De Bijbel in een kleurenpalet

17

feb

Emilia

Rood, geel, blauw, groen, oranje, paars, roze, indigo, violet en ga zo maar door. Wat, als we de Bijbel ineens in een kleurenpalet zouden zien, waarbij we alle gedragingen, geboden en leefregels een kleur gaan geven. Niet stelen wordt dan bijvoorbeeld groen en ‘Heb je naaste lief’ rood, ‘Als jezelf’ nog iets roder en ‘Heb de Heer lief’ vuurrood.

Kleuren zijn fascinerend. Overal om je heen zie je kleuren. Zonder het licht zie je al deze kleuren niet. Zelfs aan emoties zijn kleuren verbonden en er zijn ook mensen die zelfs de dagen een kleur kunnen geven. Bij die mensen hoor ik ook. Voor mij is maandag altijd rood, dinsdag oranje en woensdag geel. Waarom? Ik heb echt geen idee. – dat was even een funfact tussendoor. Terug over die kleuren. Iedereen heeft zo zijn voorkeur kleur. Op de basisschool kreeg ik weleens vriendenboekjes waarin vaak de vraag terugkwam, wat is je lievelingskleur? In elk boekje heb ik denk ik wel een andere kleur opgeschreven. Het had er alles mee te maken hoe ik mij voelde, waar ik op dat moment mee bezig was en hoe ik ben opgegroeid. In Nederland kennen we ook kleurcodes. Zo hoort roze bij meisjes en blauw bij jongens. We zien wel dat daar steeds van afgeweken wordt. Alsnog kent vrijwel iedereen deze ongeschreven wet.  

Nu het overstapje naar de Bijbel. Voor het gemak wil ik aan de hand van een aantal willekeurig gekozen Bijbelverzen mijn verhaal vervolgen.

Jezus zei: “Luister naar wat Ik zeg – ROOD: houd van je vijanden – GEEL en wees goed voor de mensen die je haten. – BLAUW  28 Zegen de mensen die je vervloeken – GROEN, en bid voor de mensen die je slecht behandelen. -ORANJE 29 Als iemand je op je linkerwang slaat, draai dan ook je rechterwang naar hem toe. – PAARS Lukas 6:27-29a

Zwart en wit worden in de natuurkunde niet gezien als kleuren. Zwart absorbeert alle kleuren, waardoor ze zonder het licht niet zichtbaar zijn. Zwart wordt ook wel gezien als de afwezigheid van licht: een vlak waar alle kleuren worden vastgehouden. Wit daarentegen is een mengsel van alle kleuren waarvan alle kleuren volledig worden teruggekaatst. Een rood vlak bijvoorbeeld, is dus wit licht waarvan alle kleuren worden teruggekaatst behalve rood. Deze kleur wordt vastgehouden. Wanneer alle kleuren worden vastgehouden, heb je geen wit, geen licht en dus zwart. Hopelijk is dit te volgen. Ik heb dit jaren in een Natuurkunde les geleerd. Op internet is dit vast ook terug te vinden.

Laten we er vanuit gaat dat Het Woord de perfecte kleur samenstelling is dat resulteert in wit. Er was er maar één die hieraan gelijk was, Jezus Christus. Puur, zuiver en zonder zonden. Hij was het, die zich hield aan de kleursamenstelling. Alles was bij Hem aan het licht, waardoor Hij als zuiver wit leefde. Jezus is het Licht van de wereld (Johannes 8:12).

Wanneer we in deze wereld om ons heen kijken, zien we verschillende mensen in verschillende kleuren, want geen mens is als Jezus. Sommige kleuren vallen op en andere kleuren zijn minder zichtbaar. De ene kleur vinden we minder mooi dan de ander. Dat is bij eenieder verschillend. Wat wij als mensen geneigd zijn om te doen, is om bepaalde kleuren af te keuren. Terug naar het Bijbelvers. Zo zullen er mensen zijn die geel mooi vinden en hier meer een oog voor hebben. Zij houden van hun vijand. Een kleur die aan het licht wordt gebracht! Het zal hen dan ook opvallen wanneer andere niet met deze kleur bezig zijn en de kleur vasthouden. Misschien is het juist frustrerend om te zien dat mensen hier geen aandacht aan besteden terwijl dit wel in de Bijbel staat. Zo zullen er mensen die rood mooi vinden en oprecht willen doen wat God zegt, maar niks hebben met de kleur oranje en dus slecht praten over de mensen die slecht voor hen zijn.

Er zijn ontzettend veel verschillende kleuren en ieder van ons is anders. Door Jezus leven wij nu in de genadetijd en kennen wij niet het zware ‘goed-fout’ systeem, zoals het Oude Testament ons leerde. God heeft ons een wil gegeven om de kleursamenstelling te kiezen. God geeft ons Zijn Woord voor het geheim van de perfecte kleursamenstelling. Natuurlijk kunnen wij goede mensen zijn en ons houden aan Het Woord, maar wanneer we Jezus, het licht, niet hebben, zullen we in duisternis blijven. We begonnen allemaal in duisternis. Als we in het licht komen, zien we welke kleuren we achterhouden en geen aandacht aanbesteden. In proces kunnen we steeds weer een kleur terugkaatsen aan de Heer. Soms is het vermoeiend om steeds weer dat wat achtergehouden wordt, in het licht te brengen. Het kan zwaar zijn en heel lastig. Denk hierbij aan opbiechten van slechte praktijken waar je mee bezig bent. We hebben het voorrecht om alle kleuren terug te kaatsen – bij het kruis te leggen – zodat we het licht zelf kunnen zijn!

Vroeger was jullie hart één en al duisternis. Maar nu zijn jullie vol van het licht van de Heer. Leef dan ook als mensen die bij het licht horen. Want door het licht van Gods Geest groeien goedheid, eerlijkheid en waarheid. Zoek uit wat de Heer graag wil dat je doet. Doe niet mee met de slechte dingen van de duisternis. Breng ze liever aan het licht. Want de dingen van de duisternis worden stiekem gedaan – en ze zijn bijna te erg om hardop te noemen. Maar alle slechte dingen die in het licht worden gebracht, worden zichtbaar. En de dingen die zichtbaar worden, worden licht. Daarom zegt God: Word toch wakker, jij die slaapt! Sta op uit de dood! Dan zal het licht van Christus op je schijnen! Efeziërs 5:8-14

Overdenking
Ook zijn er altijd Bijbelteksten waar iedereen een andere mening over heeft. Bijbelteksten die erg dichtbij komen en waarvan we soms kunnen vinden dat God het goede van ons wegneemt. Bijbelteksten waarin we God niet begrijpen of Zijn eeuwige Liefde misschien niet in herkennen. Bijbelteksten die blauw zijn, een kleur waar we geen aandacht aanbesteden, omdat de kleur je op dat moment niet aan staat. Een ander kan dit hebben met geel en weer een ander met groen. Wanneer we wit, het licht willen zijn zouden we deze kleuren ook moeten kiezen. God vraagt om ons vertrouwen en ons hart. Vertrouwen wij wanneer we kiezen voor de kleursamenstelling zoals de Bijbel ons leert, dat het mooi gaat worden? Of houden we liever de kleuren achter die wij niet mooi vinden? En wanneer jij bezig ben met de kleur geel en je buurvrouw helemaal niet, hoe ga je daarmee om?

Deel deze overdenking

  1. Truus schreef:

    Dag Emilia,
    Mooi uitgelegd!
    Ik dacht ook aan de kleuren van de regenboog.
    In die prachtige kleuren kun je Zijn belofte lezen:
    Een verbond tussen God en de mensen op aarde.(Gen.9)
    Kleuren zijn prachtig!
    En…de lente is weer in aantocht!
    Dan kunnen we weer genieten van de natuur die gaat kleuren en geuren.
    Wat heeft God alles mooi gemaakt.

    • Emilia schreef:

      Ha Truus,
      Wat leuk dat je de blog hebt gelezen en de regenboog in je op kreeg!
      Kleuren zijn inderdaad prachtig.
      Ik kan niet wachten tot alles weer gaat bloeien en alle kleuren weer zichtbaar worden! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap