “Begrijp je wel wat je leest?”

De reden van de verlaten weg 

Hiermee begreep Filippus ook direct waarom hij naar deze weg was gestuurd. Hij begreep dit, omdat de Geest van God hem dit ingaf. Filippus mocht de kamerling uitleggen wat hij las, waarna de kamerling tot geloof kwam en gedoopt werd.  

De Geest zei tegen Filippus: ‘Ga naar die man daar in de wagen.’ 
– Handeling 8: 29 (NBV21)

Misschien herken je je hier wel in. Het lijkt me ontzettend ingewikkeld voor Filippus om te gehoorzamen en te vertrekken naar de verlaten weg. Hij ging zo lekker. Soms heb je zo situaties in je leven die je achter je moet laten. Ze waren goed, maar nu moet je door. Door naar iets, terwijl je soms nog niet eens weet waarom. Ik wil je oproepen om dit altijd samen met de Geest te doen. Dan geloof ik dat je net als Filippus zal gaan begrijpen waarom je naar de verlaten weg bent gestuurd. En bid ik dat je daarna weer tot zegen mag zijn, op welke weg dan ook! 

Aan de slag! 

Vraag God vandaag of je op weg bent op de juiste weg. Mocht je een verlaten weg moeten gaan bewandelen, vraag Hem hierbij om door de Geest Zijn leiding te geven. Hij zal je richting geven en zegenen op de weg die je moet gaan. 

Luister het lied ‘Gebed van Zegen’ van Sela ter bemoediging met de overdenking nog in je hoofd.  


2 reacties op “Ga naar de verlaten weg ”

  1. Wat er een mooi stukje Eline. Prachtig als je zo door de heilige Geest geleid wordt. Zelf heb ik het meegemaakt dat God me vlakbij huis tijdens een ritje naar het dorp attent maakte op 2 vrouwen die bij een kruispunt liepen. Ik ben echt geen held daarin, maar eentje huilde. Ik stapte af en liep naar ze toe (ik had het idee dat God me dat vroeg). Het meisje bleek zelfmoord gedachten te hebben. Ik mocht voor haar bidden. Gods Geest gaf me woorden om haar te bemoedigen. Daarna gingen we onze eigen wegen. Ik heb geen idee hoe het verder is gegaan met haar, maar ik bad nog een aantal dagen door dat God haar wilde beschermen. Ik was heel dankbaar voor die gelegenheid. Denk dat Filippus ook heel dankbaar (ik denk niet trots) was dat God hem zo gebruikte voor zijn Koninkrijk. Ik blijf het moeilijk vinden om op straat te bidden voor mensen, maar ook een zegen!

  2. Werd eens gevraagd op straat of zij voor mij mochten bidden …ik heb nee gezegd het voelde niet goed aan ik zij dit ook maar kreeg een teleurstellende reactie
    Niet iedereen heeft op dat moment gebed nodig

    Ik ben zelf er voorzichtig mee wat is Gods geest en wat is eigen “belang”
    Ik stoei er mee .,,

Geef een reactie

Dagelijkse mail


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking in je mailbox! 

Dagelijkse Appje


Begin je dag goed en ontvang iedere ochtend de Zij Lacht overdenking via WhatsApp

Zij Lacht shop


Met onze boeken en Bijbels helpen wij jou om de Bijbel beter te leren lezen, begrijpen en leven.

Volg Zij Lacht


De community


Start een Zij Lacht groep

In onze besloten Facebookgroep met meer dan tweeduizend leden kun je je aansluiten bij een Zij Lacht (bijbelstudie)groep, of je kunt er zelf een starten!