Een vrouw zonder uitzicht, maar met een groot geloof: God voorziet!

18

feb

Marije Brandwijk

Herken je het, dat je soms verhalen nodig hebt die iets laten zien van een groot geloof? Dat wat de omstandigheden ook zijn, je zelf ook weer bemoedigd wordt? Ik wel in ieder geval. Soms kun je je zorgen maken over de toekomst: hoe het allemaal zal verlopen, of je financieel wel rond kunt komen… Vandaag wil ik je bemoedigen met een verhaal van een bijzondere vrouw!

Een vrouw zonder uitzicht

We weten geen naam van deze vrouw, maar haar verhaal is duidelijk: ze heeft een moeilijk leven en vraagt de profeet Elisa om hulp.

Een vrouw, een van de vrouwen van de leerling-profeten, riep tot Elisa om hulp en zei: Uw dienaar, mijn man, is gestorven, en u weet zelf dat uw dienaar de HEERE vreesde. Maar nu is de schuldeiser gekomen om mijn beide kinderen als slaven met zich mee te nemen. Elisa zei tegen haar: Wat kan ik voor u doen? Vertel mij wat u in huis hebt. En zij zei: Uw dienares heeft niets anders in huis dan een kruikje met olie. Toen zei hij: Ga heen en vraag voor u buitenshuis kruiken, van al uw buren, lege kruiken; laat het er niet weinig zijn. Ga dan naar binnen en sluit de deur achter u en achter uw zonen. Giet vervolgens olie in al die kruiken, en zet weg wat vol is.

Zo ging zij bij hem vandaan en sloot de deur achter zich en achter haar zonen. Die gaven haar de kruiken aan en zij goot de olie erin. En het gebeurde, toen die kruiken vol waren, dat zij tegen haar zoon zei: Geef mij nog een kruik aan. Maar hij zei tegen haar: Er is geen kruik meer. Toen hield de olie op te stromen. Zij kwam en vertelde het de man Gods. Hij zei: Ga de olie verkopen en betaal uw schuldeiser. En wat u en uw zonen betreft, u kunt leven van wat overblijft.
– 2 Koningen 4:1-7 (HSV)

Bijzondere hulp van Elisa

We zien een weduwe die hopeloos is geworden. Ze kan niet in haar eigen levensonderhoud voorzien en heeft schulden gemaakt om haar kinderen en zichzelf eten te kunnen geven. Nu wordt ze gedwongen om haar kinderen af te staan aan de schuldeiser, zodat ze voor hem kunnen werken om de schuld af te lossen. Ze roept Elisa om hulp. Hij luistert en biedt haar hulp. Hierbij maakt hij in vers 2 een beetje een bijzondere opmerking: ‘Vertel mij wat u in huis hebt.’ De vrouw heeft natuurlijk weinig. Het laatste wat ze in huis heeft is een kleine kruik met olie. 

De vrouw heeft een groot geloof

Na de aanwijzingen van Elisa komt het aan op het geloof van de vrouw… Gelooft ze echt dat deze profeet, die namens God spreekt en dingen doet, haar kan helpen? Hij zegt haar dat ze zoveel mogelijk kruiken moet verzamelen bij verschillende buren. Het zet mij aan het denken: wat als ze maar bij één huis had aangeklopt? De profeet kan het wel zo mooi vertellen, maar uiteindelijk valt of staat het met haar geloof in hoeverre ze kruiken gaat verzamelen. De olie vloeit rijkelijk, pas als er echt geen kruiken meer zijn stopt het met stromen. Het geloof van de vrouw blijkt groot te zijn. Ze heeft zoveel kruiken verzameld dat er na het verkopen van de olie en het afbetalen van haar schuld zelfs nog geld overblijft om van te leven. God voorziet in haar nood, halleluja!

Deze geschiedenis doet mij ook denken aan de wonderbare spijziging in Markus 6:30-44, waar Jezus van weinig – vijf broden en twee visjes – duizenden mensen te eten geeft en de aanwezige manden vult. Dit laat ook weer iets zien van overvloed. 

Deze verhalen laten ons iets zien van wat God kan doen om je te helpen. Ook in dingen als voorzien in het levensonderhoud. Het geeft mij een verlangen om net zo’n groot geloof als die vrouw te hebben. Om ook daarin meer op God te vertrouwen en te vragen om Zijn hulp. Ik hoop dat dit ook jouw verlangen is!

Aan de slag!

Waarin kan jij wel wat overvloed in je leven gebruiken? Vraag het aan God. Denk er eens over na op wat voor manier God in jouw leven heeft voorzien en dank Hem daarvoor.

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap