Deel 2: Wie ben jij nou echt?

05

nov

Belinda Bos

Hé jij, carrièretijger, creatieve duizendpoot, gedisciplineerde teamplayer. Wij zijn op zoek naar jou! God is ook op zoek naar jou. Maar niet naar een carrièretijger, creatieve duizendpoot of gedisciplineerde teamplayer. Hij kijkt naar wie jij echt bent.

Tegenwoordig moeten we onszelf van onze beste kant laten zien, waardoor bovenstaande leuzen eerder regel dan uitzondering zijn bij een introductie of op een LinkedIn-account. Maar associeer jij jezelf echt met deze woorden? Is dit echt wie jij bent? Of is het maar een heel klein gedeelte; alleen het gedeelte van wie jij bent op de werkvloer, op stage of op school? Misschien ben je wel heel erg op zoek naar jezelf en vraag jij je af wie jij nou echt bent op deze aardbol en waarom jij van waarde bent. God laat zien waarom.

Jij bent een cadeautje
Ten eerste ben jij een prachtig mooi geschenk van God. Een toevoeging aan deze wereld, gegeven uit God zijn hand. Zo staat ook in Psalm 127 (De BasisBijbel):

Kinderen zijn een erfdeel, ontvangen uit de Heere.

Jij bent kostbaar
Jij bent een cadeautje van de Heere God, gegeven aan de aarde, geschapen door hem. Niet zomaar een afdankertje van de rommelmarkt, maar je bent een cadeautje van onbetaalbare waarde, omdat jij van de grootste Gever komt! En dat laat God ook horen. Zo wordt er in Jesaja geschreven:

Jij bent zo kostbaar in mijn ogen, zo waardevol en ik houd zoveel van je.
(Jesaja 43:4, De Bijbel in Gewone Taal)

Dus ook als jij het gevoel hebt dat je waardeloos bent, er niet toe doet: dat doe je wel! Er wordt van jou gehouden en jij bent kostbaar en waardevol. Het mooie is, Hij heeft jou zelf gemaakt. Naar zijn beeld nog wel!

Jij bent een kind van God
Maar jij bent nog veel meer. Ken je het nummer ‘No Longer Slaves’ van Bethel Music? Het beschrijft dat wij, doordat wij bij God horen, niet langer slaven vol van vrees hoeven te zijn, maar dat wij kinderen van Hem zijn. Een stukje uit het nummer:

I’m no longer a slave to fear
I am a child of God
I am surrounded
By the arms of the Father
I am surrounded
By songs of deliverance

Hoe mooi! Wij worden omarmd door de Vader. Als een soort knuffel, maar ook om ons te beschermen. Maar het allermooiste: we zijn onderdeel van Zijn familie. Jij bent onderdeel van een ontelbaar grote familie. De grootste familie die er bestaat, met de meest liefdevolle, krachtige Vader die er is. Jij bent een kind van deze Vader! Dus als jij je ooit alleen voelt, dat ben jij niet. Jij bent onderdeel van een familie waarin liefde overheerst.

Jij bent een helper van God
Maar dat niet alleen. God gaf jou ook een taak. God gaf ons zijn heilige wet, die hij heeft samengevat. ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf’. Vooral uit dit tweede gedeelte vloeit een belangrijke taak voort. Zoals ook in Galaten 6:2 staat (De BasisBijbel):

Help elkaar altijd. Dan leef je volgens de wet van Christus.

Wij zijn dus allemaal helpers van God. Het is onze taak om voor elkaar te zorgen, naar elkaar om te zien. Klaar te staan voor elkaar. Dat is onze taak op deze aarde. Dus wij zijn niet alleen van onschatbare waarde, we zijn ook nog eens van groot nut. Voor God en voor elkaar.

Dus als jou volgende keer gevraagd wordt wie je bent en het antwoord ‘een kind van God’ misschien niet voldoende is, en je toch maar opschrijft dat je een gedisciplineerde teamplayer bent, vergeet dan niet wie jij echt bent. Een kind van God, zijn helper, maar bovenal een geschenk van Hem. Van onschatbare waarde en van groot nut!

Aan de slag!

Luister het nummer ‘No longer slaves’ van Opwekking.
Voel jij je weleens nutteloos, onbelangrijk? Bid! God heeft jou als geschenk aan de aarde gegeven, met een taak en doel. Jij mag er zijn!

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap