Ben je blij, verdrietig, bang of boos? Zing voor de Heer! 

01

apr

Linda Aalbers

Even lekker uit volle borst meezingen met een lied voor God; alleen thuis of samen met anderen. Zing voor de Heer! Welk lied zing jij graag? Maar… kun jij nog zingen als je verdrietig, boos of bang bent? Dat kan heel lastig zijn. Je zwijgt misschien liever en je hebt vragen voor God. Toch kan zingen jouw krachtigste wapen zijn om met je emoties om te gaan!

Wanneer je het moeilijk hebt

Wanneer je het moeilijk hebt is zingen lastig. Je bent boos, je hebt verdriet of je bent bang… Heb je vragen aan God? Je snapt misschien niet waarom dit allemaal gebeurd. Je kunt gaan twijfelen..

Ga niet stil zitten zwijgen! Ook al hebben we die neiging wel, probeer toch tot God te roepen. Al is het maar een zucht of een snik of alleen het woordje: HELP! 

De Vader ziet jou en jouw emoties. Hij wil niks liever dan dat je bij Hem komt en alles aan Hem vertelt. Want jij bent Zijn geliefde kind. Paulus drukt ons op het hart om altijd alles aan God te vertellen, zodat je hart vervult mag worden van Gods vrede en waarheid.

Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.
– Filippenzen 4:6-7 (HSV)

Laat je hart niet eenzaam of bitter worden door te blijven zwijgen. Gooi alles er maar uit! Als je de woorden niet kunt vinden, kan het helpen om mee te zingen met een loflied voor God. Zing voor de Heer! Zingen is twee keer bidden, zeggen ze weleens. Zing mee met een lied voor God en bidt de woorden in je hart mee. Breng Hem lof, ondanks al je vragen en twijfels! 

Je kunt ook in het boek Psalmen naar een lied zoeken dat past bij jouw gevoel.

De Psalmen zijn gezongen gebeden

Het boek Psalmen bestaat uit 150 liederen. De schrijvers waren lang niet altijd blij, maar hadden het vaak juist heel moeilijk. Hoe konden zij toch zingen? Om maar meteen antwoord te geven op deze vraag: de psalmen zijn vaak persoonlijke gebeden van de schrijver tot God. Deze gebeden zijn vaak heel kwetsbaar, eerlijk en emotioneel. In alle omstandigheden roepen de schrijvers tot hun God en vertellen aan Hem hoe zij zich voelen.

In Psalm 31 bijvoorbeeld, vertelt David aan God heel eerlijk hoe bang en verdrietig hij is omdat mensen hem haten en kwaadwillig zijn.

Wees mij genadig, HEERE, want angst benauwt mij; verzwakt van verdriet is mijn oog, mijn ziel en mijn buik.
– Psalm 31:10 (HSV)

Zing een nieuw lied voor de Heer

Wij mogen meebidden met deze liederen, want de moeiten en emoties die in de psalmen benoemd worden zijn ook heel herkenbaar in onze tijd! Je kunt van een oude psalm een nieuw lied maken door het mee te zingen als jouw eigen, persoonlijke gebed. In Psalm 98 wordt ook opgeroepen tot het zingen van een nieuw lied! 

Zing voor de HEERE een nieuw lied, want Hij heeft wonderen gedaan; Zijn rechterhand en Zijn heilige arm hebben Hem heil gebracht.
Psalm 98:1 (HSV)

Hoe voel jij je vandaag? Kun je in één zin zeggen hoe je je voelt en wat je moeilijk vindt of waar je juist heel dankbaar voor bent? Kun je dit hardop tegen God zeggen? Dit is jouw eerlijke gebed naar God, jouw psalm; een nieuw lied!

God zingt een lied over jou

Jouw gevoelens en emoties mogen er zijn. Ze horen op dit moment bij jou. Zing voor de Heer over deze gevoelens. Hoe jij je nu ook voelt, je mag zeker weten dat God je ziet en van vreugde over jou zingt! Jij maakt Hem blij, want door Jezus ben jij Zijn perfecte kind. Hij laat je nóóit alleen en Hij vecht voor jou. Hij houdt van jou.

Je Heer God woont bij je. Hij is de held die jou bevrijdt. Hij zal van vreugde over je zingen. Uit liefde zal Hij zwijgen over alles wat je verkeerd hebt gedaan. Hij zal over je juichen van blijdschap.
– Z
efanja 3:17 (BB)

Aan de slag!

Luister het lied ‘Arrows (I Will Be With You)’ van Bethel Music en leg jouw gevoelens neer bij jouw Heer.

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap