De oogst is groot, maar er zijn te weinig arbeiders

03

jul

Liza

In Lukas 10 roept Jezus zijn discipelen op om te bidden voor arbeiders om de oogst binnen te halen. Hij zei: “De oogst is groot, maar er zijn te weinig arbeiders. Bid daarom tot de Heer van de oogst dat Hij arbeiders stuurt om de oogst binnen te halen.” Een interessant stukje. Want wat betekent dit eigenlijk in de praktijk? 

Daarna wees de Heer Jezus nog 70 leerlingen aan. Hij stuurde hen twee aan twee voor Zich uit naar alle steden en plaatsen waar Hij Zelf nog zou komen. 2 Hij zei tegen hen: “De oogst is wel groot, maar er zijn te weinig arbeiders. Bid daarom tot de Heer van de oogst dat Hij arbeiders stuurt om de oogst binnen te halen. 
(Lukas 10:1-2)

Een bange schijterd

Ik vond het zo’n verademing toen ik dit stukje las. Waarom? Ik kan me als christen soms zo gefaald voelen. Evangeliseren in mijn directe omgeving doe ik het liefst zo min mogelijk. Doodeng vind ik het. Als iemand me een vraag stelt over wat ik geloof, vertel ik dat met zwetende handjes – echt. Ik ben bang om iets te zeggen wat afschrikt. Ik ben bang om niet integer genoeg te leven om mezelf christen te noemen. Ik ben bang voor (…) Ik kan nog wel even doorgaan. Een bange schijterd ben ik. Herkenbaar? Ik hoop van niet. Ik hoop dat je je totaal niet in mijn situatie kunt verplaatsen en meer lijkt op mijn zusje, die al haar ongelovige vrienden uitnodigt om mee te gaan naar de kerk (zo cool). Maar of je nu op mij lijkt of meer op mijn zusje, in beide gevallen is het volgende vers van toepassing:

De oogst is wel groot, maar er zijn te weinig arbeiders. Bid daarom tot de Heer van de oogst dat Hij arbeiders stuurt om de oogst binnen te halen. 

De oogst is groot

Het vers begint met een duidelijke uitspraak: de oogst is groot. Besef je dit? De oogst is groot.

Beeld je dit even in: je bent boerin en je hebt een reusachtige akker. Het afgelopen jaar is ontzettend vruchtbaar geweest: de oogst is zó groot dat je wekenlang dag en nacht zou moeten werken om die binnen te halen. Niet te doen natuurlijk.

 Wat doe je dan? Er zijn verschillende opties:

  • Je pakt je koffer in en vlucht naar een warm land, want al dat werk beangstigt je zó erg dat je er liever helemaal niet aan begint.
  • Je besluit een tiende deel van de oogst binnen te halen, zodat je tenminste voldoende nachtrust krijgt en tóch nog genoeg oogst binnenhaalt om van te leven.
  • Je zet alles op alles: je werkt dag en nacht door, maar na een paar dagen stort je volledig in (en de oogst die nog binnengehaald moet worden gaat intussen dood).
  • Je legt je erbij neer dat je het werk niet in je eentje aankunt, dus je schakelt hulptroepen in. Je vraagt in je hele netwerk of mensen bereid zijn om je bij een kleine taak te helpen en zo halen jullie met elkaar de gehele oogst binnen.

Er zijn te weinig arbeiders

Je snapt m’n punt vast wel. Soms zijn er te weinig arbeiders om een taak te voltooien. Je kunt bij de pakken neerzitten of alles op alles zetten om de klus zélf af te handelen, maar dat werkt nu eenmaal niet. Er zijn meer arbeiders nodig.

In de praktijk: bid voor arbeiders

‘Bid daarom tot de Heer van de oogst dat Hij arbeiders stuurt om de oogst binnen te halen’, is de laatste zin uit de Bijbeltekst die we eerder lazen. Hoe ziet dat er in de praktijk dan uit? Ik hoop het je iets duidelijker te maken aan de hand van een voorbeeld uit mijn eigen leven:

Er is iemand in mijn directe omgeving en ik merk dat God in haar leven bezig is: ze stelt me veel vragen over wat ik geloof. Ik heb onlangs besloten om voor haar te gaan bidden. Ik vraag God niet alleen dat zij zal inzien wie God voor haar wil zijn, maar ik bid ook ook voor mezelf: dat ik haar antwoorden mag geven op de vragen waarmee ze worstelt. En sinds ik ben geraakt door bovenstaande Bijbeltekst, bid ik nog iets anders: dat God meer mensen in haar directe omgeving brengt die haar zullen laten zien wie God is. Het geeft mij rust om te weten dat ik het niet in mijn eentje hoef te doen.

Aan de slag!

Heb jij iemand in je omgeving die God nog niet kent? Mijn opdracht voor jou is simpel vandaag: bid tot de Heer van de oogst dat Hij arbeiders stuurt om de oogst binnen te halen.

Download de dagtekst door erop te klikken en deel ‘m op Instagram, Pinterest of Facebook! 

Deel deze overdenking

  1. Mille Steensen schreef:

    1 Daarna wees de Heer Jezus nog 70 leerlingen aan. Hij stuurde hen twee aan twee voor Zich uit naar alle steden en plaatsen waar Hij Zelf nog zou komen. 2 Hij zei tegen hen: “De oogst is wel groot, maar er zijn te weinig arbeiders. Bid daarom tot de Heer van de oogst dat Hij arbeiders stuurt om de oogst binnen te halen. 3 Ga nu op weg. Jullie zullen zijn als schapen tussen de wolven. 4 Neem geen geld of reistas of sandalen mee. Blijf niet staan praten onderweg. 5 Als jullie een huis binnengaan, zeg dan eerst: ‘Ik wens dit huis vrede toe.’ 6 Als de bewoner van dat huis jullie vrede waard is, zal jullie vrede over hem komen. Maar als hij jullie vrede niet waard is, zal jullie vrede bij jullie terugkomen. 7 Blijf in het huis waar je binnen gaat, en eet en drink wat de mensen daaraan jullie geven. Want een arbeider wordt altijd beloond voor zijn werk. Ga niet steeds naar een ander huis. 8 Als jullie in een stad komen waar de mensen naar jullie willen luisteren, eet dan wat de mensen jullie geven. 9 Genees er de zieken en zeg: ‘Het Koninkrijk van God is bij jullie gekomen.’ 10 Maar als jullie in een stad komen waar de mensen niet naar jullie willen luisteren, ga dan buiten op straat staan en zeg: 11 ‘Zelfs het stof van jullie stad dat aan onze voeten zit, kloppen we af, om jullie te waarschuwen voor jullie ongehoorzaamheid. Maar jullie moeten weten dat het Koninkrijk van God bij jullie is gekomen.’ 12 Ik zeg jullie dat het voor Sodom en Gomorra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap