Doe goed!

01

dec

Anne-Saar Kunz

Heb jij dat ook weleens? Dat je iemand hoort spreken en dat je denkt: wauw, wat verwoord jij dit goed! Ik heb verschillende voorbeelden in mijn leven. Het zijn mensen die mij inspireren, tot nadenken zetten, in de spiegel laten kijken of juist bemoedigen. Ik heb het ook bij Paulus, die man uit de Bijbel. Hij deed alles wat God verboden had, maar werd op een dag door God geroepen. Zijn leven veranderde radicaal. Van een Christus-vervolger werd hij een volgeling van Christus. Paulus liet mij in de spiegel kijken toen ik Galaten 6 aan het lezen was. “Laten we daarom het goede doen, zonder op te geven, want als we niet verzwakken zullen we oogsten wanneer de tijd daarvoor gekomen is.” Het goede doen, zonder op te geven. Zaaien, zodat we op Zijn tijd zullen oogsten.  

Het Bijbelboek Galaten is in eerste instantie geschreven aan de gemeenten van Galatië (Galaten 1:2). Wanneer je goed kijkt, zie je dat de brief in 3 thema’s te verdelen is. Zoals de StudieBijbel mooi uitlegt gaan hoofdstuk 1 en 2 over het verdedigen van de genade. Hoofdstuk 3 en 4 over het verklaren van de genade en hoofdstuk 5 en 6 over het toepassen van de genade. Op deze laatste hoofdstukken wil ik in deze overdenking de focus leggen. In hoofdstuk 5 gaat het over de vrucht van de Geest: ‘De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid en zelfbeheersing.’ (Galaten 5:22) Later, in hoofdstuk 6, vertelt Paulus hoe je de vrucht van de Geest kan invullen in je eigen leven.  

Broeders en zusters, wanneer u merkt dat een van u een misstap heeft begaan moet u, die door de Geest geleid wordt, hem zachtmoedig weer op het rechte pad brengen. Pas op dat u ook zelf niet tot misstappen wordt verleid. Draag elkaars lasten, zo leeft u de wet van Christus na. Wie denkt dat hij iets is terwijl hij niets is, bedriegt zichzelf. Laat iedereen zijn eigen daden toetsen, dan heeft hij misschien iets om trots op te zijn, zonder zich er bij anderen op te laten voorstaan. Want ieder mens moet zijn eigen last dragen. Wie onderwezen wordt, moet al het goede dat hij bezit met zijn leermeester delen. Vergis u niet, God laat niet met zich spotten: wat een mens zaait, zal hij ook oogsten. Wie op de akker van zijn zondige natuur zaait, oogst de dood, maar wie op de akker van de Geest zaait oogst het eeuwige leven. Laten we daarom het goede doen, zonder op te geven, want als we niet verzwakken zullen we oogsten wanneer de tijd daarvoor gekomen is.”
(Galaten 6: 1-9, NBV)

 


Wil jij samen met de Zij Lacht community toeleven naar Kerst én “jouw” manier van stille tijd ontdekken? Dan is ons allereerste e-book ‘Stil bij de Vader‘ echt iets voor jou!


Het goede doen 

Soms valt mij opeens op hoe actueel de Bijbel eigenlijk is. Paulus geeft ons hier een opdracht mee voor elke dag. ‘Laten we daarom het goede doen, zonder op te geven, want als we niet verzwakken zullen we oogsten wanneer de tijd daarvoor gekomen is.’ (Galaten 6:9, NBV) Volgens Paulus is het goede doen ook wel ‘de wet van Christus naleven’ (zie vers 2). Paulus roept op om hierin te volharden, staande te blijven tot op die dag. Wanneer de tijd daarvoor gekomen is zullen wij – als wij niet verzwakken – oogsten! Paulus, de vervolger van Christus werd een navolger van Christus. En vandaag roept God jou, door Paulus heen, ertoe op om het goede te doen. Oprecht en met een dankbaar hart. Ga, op de plek waar God jou heeft geplaatst. Hij zal het goede in je werken. Want Hij heeft overwonnen, zodat jij niet langer slaaf mag zijn van het kwaad, maar kind van het Licht.  

Leef daarvan,
buig ervoor
en juich erover.

En doe het goede.

Dan zal het niet meer draaien om je eigen ik.
Maar dan is het Soli Deo Gloria.  

Aan de slag!  

Maak de dagtekst van vandaag concreet voor jezelf. “Laten we daarom het goede doen, zonder op te geven, want als we niet verzwakken zullen we oogsten wanneer de tijd daarvoor gekomen is.”
Word stil en ga na hoe jij in je leven het goede kan doen. Bid of God je daarbij wil helpen.   

Laat mij vol zijn van U, heel de dag die voor me ligt,
Laat me sterk zijn als ik voor mijn taken sta. 
Laat de keuzes die ik maak op Uw glorie zijn gericht, 

Heer, geef mij Uw wijsheid vandaag.  

Laat mij liefdevol zijn als Uw warmte wordt gemist. 
Laat mij scherp zijn als de waarheid wordt verdraaid. 
Laat mijn daden mogen spreken als een goed getuigenis, 

Heer, geef mij Uw wijsheid vandaag.  

Laat mij spreken met moed als Uw stem niet wordt gehoord. 
Laat mij huilen als het leed om droefheid vraagt. 
Laat mij zwijgen als de stilte meer zal spreken dan het woord, 

Heer, geef mij Uw wijsheid vandaag.  

(Ik kan niet zonder U, Christiaan Verwoerd 

Lukt het niet? Voel je je te zwak om het goede te doen? Godzijdank hoef je het niet alleen te doen. Zing het met Christiaan Verwoerd mee, en belijd!  

Ik kan niet zonder U en daarom is mijn vraag: Wilt U mij helpen? Geef mij Uw wijsheid vandaag. Ja, wilt U mij helpen? Geeft U mij wijsheid vandaag.  

Deel deze overdenking

  1. Bep schreef:

    Hoe waar! Maar niet altijd even makkelijk. Hoe vaak zijn we niet afgeleid, ook door onze welvaart, vandaag de dag. Bemoedigend zo’n reminder. Doen!
    Gezegend weekend allemaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap