De passie van Jezus, zijn lijdensweg voor ons

18

apr

Gastblogger

Wat komt er bij jou in je gedachten als je aan passie denkt? Je denkt misschien al snel aan hartstocht of grote liefde? Of aan de uitdrukking ‘ergens passie voor hebben’? En dat is óok wat passie is. Wat ik lang niet wist, is dat het woord passie ook voor de lijdensweg van Jezus staat. Dat passie afgeleid is van het Latijnse woord ‘pati’, wat letterlijk ‘lijden’ of ‘ondergaan’ betekent. Jezus ging die weg vrijwillig, Hij kwam op aarde om te volbrengen waar God in het Oude Testament al door de profeten over gesproken had (Jesaja 53). Jezus ging die diepe weg van lijden omdat zijn liefde voor ons zo ontzettend groot is. Vandaag neem ik je mee in de passie van Jezus, zijn lijdensweg, zijn liefdesverhaal voor jou! 

Jezus geeft zijn leven vrijwillig 

Het is de avond voor Pesach als Jezus en zijn discipelen naar het Hof van Gethsemané gaan. Judas is er niet bij, hij is degene die niet veel later Jezus verraadt door een kus. In het hof worstelt Jezus met de wil van God, Hij is zo ontzettend angstig en staat onder flinke druk dat hierdoor zijn zweet als druppels bloed op de grond vallen.
Kun jij je voorstellen hoe heftig deze worsteling geweest moet zijn, dat het zweten van bloed het gevolg is? Jezus worstelt hier met het feit dat Hij de beker van Gods straf leeg moet drinken (zie ook: Jeremia 25:15-18). Hij smeekt de Vader meerdere malen om ‘de beker’ van Hem weg te nemen. Maar zegt uiteindelijk: “Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede.” 

Jezus’ worsteling is zo erg dat er een engel komt om Hem kracht te geven, zodat Jezus slok voor slok de beker leeg kan drinken. 

Na deze heftige strijd komt Judas aan met een troep soldaten en tempeldienaren om Jezus gevangen te nemen. Jezus weet dat ze Hem zoeken en doet uit zichzelf al een stap naar voren, maar vraagt dan toch: “Wie zoeken jullie?”  Petrus wil Jezus nog bescherm en en haalt uit met zijn zwaard, maar Jezus spreekt Petrus hierop aan. Jezus weet dat Hij de beker leeg zal moeten drinken die de Vader Hem gegeven heeft. Niet veel later wordt Jezus geboeid, en als een misdadiger afgevoerd naar het huis van Kajafas, de hogepriester. 

Jezus wordt vals beschuldigd en ter dood veroordeeld 

In het huis van Kajafas verschijnt Jezus voor de Hoge Raad (het Sanhedrin). De religieuze leiders proberen een officiële beschuldiging neer te kunnen leggen zodat ze Jezus ter dood kunnen veroordelen. Jezus hoort daar allemaal valse getuigenissen tegen Hem uitgesproken worden, maar ondertussen zwijgt Hij. Hij gaat er niet tegenin en laat het allemaal over zich heen komen. De Hogepriester weet zich geen raad met de ‘zwijgende Jezus’ en opnieuw stelt hij Jezus een vraag: “Bent u de Messias, de Zoon van de Gezegende God?”,waarop Jezus zegt: “IK BEN het. En u zal de Mensenzoon zien als Hij naast de Almachtige God zit en op de wolken komt.” Op grond van wat Jezus hier zegt, verklaart de Hoge Raad Jezus als schuldig aan godslastering en vinden ze dat Hij de doodstraf moet krijgen. Gelijk daaropvolgend krijgt Jezus de eerste klappen en stompen in Zijn gezicht en wordt er op Hem gespuugd. 

De volgende morgen wordt Jezus overgeleverd aan Pilatus, ook hij ondervraagt Jezus, maar Jezus blijft nog altijd zwijgen. Pilatus ziet geen schuld in Jezus, en als Hij hoort dat Hij uit Galilea komt, schuift hij de zaak af op Herodes, die koning is over dat gebied en op dit moment ook in Jeruzalem is. Ook Herodes ondervraagt Jezus, die nog steeds zwijgt, en hij ziet geen schuld in Hem. Samen met zijn soldaten bespot Hij Jezus en stuurt Hem weer terug naar Pilatus. 

Pilatus heeft de gewoonte om met Pesach één gevangene vrij te laten. Onder druk laat hij het volk kiezen uit de misdadiger Barnabas of de onschuldige Jezus. De menigte, die zich verzameld heeft voor het paleis van Pilatus, wil Barnabas vrij en roept luid uit tegen Jezus: “Weg met Hem, weg met Hem, kruisig Hem!” 

Barnabas komt vrij en de onschuldige Jezus wordt voordat Hij gekruisigd wordt op een gruwelijke wijze mishandeld. Er vindt een geseling plaats en al snel zijn de striemen hiervan zichtbaar. Na de geseling krijgt Hij over zijn rug, die helemaal openligt, een rode mantel om en geven ze Hem een kroon van doornen op zijn hoofd. Ze bespotten Hem, bespugen Hem en slaan Hem met stokken, en uiteindelijk wordt het kruis op zijn rug gelegd om op weg te gaan naar Golgotha waar Hij uiteindelijk gekruisigd zal worden. 

Via Dolorosa

Het is enorm druk in Jeruzalem, omdat veel mensen gekomen zijn voor het Pesachfeest. Zouden de mensen beseffen dat de zwaar mishandelde man die ze door de straten van Jeruzalem zien lopen, het Lam van God is wat de zonde van de wereld weg zal nemen? 

Jezus loopt door de straten van Jeruzalem op weg naar Golgotha. Nou ja, lopen kun je het niet echt meer noemen: Hij strompelt. Elke stap die Hij neemt doet ontzettend veel pijn. 

Jezus heeft het zwaar, de pijn is ondraaglijk en het kruis is voor Hem niet meer te tillen, Hij valt een paar keer en daarom wordt Simon uit Cyrene gedwongen om het kruis van Jezus over te nemen en te dragen. 

Aangekomen bij Golgotha kruisigen ze Jezus, spijkers gaan door zijn polsen en voeten, en ze hijsen het kruis overeind. Verlaten door de Vader, die Hij zo liefheeft, hangt Jezus daar.  Elke ademteug die Hij neemt doet pijn, zijn lichaam dat al helemaal op is, verzuurt zich nog meer en uiteindelijk roept Hij uit: “Het is volbracht!”, buigt zijn hoofd en geeft de geest. 

Aan de slag!

Ik ben er opnieuw stil van, de rillingen lopen over mijn lijf, maar dit is Jezus’ liefdesverhaal voor jou en mij. Zijn Passie, zijn lijden, omdat Hij zo ontzettend veel ons houdt! Een verhaal waar we met ons verstand eigenlijk niet goed bij kunnen, want waarom wilde Jezus dit nu voor ons doen?  

Omdat Hij wist dat wij het zelf nooit zouden kunnen volbrengen, daarom ging Hij in onze plaats.  

Hij werd tot zonde gemaakt en nam alle schuld en daarbij ook de straf op zich, zodat wij vrij van schuld en schaamte weer voor God kunnen komen. Weer in relatie met Hem mogen leven. Wij mogen onszelf dochters van God noemen en leven onder de stroom van genade.  

De vreselijke weg van Jezus’ lijden is een weg van ultieme liefde… 

– Dank Jezus voor zijn grote liefde voor jou, die tot het uiterste ging. Neem hier gewoon echt eens even de tijd voor. 

– Schrijf je eigen liefdesbrief (dankbrief) aan Jezus en luister ondertussen naar dit lied.   

– Lees als verdieping Jesaja 53.

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Lieve Carola,
    Zoveel dank voor deze heftige, maar oh zo belangrijke beschrijving van Jezus lijdensweg en Zijn ultieme liefde voor ons. Er is werkelijk niets wat Hij nog meer had kunnen doen om ons te redden :’- Hij is tot het alleruiterste gegaan, het heeft Hem werkelijk alles gekost :’- en daar wordt je echt stil van.
    Heel erg bedankt dat jij ons vandaag daar weer bij stil hebt laten staan. 🙏 Laten we God danken op onze knieën voor Zijn ultieme offer en Zijn intens diepe en oneindige liefde voor ons. Hij is al onze aanbidding, lof en eer waard, tot in alle eeuwigheid!! 🙏 :’) Mijn bede is dat God ons allen mag zegenen met een diep besef van Zijn liefde ❤️ God zegene jou lieve Carola, en het Zijlacht team, en alle lezeressen ❤️

  2. Lisette schreef:

    Ik ben sprakeloos en sluit me aan bij Kim😢

  3. Carola schreef:

    Bedankt Kim voor je hartverwarmende woorden!

    @Lisette, bedankt!

    God’s rijke zegen voor jullie beide en een mooi Paasfeest.
    Lieve groet Carola

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap