Dierentuin op je balkon? – Hoe jij een verbond met God mag vormen

01

okt

Renske Hoste

Door de hele Bijbel heen zien we dat God werkt door mensen aan zich te verbinden. Zijn gesproken woord is zijn garantie, onbreekbaar omdat God onbreekbaar is. De overgang van het Oude naar het Nieuwe Testament representeert het vormen van een nieuw verbond door de komst van Jezus Christus. Dit keer geen contract met het volk Israël, imperfect door de zwakheid van mensen, maar een contract met heel de mensheid, perfect door een perfecte Waarborger. Maar wist je ook dat God dit verbond met jou persoonlijk wil maken? 

Nu heeft Hij [Jezus] echter een zoveel voortreffelijker bediening ontvangen, zoals Hij ook van een beter verbond Middelaar is: een verbond dat in betere beloften is vastgelegd. Immers, als dat eerste verbond onberispelijk geweest was, zou er voor een tweede geen plaats zijn gezocht. 
– Hebreeën 8:6-7 (HSV).

Kan je het je voorstellen dat een dier zou moeten sterven voor elke zonde die je doet? Dat elke wet die je breekt betekent dat een dier geofferd moet worden? Ik zie het haast voor me: het balkon van mijn appartement vol met schapen en duiven (want hé, arme student) voor elke keer dat ik weer eens struikel. Stel je voor dat dit nog steeds een ding zou zijn! Elke keer weer zou je je hand op de kop van het dier moeten leggen en moeten toekijken hoe het wordt geslacht. Hoewel dit verbond net zo goed deel was van Gods plan om de hele mensheid te redden, ben ik blij dat er een beter verbond voor in de plaats is gekomen door Jezus Christus.  

Naast deze ‘grote’ verbonden zien we ook dat God persoonlijke ‘kleine’ verbonden met mensen maakt. Hij doet dit niet zomaar, want deze ‘kleine’ verbonden spelen altijd een rol in Gods plan met de hele mensheid, een kleine schakel in het grotere verhaal van zijn Koninkrijk. Hij maakt een verbond met Noach om het leven van de dieren en enkele rechtvaardige mensen te sparen (Genesis 6:18). Hij belooft Gideon dat Hij met hem mee zal gaan, zodat Gideon een leger zou verslaan alsof het maar één man was (Richteren 6:14-16). Hij verbindt zich aan Simson, aan David, aan Petrus en… aan ons!  

Gods persoonlijke relatie met jou  

Gods persoonlijke relatie met jou is in zekere zin ook een verbond. Het heeft drie onderdelen (of ‘sub-clausules’, als je het officieel wil stellen). Je mag met de eerste twee beginnen, daarna zal God het derde onderdeel (op zijn tijd) initiëren: 

  1. Jezus Christus als Heer en Redder 
  2. Erkenning dat Jezus Meester is over elk gebied van je leven 
  3. Een persoonlijke relatie met God 

Het eerste onderdeel: Jezus als Heer en Redder 

Hopelijk heb je dit onderdeel van het verbond met God al gesloten. Het is gebaseerd op deze tekst uit Romeinen 10:9-10:   

Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden. Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid. 
(HSV) 

Het ‘belijden’ uit deze tekst is in feite een bindend verbaal contract, een deal die je sluit met God. Zodra je belijdt dat Jezus Heer is en je gelooft dat God hem heeft opgewekt uit de dood, kom je onder de bescherming van het bloed van de Heer Jezus. Er is niet langer een offer nodig voor elke zonde die je doet, want het offer is al gebracht! Je wordt een geadopteerde dochter van God en ontvangt de heilige Geest om een nieuw leven met Hem te leiden.  

Het tweede onderdeel: erkenning dat Jezus Meester is over elk gebied van je leven 

Makkelijker gezegd dan gedaan, want dit onderdeel van je relatie is een absolute alles-of-niets. Als je Jezus aanstelt als meester over elk gebied van je leven, betekent dat dat je jezelf bereid maakt om alles achter te laten als dat moet.  Het betekent dat je ervoor kiest om de prijs te betalen om Gods wil te doen. Het betekent dat wat je nu ziet als je ‘worst-case-scenario’ waarheid kan worden omdat God dat van je vraagt. Als je dit verbond sluit, zet je jezelf in een positie van gehoorzaamheid, koste wat het kost. 

Het lastige van dit verbond is dat elk onderdeel van je leven wat je aan Hem geeft (bijvoorbeeld relaties), vereist dat je accepteert dat je worst-case-scenario realiteit kan worden (God vraagt je om single te blijven) en dat dat in Gods handen een best-case-scenario is (…zodat ik meer tijd heb voor mijn roeping).  

Persoonlijk comfort en veiligheid, familie en vrienden, financiële zekerheid, alles kan -zo lijkt het- op losse schroeven komen te staan. De tegenhanger van deze onzekerheid is de absolute zekerheid dat je veilig bent in Gods hand en dat Hij zal voorzien in wat je nodig hebt (maar niet altijd wat je denkt nodig te hebben!). Het is belangrijk dat je jezelf constant herinnert aan dit verbond als je het gesloten hebt. Deze positie van gehoorzaamheid vereist een hoop discipline, maar is het absoluut waard…  

>> Dit onderdeel is ontzettend belangrijk voor je toekomst met God en hoe Hij je kan gebruiken! Ga hier alsjeblieft serieus mee aan de slag door middel van de actiepunten onderaan deze overdenking.  

Het derde onderdeel: een persoonlijke relatie met God 

Nog een stapje dichterbij: dit is echt tussen God en jou persoonlijk. Hij zal zijn wil in je hart en verstand schrijven (zoals Hij dat ook zal doen voor het volk Israël, Hebreeën 8:10-11) en Hijzelf zal je leren om Hem persoonlijk te leren kennen. Hij zal je leren zijn stem te verstaan en met je spreken over verdere verbonden voor jou persoonlijk. Plannen voor de toekomst, een roeping, een manier om zijn glorie op aarde te vermeerderen en zijn Koninkrijk te vergroten. Vaak houdt dit in dat beide kanten een belofte doen. Misschien heb je al een idee wat Hij je wil zeggen, misschien ben je nog aan het leren… maakt niet uit, want elke stap die je dichter naar God toe zet, is er één.  

Aan de slag! 

Tijd om wat verbonden te sluiten en/of vernieuwen!  

Bij het eerste onderdeel: 

  • Waar sta je hierin? Heeft de Heer Jezus deze plaats al in jouw leven? 

Bij het tweede onderdeel: 

  • Maak een lijst van alle onderdelen van je leven die je maar kan bedenken (vraag de Heilige Geest om hulp). Voorbeelden: waar je gaat wonen, werken, carrière, ouders en familie, relaties, kinderen, ‘succes’, financiën, gezondheid, reputatie, werk, populariteit, plaats in de gemeente, Gods werk in je leven, huis, auto, gehoorzaamheid etc. 
  • Ga in gebed en bid voor al deze onderdelen. Vraag de Heilige Geest om je te geven wat nodig is om je aan dit gedeelte te houden en om deze positie van gehoorzaamheid vast te houden. Bedenk wat je God je hierin zou kunnen vragen en of je dat zou kunnen accepteren. Dit onderdeel kan ontzettend lastig zijn en dat is logisch. Neem de tijd om dit serieus te nemen en blijf in gesprek met God.  
  • Wees voorbereid op mogelijke testen. 
  • Het is belangrijk dat je dit verbond constant vernieuwt! Kies een dagelijks of wekelijks moment om hier mee bezig te gaan.  

Bij het derde onderdeel: 

  • Hoe heb jij God al persoonlijk leren kennen? Wat zou je nog willen leren? Vraag Hem om hulp hierin en ga op zoek.  
  • Wat heeft God tegen jou gezegd in de afgelopen periode?  

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap