De tactiek van de duivel, heb jij hem door?

05

apr

Marijke Gootjes-Verhoeve

Is het je opgevallen dat we in onze maatschappij enorm gericht zijn op presteren? We willen graag succesvol zijn, hoge resultaten behalen, het goed voor elkaar hebben en jonge kinderen willen het liefst beroemd worden. Maar is het verstandig om hier als gelovigen in mee te gaan? Is het misschien een tactiek van de duivel om ons weg te houden bij God? Om te voorkomen dat we enkel en alleen God aanbidden.

In Lucas 4 lezen we over de verzoeking van Jezus in de woestijn.

Toen bracht de duivel Hem op een hooggelegen plaats en liet Hem in een ogenblik alle koninkrijken van de wereld zien. De duivel zei tegen Hem: ‘Ik geef U de macht over dat alles en ook de roem die ermee gepaard gaat, want ik kan daarover beschikken en ik geef het aan wie ik wil; als U in aanbidding voor mij neervalt, zal dat allemaal van U zijn.‘ Maar Jezus antwoordde: “Er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen Hem.”’
– Lucas 4:5-8 (NBV’21)

Aanbid alléén God!

Satan probeert Jezus te verleiden door de wereld aan te bieden – inclusief de roem die daarmee gepaard gaat – en het enige dat Hij daarvoor hoeft te doen is Satan aanbidden.

Inmiddels zijn we ruim 2000 jaar verder, maar de tactiek van de duivel lijkt nog hetzelfde, alleen iets subtieler. Hij zal ons niet rechtstreeks vragen om hem te aanbidden; want natuurlijk willen we dat niet! Maar hoe vaak zijn we niet – ongemerkt – bezig met het ‘winnen van de wereld’, met macht en roem?

Door onze gerichtheid op presteren en de erkenning, waardering, aanzien, macht, rijkdom en eer die we ontvangen voor datgene wat we presteren. Jezus zegt: ‘Aanbid alléén God’, maar als we eerlijk zijn… zijn we toch best vaak bezig met onze prestaties in studie, baan en sociale leven. Alles om goed voor de dag te komen en succesvol te zijn.
Herken je dat?

Jezus kent dit gevaar en zegt bij de gelijkenis van de zaaier:

Weer anderen zijn als het zaad dat tussen de distels is gezaaid: ze hebben het woord wel gehoord, maar zorgen om het dagelijks bestaan en de verleiding van de rijkdom en hun verlangens naar allerlei andere dingen komen ertussen en verstikken het woord, zodat het zonder vrucht blijft.
– Marcus 4:18-19 (NBV’21)

Kan het zijn dat we wel de intentie hebben om alleen God te aanbidden, maar dat er ‘distels’ zijn opgegroeid in ons leven die geleidelijk aan, heel onopvallend, ‘het zaad van ons geloof’ verstikken? Het gaat niet alleen om zorgen in het dagelijks bestaan, maar vooral ook om de verleiding van rijkdom  en verlangens naar allerlei andere dingen. Datgene dat zo duidelijk zichtbaar is in onze maatschappij en ongemerkt onze levens binnensluipt: ‘het winnen van de wereld!’ Want is dat niet wat er in ons presteren schuilgaat? Is dit niet de tactiek van de duivel om te voorkomen dat we enkel en alleen God aanbidden?

De wereld winnen als tactiek van de duivel

Het onderwijs van Jezus laat ons zien dat we moeten kiezen tussen God óf geld (mammon), tussen hemel óf aarde, tussen Zijn koninkrijk óf de wereld. ‘Aanbid alléén God!’ biedt geen ruimte voor afgoden en gaat niet samen met het ‘winnen van de wereld’, dus met gericht zijn op presteren en het nastreven van succes en eer.

Ik wil je uitdagen om na te denken waar jij staat, welke keuzes jij – soms onbewust – maakt. In welke aspecten van jouw leven herken jij de tactiek van de duivel waardoor God op een tweede plek is gekomen? Check maar eens hoeveel tijd je besteedt aan God en hoeveel aan presteren. En vraag jezelf eens af wat je nodig hebt om beter weerstand te kunnen bieden aan de tactiek van de duivel.

Jezus zei: ‘Wie achter Mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en Mij volgen. Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het behouden. Wat heeft een mens eraan de hele wereld te winnen als dat ten koste gaat van zijn leven? Wat kan hij geven in ruil van zijn leven?’
– Matteüs 16:24-26 (NBV’21)

Aan de slag!

  • Neem tijd voor gebed en vraag God om inzicht.
  • Schrijf voor jezelf op wat je zou willen veranderen.
  • Ga het gesprek aan met geloofsvrienden over deze tactiek van de duivel; hoe herkenbaar is het voor andere gelovigen?

Deel deze overdenking

  1. Rinus schreef:

    Krachtige overdenking. De tegenstander sluipt idd binnen en gaat heel subtiel en vaak ongemerkt aan de slag.
    Bedankt voor het bewust maken. Het scherpt me weer op, want er is een hevige strijd gaande en wij ploeteren maar vaak voort!

  2. Aritha schreef:

    Dank je wel. Ik vind dit echt een overdenking om wat langer over na te denken. De laatste passage uit Mattheüs roept op tot een radicale heroriëntatie van ons leven en de prioriteiten, waarbij God en het volgen van Jezus centraal staan. Ga er maar aanstaan! Maar als ik op Zijn liefde zie en wat ik allemaal heb ik Hem, dan wil ik eigenlijk alleen maar zo leven. Best een gevecht soms. Toch? Hem in het oog houden. Dat is het beste.

  3. Stella schreef:

    Hoi,
    Een goed nadenkertje, kan ik een poos mee bezig, soms zakken bijbelteksten beetje weg en sluipen andere dingen binnen. Dankje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap