Drie tips voor een gezond geestelijk leven

24

okt

Tamara Bal

Verlang jij naar meer verdieping in je geestelijk leven? Misschien zit je wel in een periode waarin je verlangt naar meer van Gods aanwezigheid in je leven. Misschien zoek je meer intimiteit met God. Vandaag kijken we naar hoe Jezus in de drukte van het leven tijd doorbracht met Zijn Vader. Graag deel ik drie tips met je voor een gezond geestelijk leven. 

Jezus zegt: ‘Blijf in Mij’

In Johannes 15:4 (HSV) staat: ‘Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft.’

Jezus roept ons op om in Hem te blijven. De enige manier om geestelijk gezond te blijven is door in Hem te blijven. Jezus geeft ons nergens de opdracht om stille tijd te houden, maar Hij roept ons op om Hem te volgen. Door te kijken naar Jezus’ levensstijl en Zijn gewoonten en Zijn gewoonten aan te nemen, leren we hoe we in Hem kunnen blijven. Maar wat betekent dat praktisch? Vandaag deel ik drie tips met je voor een gezond geestelijk leven. 

Tip 1: Maak tijd voor God

Voor Jezus was tijd met de Vader een groot onderdeel van Zijn leven. Regelmatig gaat Jezus naar een eenzame plaats om te bidden. Om alleen te zijn met Zijn Vader. Om op te laden na een drukke dag. Of om juist de dag in rust en stilte te beginnen. Zie bijvoorbeeld Mattheüs 14:13 en Mattheüs 14:23. Jezus had deze tijd met de Vader nodig, te midden van het onderwijs dat Hij gaf en de wonderen die Hij deed. Hij maakt er tijd voor vrij en geeft Zijn tijd met Zijn Vader prioriteit, in de drukte van Zijn leven. 

Voor een gezond geestelijk leven, moeten we ruimte maken voor Jezus. En de vraag is of we bereid zijn om onze tijd zo te (her)indelen dat Jezus meer ruimte krijgt in ons leven. 

Tip 2: Reken af met afleiding

Jezus zoekt de stilte op als Hij tijd met Zijn Vader wil doorbrengen. Hij gaat daarvoor naar eenzame plaatsen. En Hij is daar alleen. Afgezonderd. Zonder ruis. En zonder afleiding. Vandaag de dag is dat nogal een uitdaging. In onze cultuur zijn we 24/7 bereikbaar via onze telefoons. Overal om ons heen worden we geprikkeld. Er zijn zoveel dingen die ons afleiden! Volgens een onderzoek van Microsoft verliest de gemiddelde volwassene na acht seconden zijn concentratie! 

Om in Jezus te kunnen blijven en op te laden in Zijn aanwezigheid; om van Hem te leren door de Bijbel te bestuderen, moeten we afrekenen met die afleidingen. Afrekenen met alles wat ons ervan weerhoudt om tijd met God door te brengen. We moeten onszelf trainen om onze ogen op Jezus gericht te houden. Om gefocust te zijn op Hem. 

Tip 3: Maak tijd met God een routine

Ik wil je uitdagen om een stap verder te gaan dan ‘tijd maken voor God’. Je relatie met Jezus vraagt investering. Zoals een rank zonder wijnstok geen vrucht kan dragen, zo hebben wij, de rank, Jezus, de Wijnstok, nodig. Het vraagt om een constante keuze om voor Jezus te kiezen. Jezus wil ons helemaal. Niet de ene dag wel, de andere dag niet of alleen wanneer het uitkomt. Net zoals lichamelijke fitheid consistente training vereist, vereist geestelijke fitheid ook consistente training. Om te groeien in geestelijke fitheid, moet je investeren. Elke dag weer opnieuw kiezen voor Jezus. Zonder afleiding. 

Aan de slag! 

Hoe gaat het met jouw geestelijk leven? Met welke van de bovenstaande tips zou jij aan de slag kunnen? 

Naast persoonlijke bijbelstudie heb ik ook recentelijk het boek ‘The Ruthless Elimination Of Hurry’ van John Mark Comer gelezen. In het Nederlands is dit boek vertaald onder de titel: ‘De radicale uitbanning van haast’. Het boek inspireerde me om deze overdenking te schrijven. Ik heb geen citaten uit dit boek overgenomen in deze overdenking, maar sommige principes/gedachtes zijn wel ontstaan naar aanleiding van het boek. Een dikke tip als jij je ook meer wilt verdiepen in onthaasten en het verbeteren van je geestelijk leven!

Bron: Onderzoek Microsoft: ‘You Now Have a Shorter Attention Span Than a Goldfish’

Deel deze overdenking

  1. Gracina schreef:

    Ik kan dit alleen maar bevestigen. Sinds juni heb ik mijn dagelijkse ‘routine’ stille tijd. En ik voel me inderdaad geestelijk gezond. Zelfs zo dat mijn collega’s een zekere rust opmerken die ze niet kunnen thuis wijzen 😉. Hiervoor sta ik dagelijks een halfuur eerder op, voordat mijn gezin wakker begint te worden. Ik kan het alleen maar aanraden, tijd met God is zo’n zegen. Soms ben ik inderdaad moe, en denk ik ‘oh ik blijf vandaag eens dat halfuurtje langer liggen’, uiteindelijk doe ik dat niet en zit ik met wat kleinere oogjes aan tafel met m’n Bijbel en de overdenking van Zij Lacht. Dan kan ik alleen maar dankbaar zijn dat ik toch voor de rush van de dag tijd met mijn Vader kon doorbrengen in Zijn Woord en in gebed. Ik zou zeggen, pas de tips toe en je zult rust ervaren en geestelijke gezondheid ☺️. Er zijn op Instagram ook heel wat christelijke dames die je kunt volgen, als je dan toch op sociale media zit gedurende de dag, dan lees ik al snel hun verhaallijn met Bijbelverzen, waardoor ik toch ook weer met Gods Woord bezig bent 😉.

  2. Heb ook dagelijks tijd met God en mijn vrouwenbijbel en boekje dicht bij jezus, merk zeker zegen hierdoor heen maar vind de vrouwenbijbel erg ” zwaar ” voor mijn soms nog herstellende lijf .
    Groetjes Mariska veldhuizen uit Lelystad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap