Ben jij een inspiratiebron voor anderen?

28

sep

Suzanne Verschoor

We kennen ze allemaal wel. Gelovigen die zo inspirerend zijn, dat je er tegenop kan kijken. Jij wilt ook wel zo sterk zijn in je geloof, zo overtuigend. Niets mis mee! Want het is super dat wij als mensen elkaar mogen inspireren om elke dag weer voor God te kiezen.

Paulus schreef geweldige brieven. Brieven die niet aan ons gericht waren, maar waar wij veel van kunnen leren. Het is het waard om ze allemaal eens door te lezen. Dit keer een stukje uit een brief van Paulus die hij schreef aan de gemeente in de Filippenzen.

Lieve broeders en zusters, toen ik bij jullie was, gehoorzaamden jullie mij in alles wat ik zei. Nu ik niet bij jullie ben, wil ik dat jullie dat nog veel méér doen. Blijf ook nu met diep ontzag voor God je best doen om zó te leven als past bij mensen die bij God horen. God zal ervoor zorgen dat jullie willen doen wat zijn plan voor jullie is. En dat niet alleen. Hij zal er óók voor zorgen dat jullie dat ook kúnnen. Doe alles zonder mopperen of klagen. Zorg ervoor dat niemand iets slechts van jullie kan zeggen. Wees echte kinderen van God op wie niets valt aan te merken. Want dan zullen jullie als stralende sterren zijn, die opvallen tussen de slechte en ongehoorzame mensen van deze tijd. Blijf gehoorzaam aan het woord dat leven geeft.
– Filippenzen 2:12-16 (BasisBijbel)

Uit de eerste zin kan opgemaakt worden dat Paulus een grote inspiratiebron voor de mensen van de gemeente was. Ze konden goede keuzes maken wanneer hij in hun buurt was. Nu roept hij hen op om dat, nu hij er niet is, nog meer te doen.

God maakt ons onafhankelijk afhankelijk

God zal ervoor zorgen dat wij willen doen wat zijn plan voor ons is. En Hij zal ervoor zorgen dat we het niet alleen wíllen, maar ook kúnnen!

Hierdoor zijn we onafhankelijk afhankelijk. Klinkt niet logisch, maar dat is het wel. We kunnen dus afhankelijk van God zijn terwijl we onafhankelijk zijn van die inspirerende personen die we willen navolgen. Of anders uitgelegd: ook zonder die menselijke inspiratiebronnen kunnen wij ons beste ‘christelijke leven’ leven. Dankzij God. God zorgt er namelijk voor dat we willen en kunnen doen wat Hij van ons vraagt. De brief die Paulus schrijft is echter wel gericht aan een groep mensen. Dit kan bijvoorbeeld je gezin zijn, je gemeente of je vrienden. Het is belangrijk om het samen te doen. Ik geloof dat deze mensen aan jou zijn gegeven, en jij aan hun, om elkaar te motiveren en te helpen om het juiste te blijven doen.

Stralende sterren

Die inspirerende christen kun jij dus ook zijn. Dat is niet het doel als christen, maar is wel een gevolg van het leven vanuit geloof.

Paulus maakt een mooie vergelijking. Je zult als een stralende ster zijn tussen andere mensen. Je valt op doordat je goed leeft, het straalt van je af. Ik denk wel dat er ook een waarschuwing ligt in het zijn van zo’n ‘ster’. Wanneer mensen jou als inspiratiebron zien, heb je een grote verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid begint al zodra je de keuze hebt gemaakt om een volgeling van Jezus te zijn. Ik geloof dat we niet in alles met de populaire opvattingen mee hoeven te gaan, maar echt aan God mogen vragen wat Hij hierin van ons verlangt. Want een inspiratiebron zijn is mooi, maar alleen lonend als je dit samen met God doet!

God als inspiratiebron

In deze overdenking heb ik geschreven over menselijke inspiratiebronnen. Misschien klinkt dat als een Michael W. Smith, die wereldwijd bekend is onder de christelijke mensen en ook zeker fans heeft. Dat is niet wat ik denk dat Paulus bedoelt. Het klinkt groot, anderen inspireren, maar dit kan heel klein zijn: een vriendelijk woord in de supermarkt, niet vloeken en schelden, etc. Dit valt op en kan anderen nieuwsgierig maken. Het niet gaat om het aanbidden van mensen, maar het doel is dat God zichtbaar is door jou heen. Hij is de grote inspiratie Bron!

Aan de slag!

Heb jij een persoon die jou inspireert? Dit kan iemand zijn die je kent, maar bijvoorbeeld ook een persoon uit de Bijbel. Bedenk waarom deze persoon jou inspireert en kijk wat jij kunt doen om anderen te inspireren. Belangrijk: vraag Gods hulp hierbij!

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap