Dwars door alles heen, maar niet alleen!

23

nov

Marijke Gootjes-Verhoeve

In een bekend prentenboek gaat een gezin op berenjacht. Telkens herhalen ze de zin: ‘Wij gaan op berenjacht, wij gaan een héle grote vangen, wij zijn niet bang!’ Het gaat over avontuur en staat symbool voor het leven met alle uitdagingen die we tegenkomen, over het overwinnen van obstakels en angsten. Eigenlijk ook toepasbaar op ons geloofsleven; soms ga je dwars door alles heen!

Het gezin gaat vastberaden op pad, maar komt bij een eerste hindernis: lang, wuivend gras. ‘O nee, we kunnen er niet bovenover, we kunnen er niet onderdoor, o nee, we moeten er wel dwars doorheen!’ Ook deze zin wordt telkens herhaald, want onderweg volgen meer obstakels: een rivier, modder, een donker woud, een sneeuwstorm. Ondanks alle hindernissen, laten ze zich niet weerhouden om de jacht te vervolgen en gaan ze overal dwars doorheen.

Er dwars doorheen gaan

In ons leven hoeven wij niet op ‘berenjacht’; Jezus heeft de vijand al overwonnen. Wij zijn op weg naar Zijn hemels koninkrijk, een levenspad dat minstens zo avontuurlijk is en waar we vol goede moed aan begonnen toen we Jezus leerden kennen. Met Hem zouden we alles aankunnen: ‘Wij zijn niet bang!’ Maar dan zijn daar onderweg ineens tegenslagen en obstakels. We ervaren angst en onzekerheid. Het liefst willen we dat God onmiddellijk ingrijpt, terwijl we er soms dwars doorheen moeten. O nee! We willen er liever bovenover – dat God ons boven de situatie uittilt –, er met een grote boog omheen – Jezus heeft het al volbracht –, of er onderdoor – onze kop in het zand steken… O nee, wij willen er niet dwars doorheen!

Terwijl ik dit schrijf gaan wij als gezin door een situatie waar we niet omheen kunnen, waar we dwars doorheen moeten. We worden geconfronteerd met angsten en onzekerheden, en dat is niet makkelijk. Toch weet ik dat we deze weg niet alleen bewandelen omdat God met ons is en dat helpt ons om door te gaan.

In Jesaja wordt het volk Israël aangesproken met Jakob; een koosnaam zouden we kunnen zeggen. Er gaat troost vanuit en spreekt van verlossing:

Maar nu, zo zegt de HEERE,
uw Schepper, Jakob, uw Formeerder, Israël:
Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost,
Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.
Wanneer u zult gaan door het water, Ik zal bij u zijn,
door rivieren, zij zullen u niet overspoelen.
Wanneer u door het vuur zult gaan, zult u niet verbranden,
geen vlam zal u aansteken.
Want Ik ben de HEERE, uw God,
de Heilige van Israël, uw Heiland.

– Jesaja 43:1-3a (HSV)

Als we kijken naar de Israëlieten zien we dat God hen bevrijd heeft, met ze op pad is gegaan en zelfs al wijzen ze hem regelmatig af, Hij blijft trouw aan wie Hij is. Ze zijn Zijn eigendom en Hij wil hen beschermen. Dat betekent niet dat er geen obstakels op hun pad zijn, maar welke gevaren de Israëlieten ook bedreigen of treffen, dwars door dat alles heen houdt de Heere hen vast.

Er dwars doorheen, maar niet alleen!

Door Jezus’ offer zijn wij ook Gods eigendom. We komen hindernissen tegen, maar ze zullen ons niet neerhalen. God laat ons nooit alleen waar we ook doorheen gaan; niets kan ons scheiden van Zijn liefde!

Al blijft de rechtvaardige niets bespaard, de HEERE zal hem steeds weer bevrijden.
– Psalm 34:20 (HSV)

Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus? Tegenspoed, ellende of vervolging, honger of armoede, gevaar of het zwaard?
– Romeinen 8:35 (HSV)

Waarom moeten we er soms dwars doorheen; is er met God geen makkelijkere manier? Waarschijnlijk omdat we door tegenslagen en obstakels het meest leren. Een paar voorbeelden:

  1. Obstakels maken ons afhankelijk van Gods hulp en bijstand. We leren God op nieuwe manieren kennen en mogen groeien in onze relatie met Hem;
  2. Hindernissen leiden tot standvastigheid en karaktervorming (Jakobus 1:1-3);
  3. Als we ergens dwars doorheen gaan ontvangen we troost van God voor onszelf én om door te geven (2 Korintiërs 1:3-4).

Vandaag vroeg ik God om een bemoediging in onze situatie en kreeg ik een lied in gedachten: ‘Kom zing een nieuw lied, Hij heeft jouw roep gehoord’… ‘Zijn goedheid rust elke dag op ons. Zijn liefde verdrijft de angst in ons. Mijn schuilplaats, mijn toevlucht is de Heer. Deze dag leef ik voor Hem en geef Hem eer.’ God hoort mijn roep, maar ook die van jou; hou vol als je ergens dwars doorheen gaat!

Aan de slag!

Bron:

  • Wij gaan op berenjacht, Michael Rosen

Deel deze overdenking

  1. Antoinette schreef:

    Dank voor de bemoediging. Herkenbaar en had hem nodig!

  2. Renee schreef:

    U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan.
    1 Korintiërs 10:13

    Ik moest aan deze tekst denken Marijke! Voelt misschien als een ‘dooddoener’ maar tegelijk ook hoopvol ! Sterkte in deze situatie, Gods eeuwige armen onder jullie om jullie hier doorheen te dragen🙏🏻

  3. Erna Mellema schreef:

    Dwars door het leven heen, ik mag de pijn , moeheid en het alleen zijn voelen. Want God draagt me als ik niet meer kan. Hij is het waar ik thuis mag komen. Zijn genade is voldoende.
    Dank je wel voor de bemoedigende woorden

  4. Annet schreef:

    Dankjewel, alsof het voor mij geschreven is.
    Zo bemoedigend!
    De Heer keek toen vol liefde mij aan,
    En antwoordde op mijn vragen;
    “Mijn lieve kind, toen het moeilijk was,
    Toen heb ik jou gedragen…”

    Sterkte en Zijn nabijheid gewenst.

  5. Annemarie schreef:

    Héél herkenbaar ,dank je wel voor de bemoediging. Kwam weer op het juiste moment!

    • Tineke schreef:

      Wat mooi uitgelegd en de bemoedigende woorden en teksten. Weet, hier zullen velen getroost door worden.
      Sterkte met de nu moeilijke situatie en kracht om door te gaan. Bedankt voor het uitschrijven..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap