Bloei waar je geplant bent!

21

okt

Yael Juch

Ik zit lekker met een kopje thee van het najaarszonnetje te genieten in de tuin. Mijn oog valt op de madeliefjes die tussen de stenen staan. Het is wonderlijk hoe deze bloemen precies deze plaats hebben gekozen om te groeien en te bloeien. Ik moet denken aan een jaar terug. Na mijn pabo-opleiding had God me op stil gezet. Het werd me toen pas duidelijk hoe gestrest ik was. Stiekem had ik me hierna voorgenomen om nooit meer juf te zijn. Een half jaar later kwam uit het niets een baan als onderwijsassistent op mijn pad. Het leek of God het op mijn hart drukte om te solliciteren. Zo was ik een week later aan het werk als onderwijsassistent op een openbare school. Ik begreep er niets van. Hoe kon ik hier groeien en bloeien in Gods plan voor mijn leven? 

Wat doe ik hier?  

Soms ben je op een plek (geroepen door God) en begrijp je er niets van. Het liefste zeg je: ‘Ik ga weg hier!’ Je moet weten: je bent niet de enige! Ook in de Bijbel waren er mensen, die hun twijfels hadden. Vier aspecten kunnen dan de boventoon voeren: 

  1. Je ziet de mogelijkheden niet. Hoe kan ik hier nou wat betekenen? Alles waarmee ik ben opgegroeid staat er lijnrecht tegenover, de regels die er gelden, staan mij niet aan of er zijn praktisch heel veel gebreken. Esther werd geroepen om koningin te zijn. Misschien voelde de plek waar je nu bent, toen je begon wel als een ‘koninginnen’-plaats. Maar God had een bedoeling met Esthers plaats, ze moest haar volk redden van de ondergang. Ondanks alle nare consequenties en strikte regels die haar waren geleerd (Esther 4:11), deed ze wat God vroeg.  
  2. Je had al plannen klaar voor een andere droom.  Misschien sta jij net op het punt om keuzes te maken, heb je misschien al wezenlijke stappen gezet in een bepaalde richting of ben je eigenlijk zeer tevreden met je ‘vertrouwde’ leventje. Toch lijkt God je te roepen en een andere kant op te wijzen. Jozef was verloofd met Maria, toen hij hoorde dat ze zwanger was. Toen hij net had besloten om van haar te scheiden, vertelde de engel in een droom dat God een ander plan had (Mattheus 1:19-24).  Jozef moest zijn fijne timmerwerkplaats, zijn reputatie en misschien wel zijn droom van een ‘normaal’ gezin opgeven.  Toch gehoorzaamt hij God en neemt zijn positie als man van Maria en vader van Jezus in.  
  3. Je begrijpt niet waarom je hier moet zijn, terwijl je dromen (die van God lijken te komen) anders leken te zijn. Jozef belandt in de gevangenis. Ik kan me voorstellen dat hij op zo’n moment heeft gedacht: Ik snap er niks van! God had hem dromen gegeven, maar die schetsten toch een andere toekomst. Net wanneer hij op het goede pad leek te zijn om zichzelf in het paleis omhoog te werken, belandt hij hier. Toch gebruikt God Jozef in de gevangenis en zal hij hierdoor op de plek komen die God voor hem had (Genesis 39:21,22). 
  4. Je denkt dat de plek waar je nu bent veel te hoog (of misschien wel te laag) gegrepen is voor jou. Mozes was gevlucht uit Egypte, uit de buurt van de Farao en weg van de plaats waar hij was opgegroeid. Toen Mozes werd geroepen was hij herder. Hij was getrouwd, een nieuwe familie en een baan.  Totdat er een braamstruik in de brand stond en God Mozes riep.  

Nu dan, ga  op weg.  Ik zal u naar de farao zenden, en u zult Mijn volk, de Israëlieten, uit Egypte leiden. Mozes zei echter tegen God: Wie ben ik, dat ik naar de farao zou gaan en de Israëlieten uit Egypte zou leiden? 
– Exodus 3:11 (HSV). 

Mozes snapte niet hoe hij het volk moest redden. Hij voelde zich niet capabel genoeg om het volk te redden. Toch weten we door het verhaal van Mozes dat God het was die het deed. Mozes moest zich afhankelijk van God weten en God gaf hem de aanwijzingen en de kracht om het te doen.  

Het zonnebloemenveld 

God gebruikte de baan als onderwijsassistent om me te laten groeien in geloof en vertrouwen. Toen ik op deze plaats een baan als juf aangeboden kreeg, wist ik dat dit mijn plek was. Tegelijk zat ik vol met gedachten, zoals in punt 1-4 beschreven. Voordat ik mijn uitdaging aanging als juf in het onderwijs, legde ik mijn ‘punt 1-4’ bij God neer. Terwijl ik dit deed, zag ik een uitgestrekt zonnebloemenveld uit het autoraam. 
Een uitspraak van iemand, kwam opnieuw in mijn gedachten:  

Een zonnebloem is altijd met zijn kopje gericht naar het licht.  

 In mijn hart kwam een fluistering. Wat nou Yael, als je een voorbeeld neemt aan deze bloem? Wat als je niet naar jezelf kijkt? Je blik richt op jouw perspectief? Wat als jij je blik op Mij gericht houdt? 

Ik, de Here, laat u zien welke weg u moet gaan. Ik geef u raad en houd mijn oog op u gericht.
– Psalm 32: 8-10 (HTB).

Een verlangen om te bloeien 

Nu een zomer later laat mijn neefje enthousiast zijn zonnebloem zien in de tuin. Hij wijst ernaar met zijn kleine, priemende vinger. Ik denk terug aan het moment een jaar geleden. Dankbaarheid overspoelt me! Met mijn blik op God gericht was ik zo gegroeid in mijn identiteit als kind van God. Was het altijd makkelijk? Zeker niet! Maar stond ik er alleen voor? Zeker niet!  In mijn hart een verlangen om volledig te bloeien op iedere plaats waar God me nu stelt en in de toekomst naartoe gaat leiden. Met mijn blik gericht op Hem die het stralende middelpunt, hoogtepunt en oogpunt is van mijn leven! 

Sunflowers always face te sun 

To shine in its light 

I will look up to the face of God 

Whose light guides my life  

Aan de slag! 

Koop of pluk een bloem. Spreek je verlangen uit om te groeien en te bloeien op de plaats waar je nu bent en die God nog voor je in de toekomst heeft. Je kunt eventueel Psalm 25 hardop uitspreken. Laat deze bloem je aan dit verlangen en deze keuze herinneren. Maak een foto van de bloem en deel het met ons!  

Deel deze overdenking

  1. Marieke schreef:

    Wauw! Dankjewel, dit is echt een antwoord op mijn gebed. 🙂

  2. Janine schreef:

    Mooi! Dankjewel voor de bemoediging. 😊

  3. Kim schreef:

    Zoveel dank voor deze mooie bemoediging :”) 🙏 Ik dank God voor jouw mooie overdenking ❤️ het is precies wat ik nodig had! Gods zegen en lieve groet 🙏❤️

  4. Nathaly schreef:

    Dit had ik nodig!🙏🏽
    Dankjewel voor je bemoediging.😊

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap